”E-bränslen kan bli en gamechanger för flyget. Samarbetet med Norsk e-Fuel är ett milstolpeavtal för Norwegian, men också en milstolpe för flyget i Norge”
Norwegian har tecknat partnerskapsavtal med Norsk e-Fuel, för att säkerställa en långsiktigt tillgång till SAF och en aktiepost i företaget. Partnerskapet ska påskynda produktionen och tillgängligheten av SAF till förmån för en mer hållbar flygindustri. Parterna siktar på att slutföra avtalet inom de närmaste månaderna.
– Vi flyttar Norwegian in i framtiden. Vi åtar oss att avsevärt minska vår klimatpåverkan när vi drar nytta av tekniska framsteg inom flygbränsle. E-bränslen kan bli en gamechanger för flyget. Samarbetet med Norsk e-Fuel är ett milstolpeavtal för Norwegian, men också en milstolpe för flyget i Norge, säger Geir Karlsen, vd på Norwegian.
Målet är att börja producera e-bränslen i Mosjøen i Nordnorge redan 2026. Samarbetet med Norsk e-Fuel beräknas säkra cirka 20 procent av bolagets totala efterfrågan på SAF fram till 2030. Dessutom investerar Norwegian mer än 50 miljoner norska kronor för en minoritetsandel i företaget. Åtgärder ska bidra till att nå Norwegians mål om 45 procents utsläppsminskning till 2030.
– Hållbara flygbränslen måste bli både mer tillgängliga och billigare. För att göra detta till verklighet är flygindustrin beroende av att samarbeta med offentliga myndigheter för att sluta prisgapet mellan fossila bränslen och e-bränslen. I slutändan kommer e-bränslen att kunna konkurrera med och ersätta fossila bränslen. Tiden är avgörande och vi är väldigt angelägna om att komma igång, säger Karlsen.

”Samarbetet med Norsk e-Fuel beräknas säkra cirka 20 procent av bolagets totala efterfrågan på SAF fram till 2030”
Företagets första produktionsanläggning kommer att ligga i Mosjøen i Nordnorge. Området har några av de lägsta elpriserna i Europa och stabil tillgång till förnybar energi från vattenkraft. Detta ger en konkurrensfördel, eftersom el utgör en betydande kostnad i produktionen av e-bränslen. Mosjøen har en hamn- och järnvägsinfrastruktur samt en lång tradition av processindustri.
Även Wizz Air, tillkännager en investering på 5 miljoner pund i ett biobränsleföretag, Firefly. Det är Wizz Airs första aktieinvestering i hållbart flygbränsle (SAF). Partnerskapet med Firefly kommer att tillåta flygbolaget att få tillgång till SAF till sin brittiska verksamhet från 2028, och upp till 525 000 ton under 15 år. Avtalet har potential att spara 1,5 miljoner ton CO2-ekvivalenter, meddelar Wizz Air.
Firefly är specialiserat på en process som omvandlar avloppsslam, en lågvärdig avfallsprodukt som finns tillgänglig i stora mängder, till SAF. Mer än 57 miljoner ton avloppsslam produceras i Storbritannien varje år, med potential att producera 250 000 ton SAF.
År 2022 uppnådde Wizz Air sin lägsta årliga koldioxidintensitet någonsin som uppgick till 55,2 gram per passagerare/km, vilket motsvarar en minskning på 15 procent från år till år.
För att uppnå detta har flygbolaget investerat stort i sin flotta genom att lägga till nya och ersätta äldre flygplan med Airbus A321neo. Airbus A321neo-flygplanet innehåller den senaste tekniken, erbjuder betydande miljöfördelar och kan för flyga med upp till 50 procent SAF-blandning.