Annons:

Premium Foto: Pixabay

BCD: Så utvecklas affärsresandet 2026

Affärsresejätten BCD Travel släpper nu sin marknadsrapport med utsikter för 2026. Bilden: ett år präglat av svag global ekonomi, fortsatt osäkerhet – och tydliga kostnadsökningar på centrala delar av resebudgeten, framför allt hotell.

Enligt Oxford Economics kan 2026 bli det svagaste tillväxtåret globalt sedan finanskrisen (exklusive pandemiåret 2020), med en prognos på 2,6 procent. Inflationen väntas ligga kvar över 3 procent.

Samtidigt pekar BCD ut sex riskområden som företag måste planera för: extremväder, geopolitisk oro, förändrade gränskontroller, cyberattacker och AI-driven desinformation, sjukdomsutbrott samt kapacitetsbrist i samband med stora evenemang.

BCD rekommenderar fler proaktiva åtgärder, från reseintelligens och riskhantering till stöd kring visum, medicinsk rådgivning och säkerhetstjänster.

Flyg: Små kostnadsökningar – men nya mönster

Globala biljettpriser väntas bara stiga med 1,1 procent nästa år. Svagast ökning syns i Nordamerika, medan Afrika och Asien ligger högst med 2,5 respektive 2 procent.

Advito, BCD:s konsultbolag, lyfter fem trender som påverkar företagens flygprogram: minskat värde i företagsavtal, ökat fokus på kostnadsundvikande, högre bränsletillägg, bredare NDC-utbud och fortsatt ”läckage” från reseprogrammen.

Hotell: Nästan femprocentiga höjningar globalt

Hotell är den stora kostnadsdrivaren 2026. De globala rumspriserna väntas öka med 4,9 procent. Mellanöstern sticker ut med 8 procent medan Nordamerika (2,2 procent) och Sydvästra Stilla havet (2,6 procent) får de lägsta höjningarna.

Bakom siffrorna ligger allt från personalbrist och höga löner till stark fritidsefterfrågan på vissa marknader.

Kostnader för biluthyrning ökar även nästa år – men något mindre än 2025. Prognosen ligger på 2–4 procent, drivet av högre inköps- och reparationskostnader, kommunala avgifter och dyrare parkering.

2026 blir året då hållbarhet inte längre är ”nice to have”, utan ett affärskrav. Samtidigt ligger mognadsgraden enligt GBTA lågt – 1,4 av 5 – och få företag arbetar aktivt med koldioxidavgifter (9 procent) eller investeringar i hållbart flygbränsle (15 procent).

BCD lyfter sina verktyg för emissionsrapportering, beteendestyrning och stöd i avkarbonisering som svar på företagens ökade krav.