Annons:

Premium

Här är listan på årets nya och nygamla flygbolag

Tretton nya och två konkursbolag som gör comeback finns på listan när sajten Allplane listar årets nya flygbolag. Av: Leif Holmkvist.

Monarch har nog många sett på plattan i Palma eller Las Palmas. Det brittiska charterbolaget var stora på destinationer till Medelhavet, men upphörde 2017. Ny planerar en grupp investerare att återuppliva bolaget.

Mexicana var också stora tills de gick i konkurs 2010. Nu satsar mexikanska regeringen genom sitt försvarsdepartement på en nystart. Bolaget planerar att börja flyga i höst med tio Boeing 737-800.

Global Airlines har presenterats för brittiska medier som en nysatsning. Den backas av James Asquith, vd för resesajten Holiday Swap och den yngste som besökt världens alla länder, men många detaljer återstår.

Ghana Airlines är landets nya ”flag carrier” med fullt stöd av regeringen. Bolaget tänker trafikera London och New York med Boeing 787 Dreamliners och regionala linjer med Dash 8-400.

Air1 i Iran har planer på start i år och öppnat en hemsida som visar upp en 737-400, men i övrigt är informationen ytterst knapphändig.

Silk Avia i Uzbekistan är däremot i luften med ett antal ATR-72 som flyger inrikes i det stora ödsliga landet.

City Airlines är en avknoppning inom Lufthansa med bas i München. Enligt hemsidan är planen på att flyga ”till möten eller beach” inom Europa, men varken linjer eller flotta har presenterats.

JetSmart i Colombia ska placera tolv Airbus A320 i Bogota och har fått tillstånd att flyga 27 linjer inom landet, men har aviserat planer på rutter till grannländer som Peru.

Yazd Air i Iran har två gamla Airbus A310 och två BAe 146 för inrikes flygningar, men planer på linjer till Turkiet och Indien.

ESAV Airlines är ett litet regionalbolag i Equador specialiserat på att trafikera de tre flygplatserna på Galapagosöarna med en Islander och en Piper Seneca.

Air Moana är ett franskt bolag specialiserat på att flyga mellan öarna i Franska Polynesien med några ATR-72.

Sky Vision Airlines i Egypten flyger sedan nyår med en Airbus A320 och ägnar sig åt uthyrning eller någon form av ACMI.

Centrum är ett nytt bolag i det avreglerade Uzbekistan med två Airbus A320 och två Boeing 737-800. Bolaget siktar på internationell expansion och hoppas ha 20 plan vid årsskiftet och 100 år 2026.

Air Samarkand är ännu ett bolag i Uzbekistan som sökt tillstånd för 14 rutter med några Airbus A320, främst till Ryssland, men även till Turkiet och Arabemiraten.

Aerus är ett mexikanskt bolag som flyger regional med Cessna Gran Caravan och Sky Courier, men har beställt 30 eldrivna Alice från Eviation.

Listan är inte komplett och kommer att fyllas på under hösten.