”En flygresa som är 80 procent full med ett genomsnittligt pris på 400 dollar är fortfarande mer lönsamt än ett 100 procent fullt flyg med ett genomsnittligt pris på 300 dollar”
Priserna har redan fallit med 12 procent sedan de nådde en topp i maj 2022, säger Scott Keyes, vd för Going. Branschrapporten från Airlines for America visar att flygpriserna sjönk med 8,7 procent under första kvartalet 2023 jämfört med första kvartalet 2019.
På utbudssidan börjar flygbolag ta efterlängtade, nya flygplan i besittning – trots problemen med flygplansleveranser – och gradvis anställa piloter och personal till nivåer före pandemi. En nedgång i priserna för andra halvåret kan vara tillfälliga mellan hösten och början av 2024, innan andra faktorer som pilotpensioneringar och högre oljepriser höjer flygpriserna igen. Men allt som allt, säger Keyes till Bloomberg, ”vi tittar på billigare priser i dag än för ett år sedan, och jag förväntar mig att det kommer att fortsätta.”
Att starta om flygplan som stått avställda i månader har varit en svår och tidskrävande strävan för flygbolagen, med pågående konsekvenser. De använder fortfarande färre plan och inte sin fulla flygkapacitet. Men upp till 421 nya flygplan förväntas levereras till stora amerikanska flygbolag 2023 och ytterligare 531 under 2024, rapporterar Airlines for America.

Enligt uppgifter som sammanställdes för Bloomberg i mars av flyganalysföretaget Cirium, har platserna på några av de snabbast växande transatlantiska rutterna – inklusive flyg till London Gatwick, Milano och Paris – redan överträffat efterfrågan. Rutter från Londons flygplatser till Los Angeles visar 100 000 fler platser i sommar än förra. – – Om den trenden håller i sig, dikterar det grundläggande sambandet utbud och efterfrågan att priserna kommer att falla [i sommar], säger Cirium talesman Mike Arnot.
– Flygbolagen kommer att vilja vänta och se hur bokningarna ser ut i april, maj, juni innan de bestämmer sig om september, oktober och november, säger Arnot.
Efterfrågan kommer att behöva minska avsevärt för att flygbolagen ska sänka priserna i september och oktober: En flygresa som är 80 procent full med ett genomsnittligt pris på 400 dollar är fortfarande mer lönsamt än ett 100 procent fullt flyg med ett genomsnittligt pris på 300 dollar. Men: ”om du insisterar på $400-priser och ingen biter, slutar du med riktigt, riktigt låga belastningsfaktorer.”
Det finns en ännu större chans för lägre priser i januari och februari 2024.
– Efterfrågan var svag [under dessa månader] i år. Om denna trend fortsätter kommer vi förmodligen att se de billigaste priserna tidigt under [nästa] kalenderår, säger Summers.