Annons:

Annons:

Stark utveckling för svenska skidanläggningar

Intresset för skidåkning är fortsatt starkt i Sverige. När de svenska skidanläggningarna summerar den gångna vintern pekar den på ett nytt bra år. Totalt såldes skidpass för 1,7 miljarder kronor, två procents ökning jämfört med den föregående vintern som då var rekord. Framtidstron är stark i branschen och i vinter öppnar Idre Himmelfjäll, den första stora skidanläggningen i Sverige på 30 år, enligt ett pressmeddelande.

– Svenskarna fortsätter att älska skidåkning, precis som vi har gjort i generationer. Nya trender som bidrog till vinterns starka resultat är hemestern, det vill säga att semestra på hemmaplan men också att skidåkning numera berättigar till friskvårdsbidrag, säger Titti Rodling, vd för SLAO (Sveriges Skidanläggningars Organisation).

De svenska skidanläggninarna sålde skipass (liftkort) för 1,7 miljarder kronor exklusive moms under vintersäsongen 2018/2019. Det var en ökning med två procent jämfört med föregående vinter som var rekord och hade särskilt goda snöförhållanden.

Vintern 2018/2019 i södra Sverige tog slut tidigt på grund av en varm februarimånad. Trots den sena påsken erbjöd samtidigt fjällvärlden goda förhållanden, vilket sammantaget innebar att de svenska skidanläggningarna ökade två procent jämfört med föregående rekordsäsong.

Under den gångna vintern investerade Sveriges skidanläggningar över 400 miljoner kronor i liftar, pister och snöläggningskapacitet – investeringar för framtiden. Den första stora skidanläggningen i Sverige på 30 år öppnar i december 2019, Idre Himmelfjäll.

– Svenska skidanläggningar möter de utmaningar som finns med stor framtidstro. Vårt långsiktiga mål är också att bli helt fossilfria. Viktiga steg är energieffektiviseringar i verksamheten och snötillverkningen, flera gröna transportlösningar och ökade satsningar på snölagring. Förbättrad teknik i anläggningarna gör att skidsäsongens längd kan säkerställas även framåt, säger Titti Rodling.

De ofta tätortsnära hemmabackarna är också en viktig del för att introducera nya barn och unga till skidåkning och att göra det på ett lättillgängligt sätt. Projektet Alla på Snö har hittills gett över 130 000 barn möjlighet att kostnadsfritt prova på skidåkning, till största del i hemmabackarna.

– Vi vill gärna lyfta fram hemmabackarna och det arbete som görs där, ofta av ideella krafter. Därför har SLAO instiftat ett nytt pris ”Årets hemmabacke”. I år gick det till Vedbobacken i Västerås, säger Titti Rodling.

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 KOMMENTARER ÖPPNA
HJÄLP!
Sista ansökningsdag:
16 oktober 2019
Affärsresesäljare Göteborg och Stockholm
Sista ansökningsdag:
9 oktober 2019
Sales and Marketing Director International till Viking Line
Sista ansökningsdag:
14 oktober 2019