Annons:

Premium Foto: Pressbild

Amadeus: Resenärer tar hjälp av AI – men förväntningarna är höga

Användningen av generativ AI för att planera och boka resor har ökat med 64 procent under 2025. Det visar Amadeus nya globala rapport Connected Journeys: How Technology Will Transform Travel in the Next Decade, baserad på 9 500 resenärer i bland annat Europa, Asien och USA.

Studien visar att 64 procent kan tänka sig att använda – och till och med betala extra för – en AI-reseassistent som hanterar bokningar och information under resan. I genomsnitt är resenärerna beredda att lägga drygt 5 procent av resekostnaden på en sådan tjänst. De främsta fördelarna uppges vara tidsbesparing, personliga rekommendationer och upptäckten av nya resmål. Det framgår av ett pressmeddelande.

Samtidigt är resenärernas krav höga. En fjärdedel upplever att AI ibland levererar felaktig eller föråldrad information, och lika många menar att tekniken ännu inte lyckas förstå deras personliga preferenser.

– Resenärer välkomnar AI men kräver också mer. Hyperpersonalisering och realtidsnoggrannhet är inte längre valfria – de förväntas, säger Francisco Pérez-Lozao Rüter, president för Hospitality på Amadeus.

Rapporten belyser också resenärers oro – nio av tio upplever någon form av ångest under flygresan. Teknik som biometriska säkerhetskontroller, hemhämtning av bagage och smarta appar för realtidsuppdateringar ses därför som viktiga lösningar för en smidigare upplevelse.

berghansen
VD/Country Manager till Berg-Hansen
Sista ansökningsdag:
30 september 2025