Enligt finanschefen Christophe Le Caillec beror den dämpade tillväxten främst på minskad konsumtion av flygresor och hotellnätter. Restaurangutgifterna fortsatte däremot att öka kraftigt – upp 8 procent jämfört med samma period i fjol. Det rapporterar Business Travel News.
Totalt ökade företagsutgifter, inklusive inköp av varor och tjänster, med 2 procent. Bland stora amerikanska och globala företag steg utgifterna med 4 procent, medan små och medelstora företag noterade en ökning på 2 procent.
Utanför USA ser det starkare ut: företagsutgifter ökade med 12 procent i andra kvartalet. Samtidigt ökade utgifterna för resor och representation globalt (bland både privat- och företagskunder) med 8 procent.
American Express totala intäkter landade på 17,9 miljarder dollar – upp 9 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Nettovinsten blev 2,9 miljarder dollar (mot 3 miljarder 2024), medan bolagets totala kostnader ökade med 14 procent.