Annons:

Premium

Inte mycket tröst för besöksnäringen i budgeten

Det finns inte många glädjeämnen för besöksbranschen i budgeten för nästa år. Stöd till lokala flygplatser och sänkt bensinskatt gynnar branschen, men minskat stöd till unga anställda slår desto hårdare. Av: Leif Holmkvist.

Det är en snål budget som finansminister Elisabeth Svantesson lägger för att finanspolitiken inte ska elda på inflationen. Besöksnäringen får som så ofta försöka klara sig i stort sett själv.

I år togs den tillfälliga nedsättningen av arbetsgivaravgifter för unga mellan 19 och 23 bort. Nästa år tas rabatten för dem mellan 15 och 18 år bort och staten tar in ytterligare 1 670 miljoner kronor. Besöksnäringen skapar många förstajobb och är en av de branscher som dragit störst nytta av rabatten. Efter nyår blir det ännu dyrare att anställa ungdomar.

Dessutom halveras utgifterna för nedsatt arbetsgivaravgift för den första anställda till 240 miljoner kronor, vilket slår mot småföretagare. Nyföretagandet inom turistbranschen minskar nu efter några goda år med hemesterfirare.

Transporterna är blodomloppet i besöksnäringen och här finns en liten ljusglimt. Icke statliga flygplatser får redan i år ett stöd med 155 miljoner kronor. Nästa år ökas anslaget på med ytterligare 110 miljoner, vilket gynnar besöksnäringen.

Trafikverket har också beslutat om allmän trafikplikt för flyglinjen Mora-Siljans flygplats – Arlanda från den 27 oktober i år. Anslagen ökas redan i höständringsbudgeten med 3,9 miljoner, bland annat för att täcka höjda trafikledningskostnader.

Destination Gotlands färja M/S Visby.

Biljettpriserna för färjetrafiken till Gotland har ökat kraftigt. Regeringen inför redan i höst ett ökat stöd för att undvika ytterligare prisökningar i färjetrafiken. Anslaget för de totala trafikavtalen ökas med 33 miljoner kronor utöver de 1,1 miljarder som redan beslutats.

Den statligt finansierade kulturen kan vara draglok åt besöksnäringen, men här sker bara marginella förändringar. Inte heller inom de regionala utvecklingsinsatserna, som ofta delfinansieras med EU-bidrag, görs några större förändringar. Landsbygdspolitiken är viktig för branschen och rörligheten gynnas av billigare drivmedel och utbyggda laddstationer, men planerna på gårdsförsäljning av alkohol dröjer till 2025 om det alls blir av. Alkoholskatten höjs däremot nästa år. Det slår mot restauranger som redan lider av att allt fler äter hemma och baxar på lunchlådor.

Nej, det är svårt att tro att besöksnäringen gör vågen för Svantessons nådiga lunta. Den sliter med sviterna av pandemin och uppskjuten skatt samtidigt som inflationen blåser upp kostnadssidan och lågkonjunkturen krymper intäktssidan. Det är tur att den består av optimister.

Reservation & Ticketing Agent – Copenhagen
Sista ansökningsdag:
30 september 2024
Account Manager Sales – Sweden & Finland
Sista ansökningsdag:
23 september 2024