Annons:

Premium "Kombinationen av egen teknologi och lokal närvaro har varit avgörande för vår framgång. Det är det som gjort att vi inte bara överlevt utan också vuxit", säger Per Arne Villadsen. vd för Berg-Hansen.

Berg-Hansen etablerar sig i Sverige – vill bli ledande i Norden

Berg-Hansen tar sitt första steg utanför Norge. Med etableringen i Stockholm och ambitionen att bli en ledande nordisk aktör satsar resebyrån på egenutvecklad teknik, flexibla prismodeller och lokal närvaro. Travel News har pratat med vd Per Arne Villadsen om planerna.

Berg-Hansen är ett av Norges mest traditionsrika bolag inom resebranschen, med anor från 1875. Företaget startade som ett familjeägt skeppsmäkleri i Oslo, men utvecklades snart till ett av landets största resebyråer.

I dag har bolaget helt lämnat semester- och fritidsresor bakom sig, med undantag för några franchiser, och positionerat sig som en modern leverantör inom affärsresor samt möten och konferenser (MICE). Med huvudkontor i Oslo och ett rikstäckande nätverk är Berg-Hansen fortfarande helägt i Norge – något ovanligt i en bransch där många resebyråer numera ägs av internationella koncerner.

– Kombinationen av egen teknologi och lokal närvaro har varit avgörande för vår framgång. Det är det som gjort att vi inte bara överlevt utan också vuxit, säger Per Arne Villadsen.

Expansion med Sverige som första steg

Planer på en nordisk expansion fanns redan före pandemin, men fick då läggas på is. Nu är satsningen tillbaka – och Sverige blir startpunkten.

– Vi vill utvidga vår hemmamarknad. Sverige är både den största och mest liknande marknaden, och vi har redan kunder som efterfrågar våra lösningar här, säger Villadsen.

På sikt är målet att bli en ledande aktör i hela Norden.

Nya allianser efter GBT:s uppköp

American Express GBT:s köp av CWT förändrar förutsättningarna på marknaden. Men Villadsen betonar att Berg-Hansen står fritt att välja nya samarbeten.

– Vi har avtal som förnyas löpande och kan knyta andra partners om det behövs. För oss är det business as usual med CWT just nu, men vi ser också på nya allianser. Vi är pragmatiska – kundens behov går alltid först.

Fragmenterad svensk marknad

Till skillnad från Norge, där några få aktörer dominerar, är den svenska marknaden mer fragmenterad.

– Här finns många regionala och lokala byråer, samtidigt som globala jättar som BCD och Amex GBT har en stark ställning. Samtidigt märks en oro för de största aktörernas dominans, särskilt efter GBT\:s uppköp. Där ser vi en öppning, säger Villadsen.

Stockholm först – Göteborg och Malmö kan följa

Berg-Hansen etablerar sig initialt i Stockholm, men blickar redan mot Göteborg och Malmö.

– Första fasen handlar om att få fotfäste i Stockholm. Därefter håller vi dörren öppen för uppköp eller franchiselösningar, något vi har lång erfarenhet av i Norge, säger Villadsen.

Till en början riktar man sig främst mot medelstora företag, men på sikt även mot större internationella koncerner.

Teknologi som spets

Tekniken är bolagets främsta konkurrensfördel. I Norge sker upp till 90 procent av bokningarna digitalt – och samma plattform tas nu i bruk i Sverige.

– Vår tech-stack är helt egenutvecklad i Norge och Norden. Det gör att vi snabbt kan anpassa lösningarna efter kundernas behov, säger Villadsen.

Systemet omfattar automatiserad bokning, fakturering och rapportering samt verktyg för CO2-redovisning. En egen betalningslösning samlar alla delar i en order och på en faktura.

– För kunderna innebär det en sömlös upplevelse.

Ny prismodell och fokus på hållbarhet

I Sverige introducerar Berg-Hansen samma abonnemangsmodell som blivit framgångsrik i Norge.

– Kunderna betalar en fast avgift för tillgång till systemen, i stället för transaktionsbaserade avgifter. Det har varit särskilt populärt bland små och medelstora företag, säger Villadsen.

Samtidigt lyfts hållbarhet allt högre upp på agendan. Med hjälp av egna rapporteringsverktyg kan kunderna enkelt följa sitt klimatavtryck.

Bygger svensk organisation

Just nu rekryterar Berg-Hansen en egen organisation i Sverige.

– Vi söker vd, operativ chef, KAM-säljare och resekonsulter. Det är viktigt för oss att det blir ett svenskt bolag, med lokal ledning och kultur. Vi vill inte uppfattas som en norsk leverantör i Sverige, säger Villadsen.

Målet är att ha pilotkunder på plats redan hösten 2025. Full drift planeras till början av 2026.

Nordisk plan – men steg för steg

Även om Sverige blir första steget, är målsättningen tydlig.

– Vi har en nordisk plan, men den är inte huggen i sten. Nästa fas kan bli Finland eller Danmark, beroende på marknadsläget. På lång sikt är målet att bli Nordens ledande aktör, säger Villadsen.

Enkelt och funktionellt

Med Sverige som språngbräda vill Berg-Hansen bygga en tydlig nordisk position.

– Vår ambition är att göra hela processen, från bokning till betalning, så enkel som möjligt. Vårt koncept är tillräckligt standardiserat för att vara effektivt men samtidigt flexibelt nog att möta kundernas behov. Det är här vi tror att vi kan vinna förtroende på den svenska marknaden, säger Villadsen.

berghansen
VD/Country Manager till Berg-Hansen
Sista ansökningsdag:
30 september 2025