Annons:

Premium

Airbus gör mindre plan större för att ersätta A320

Airbus SE planerar nu för ett nytt flygplan som kan ersätta den tre decennier gamla A320. Det bygger på större version av deras mindre A220-jetplan. Modellen skulle rymma ungefär samma antal passagerare som A320 med kapacitet för 170 passagerare. Men med bättre bränsleekonomi och modernare design, samtidigt som de kan kringgå de enorma investeringar som krävs för ett helt nytt flygplan. Text: Janne Sundling

Airbus A320 eller Boeing 737, har tagit in huvuddelen av beställningar från europeiska flygjättar.

Genom att ta sig in i den nisch som ockuperas av A320 och 737, skulle A220-500 ge Airbus en möjlighet att ta marknadsandelar vid en tidpunkt då Boeing kommer att vänta tills det finns ett ”generationssprång” i teknik som skulle ge bränslebesparingar på 20– 30 procent jämfört med nuvarande plan, förklarade vd Dave Calhoun i april. Den tidslinjen kan ge Airbus en chans att bygga ett momentum för en utsträckt A220-version under de närmaste åren. 

– Medan Boeing kan tvingas utveckla något nytt, kan Airbus fortsätta att skörda sitt nuvarande erbjudande”, säger Addison Schonland, analytiker på flygkonsulten AirInsight till Bloomberg 

Flygbolag som redan flyger med de befintliga A220-varianterna – inklusive Air France-KLM, Air Baltic, Delta och JetBlue – är intresserade av att den europeiska flygplanstillverkaren bygger en större version, enligt Bloombergs källor.

Andra potentiella köpare inkluderar Air Canada, British Airways moderbolag IAG SA och till och med Lufthansa, Boeings första kund för 737, säger en av personerna.

Airbus har sagt att det inte är en fråga om, utan när, det kommer att börja tillverka A220-500. Paris Air Show i juni kommer att ge den en chans att mäta intresset från kunder. 

Airbus A350 Finnair Foto: Viggo Cavling

Airbus och Boeing har under de senaste åren fokuserat på att finjustera befintliga flygplan snarare än att designa helt nya modeller, vars utvecklingskostnader kan nå 15 miljarder dollar. Men den billigare vägen att utsträcka ett beprövat plan medför fortfarande avsevärda ekonomiska och strategiska risker. Det kan handla om miljarder dollar om Airbus ledare har fel om flygbolagens aptit på en möjlig efterträdare till 737 och A320.

För att vara kommersiellt gångbar skulle den större A220 behöva räckvidden för att flyga från Europa till USA, vilket innebär att den förmodligen skulle behöva en kraftfullare motor än de två nuvarande versionerna. 

Men det skulle också kräva en omdesign av vingen och pylonerna som turbinerna hänger från – investeringar som snabbt kan uppgå till miljarder dollar för Airbus och dess leverantörer. Och företaget behöver öka A220-produktionen för att börja göra vinst på jetplanen. Det tar ut cirka 50 flygplan av A320-typ varje månad, jämfört med bara ett halvdussin A220.

När Airbus studerar den nya A220:an gör ledningen en rad komplexa avvägningar. Det finns risk att kannibalisera på sin största kassako, A320, med ett billigare plan som är dyrare att tillverka. 

De måste också ta reda ut sin motorstrategi efter att tekniska problem med Pratt-motorn har ställt till problem för en betydande del av den nuvarande A220-flottan de senaste åren. 

Raytheons finanschef Neil Mitchill avböjde att kommentera om företaget för samtal om A220-500 med Airbus.