I enkäten, där 149 personer inom corporate travel, inköp och administration deltog (36 procent från Europa), svarade en tredjedel (33 procent) att de oroar sig för hur de ska kunna förhandla fram bättre värde från sina leverantörer. Det rapporterar Business Travel Europe.
Andra prioriterade utmaningar för 2026 är att hantera resenärers förväntningar i relation till budget (båda 29 procent), hitta och implementera rätt teknologilösningar (27 procent), förbättra datadriven rapportering (23 procent) samt att hantera effekterna av geopolitisk och ekonomisk osäkerhet (20 procent).
Även stigande kostnader för flyg (15 procent) och hotell (13 procent) uppges vara en växande belastning för företagens resebudgetar.
När det gäller faktorer som tros påverka affärsresandet mest de kommande tolv månaderna pekar 26 procent av respondenterna på makroekonomiska trender och inflation. Även AI och ny teknik (19 respektive 15 procent), geopolitiska förändringar (13 procent) och nya lagar, exempelvis i USA (11 procent), nämns som viktiga påverkansfaktorer.
Louis Magliaro, Executive Vice President på BTN Group, menar att resultaten visar på ett skifte i relationen mellan köpare och leverantörer:
– Resenärsansvariga söker i allt högre grad strategiska partnerskap som levererar flexibilitet, tillförlitlighet och mätbar ROI, snarare än bara ett bra pris, säger han.