Annons:

Premium

Sveriges hemligaste hotelldirektör talar ut

Travel News chefredaktör Viggo Cavling fick en intervju med Anders Junger, vd på det ganska okända hotellbolaget Winn. Här berättar han om vad som händer med bolagets nya skyskrapa i Halmstad, hur Winn ska växa till en miljard i omsättning och vad Scandic och Nordic Choice kan göra bättre. - I Sverige är det mycket same same. Vi behöver mer variation, både mer budget och mer premium samt lifestyle. Och då menar jag inte förgyllda kranar utan att det finns många aktiviteter och saker att göra på hotellet.

“Det ska kännas att det är ett Winn-hotell, men det behöver inte synas”

Hotellbolaget Winn Hotel Group AB har 800 anställda och driver just nu 11 hotell i Sverige. Förra veckan kom nyheten att man bygger ett helt nytt hotell i Norrköping tillsammans med Skanska. Det ska innehålla drygt 200 rum och ligger 150 meter från stationen på Sveaplatsen. Men trots detta är bolaget utanför sin egen krets ett relativt okänt bolag i svensk reseindustri. En förklaring är att Winn är ett multibrandbolag och driver flera av sina hotell under franchise och andras varumärken.

– Vi har funderat mycket på att parallellt lyfta fram vårt eget varumärke, men ännu inte tagit steget realisera detta. Vi har 800 trygga medarbetare som är “pegade” för att möta våra gäster, säger vd Anders Junger när Travel News får en intervju. Vi får kontakt via ett videomöte när han befinner sig med familjen i fritidshuset i Göteborgs norra skärgård.

“Pegade” står för: Personlighet, Engagemang, Glädje och Affärsmässighet. Allt för att skapa trivsel för hotellets gäster och få dem att komma tillbaka. Framför varumärket Winn finns i de flesta fall en Clarion-skylt, tvåa på listan är Radisson. Men finns även fristående enheter som Bjertorp slott, Högbo Brukshotell, Såstaholm och kommande destinationshotellet på Öckerö. Det sista är under projektering och kan få Winn i namnet när det är klart. Men det är inte beslutat enligt Anders Junger. Först i slutet av 2023 ska själva bygget påbörjas. Så ledning har tid att fundera…

“Vi är motorn bakom det stora varumärket“

– Det ska kännas att det är ett Winn-hotell, men det behöver inte synas, förklarar Anders Junger.

Han utvecklar sin syn på varumärket och vilken plats det ska ha för kunden genom att göra en parallell.

– I Sverige har vi GB. De har en glass som heter Magnum, den kan du hitta även i Italien, men då står det en tillverkaren, Algida, och tittar du noga på förpackningen så hittar du Unilevers varumärke på både GBs och Algidas Magnum. Det är ägaren och motorn bakom, ungefär så funkar Winn också. Vi är motorn bakom det stora varumärket, förklarar Anders Junger som kanske har planer på ytterligare en serie stand alone hotell och eventuellt samla dem under namnet Winn Collection. 

Han kallar sin hotellkedja för multibrands och är inte främmande för att släppa in globala varumärken som Accor och Marriott i Winns sfär. 

– Vi har diskussioner med dem, men vi har ännu inte kommit i mål. De brukar undvika Norden för helst av allt vill de ha managementavtal, men de nordiska hyresvärdarna brukar inte uppskatta den modellen. De vill ha mer traditionella hyresavtal och det är där Winn blir den centrala spelaren. Vi skriver hyresavtal och kopplar sedan på franchiseavtal för till exempel varumärket Mondrian från Accor eller Autograph Collection från Marriotts portfölj , säger Anders Junger. 

Och ska de stora internationella varumärkena få fäste i Sverige måste det börja i landets tre storstäder Stockholm, Göteborg och Malmö och sen leta sig ut i landet. 

– De internationella varumärkena kommer hit förr eller senare, och inte osannolikt i partnerskap med Winn Hotel Group, säger Anders Junger.

Såstaholm Hotell & Konferens

“Det är tack vare att Winn binder upp sig i 25 åriga hyresavtal som det skapas fastighetsvärden”

Vd Anders Junger är en mindre delägare i Winn med cirka 3 procent och har lett bolaget sedan 2004. Det finns totalt ett tjugotal delägare varav många medarbetare, men de största är tre familjer: Eriksson, Engwall och Adolfsen som tillsammans äger cirka 90 procent. De är alla ledamöter i styrelsen.

– De är alla extremt långsiktiga och det finns inga planer på en notering av bolaget. 

För närvarande äger Winn tre hotell-fastigheter. 

– Vi har dock bildat ett nytt bolag, Winn Property Development, där vi tagit ombord Peter Westin som vd, tidigare affärsutvecklare på Skanska, säger Anders Junger och fortsätter:

– Under de senaste 10 åren har Winn varit med och byggt fyra nya hotell och vi har lärt oss att det är tack vare att Winn binder upp sig i 25 åriga hyresavtal som det skapas fastighetsvärden. 

Framledes ska Winn vara med från ax till limpa och leda hela värdekedjan. Först ut blir projektet på Öckerö i joint venture med Tornstaden. 

– Vi ska på sikt äga fler fastigheter inom Winn, lovar…

Har du redan Premium? .

Läs vidare med Premium

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024