De flesta flygbolag går riktigt bra i år, även om 30-procentiga höjningar av bränslepriset senaste veckorna oroar en och annan CFO. Men några verkar har drabbats av postcovid och har rullat av banan.
I fjol hamnade i 13 hyfsat stora bolag bland Allplanes dödsannonser. I år ser det ut att bli fler, eftersom dussinet redan är fullt. Ett av dem är svenska Air Leap Aviation som begärdes i konkurs i februari.
Ytterligare ett svenskt, fast egentligen danskägt, bolag som lagt ner är Novair, som flög sina två A321:or åt Apollo tills researrangören sade upp kontraktet. Här är ytterligare några olycksfåglar:
Flyr var en knappt två år kortlivad satsning av tidigare Norwegianfolk. Bolaget flög under en tid lågpris från Oslo med Boeing 737.

Flybe från Storbritannien gick i konkurs redan för tre år sedan, men återuppväcktes från de döda. Men i år var kapitalet slut igen.
Aeromar flög i México med ATR-72, men tvingades kupera när skulder på över två miljarder kronor förföll.
Viva Air i Colombia har slutat flyga i år, men sägs vara under försäljning till Avianca, som räddades genom en Chapter 11-konkurs av nuvarande SAS-chefen Anko van der Werff.
Ultra Air var ett lågprisbolag i Colombia som flög inrikes med sex A320 i ungefär ett år innan pengarna tog slut.
Niceair var ett isländskt bolag som startade 2022 för att flyga på övriga Europa med hjälp av en A319 från portugisiska HiFly. Men i våras tog äventyret liksom pengarna slut.
Go First var ett stort indiskt lågprisbolag (tidigare Go Air) som flög med 53 A320 och hade en order på ytterligare 89 A320neo när verksamheten ställdes i in maj.
Air Moldova var Moldaviens ”flag carrier”, men privatiserades för fem år sedan. I våras drogs tillstånden in, men bolaget siktar på återkomst i höst, trots tuff konkurrens från moldaviska FlyOne och ungerska Wizz Air.