Annons:

Premium

Oligarker tvingas flyga uttjänta trafikkärror

USA skärper sanktionerna mot ryska flygsektorn ytterligare. Samtidigt gör bristen på affärsjet i Ryssland att gamla trafikflygplan byggs om till oligarker och statens höjdare. Av: Leif Holmkvist.

”…nu har det börjat bli brist på flygplan som fraktar landets höjdare kors och tvärs”

Ryssar kan inte köpa affärsflygplan och trafikflyget får inte importera reservdelar sedan sanktionerna mot Ryssland infördes för 18 månader sedan. För en dryg månad sedan utökades sanktionslistan då USA:s handelsdepartement pekade ut enskilda flygbolag som Meridian Air, North-West, Premier Avia och RusJet.

En ”riktig” privatjet.

Förhoppningen är att länder som hittills tillåtit ryska plan att landa, många av dem i Mellanöstern och Asien, ska stänga sina landningsbanor för ryssarna och helst beslagta flygplanen.

Ryssland är stort och har ett enormt nät av inrikesflyg. Det kommer sanktionerna bara åt genom att blockera importen. Men nu har det börjat bli brist på flygplan som fraktar landets höjdare kors och tvärs. De var tidigare vana vid att kunna köpa amerikanska affärsjet, men får nu hålla till godo med vad som bjuds inom landet.

Sajten AIN refererar ryska affärstidningar som berättar att gamla Tupolev Tu-204 och Ilyushin Il-96, båda från slutet av 1980-talet, uppgraderas för att kunna flyga höga tjänstemän och oligarker. Båda flygplanstyperna har rysktillverkade Perm 90-motorer som kan gångtidsförlängas, de nyare har en turbofläktmotor utvecklad i samarbete med Pratt & Whitney.

Enligt affärstidningen Kommersant ska både ryska rymdflygstyrelsen Roscosmos och oljebolaget Gazprom köpa Tu-204 eller Tu-214 för att uppgradera till sina behov. Kostnaden beräknas till cirka 500 miljoner kronor.