Suget efter regionala elflygplan är stort och marknaden enorm, enligt Eviations vd Greg Davis. Bolaget har tecknat avsiktsförklaringar på närmare 300 plan med första leverans 2027, då certifieringen väntas vara klar.
Men vägen dit är lika lång som flygtiden är kort. Alice gjorde sin historiska premiärflygning i september i fjol och det varade bara åtta minuter.
Inledningsvis siktade Eviation på en räckvidd på 80 mil per laddning, men har sedan dess bantat ambitionen till 45 mil. Det verkar inte ha dämpat de potentiella köparnas intresse. Följande företag har enligt bolaget tecknat ”letter of intent” att köpa Alice:
Cape Air (75 plan), tyska Evia Aero (25), mexikanska Aerus (30), Air New Zealand (23), DHL Express (12), australiska Northern Territory Air Service (20), Miamibaserade GlobalX (50) och brittiska Monte (30).
Enligt Aviation International News (AIN) uppger företrädare för Eviation att den potentiella orderstocken närmar sig fyra miljarder dollar.
Bolaget som är baserat på Arlington Airport i staten Washington bygger nu tre nya Alice, varav ett provflygplan i ny design och två för utprovning och certifiering hos FAA.