Annons:

Foto: Unsplash

Affärsresenärer drabbas av fler störningar – vädret största boven 2025

Affärsresenärer upplever mer störningar i sina resor under 2025 än under de två föregående åren – framför allt på grund av väderrelaterade incidenter. Det visar en ny undersökning från den Barcelona-baserade resebyrån TravelPerk, som intervjuat 7 000 affärsresenärer i Storbritannien, Tyskland, Spanien, Österrike och USA.

Hela 89 procent av affärsresenärerna har drabbats av någon form av störning i år, en tydlig ökning från 77 procent 2023. Mer än hälften (56 procent) har fått vänta över en timme på försenade avgångar – jämfört med 43 procent i fjol – och 36 procent har upplevt inställda resor, vilket är en ökning med nio procentenheter på ett år. Dessutom har 26 procent missat anslutningar. Det rapporterar Business Travel News Europe.

Flyg står för majoriteten av inställda resor globalt (81 procent), men i Tyskland har tågtrafiken varit en ännu större källa till problem – där rapporterar 74 procent att de drabbats av inställda tåg mot 70 procent för flyg. Deutsche Bahn har fått hård kritik för de omfattande störningarna.

Den största ökningen gäller väderrelaterade problem. 39 procent av resenärerna har påverkats av vädret 2025, nästan en fördubbling från 21 procent 2024. I Storbritannien är siffran ännu högre: 42 procent av de anställda har fått sina resor störda av vädret, jämfört med bara 20 procent i fjol.

91 procent av affärsresenärerna har förändrat sitt beteende: de kollar uppdateringar oftare (42 procent), lägger in mer tid i schemat (37 procent) och bokar mer flexibla alternativ (36 procent). När en resa väl blir störd vill de flesta fortfarande prata med en människa – 33 procent föredrar att ringa en reseexpert, medan 30 procent väljer onlinebaserade självbetjäningsplattformar (upp från 24 procent i fjol). Intresset för att använda AI-baserade chattbotar är dock fortfarande lågt – bara 7 procent.

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna