Annons:

Premium "Därför har Etraveli en bra position för sin fortsatta resa"

”Därför har Etraveli en bra position för sin fortsatta resa”

Vill man hitta något bevis för riskkapitalbranschen inte bara belånar och suger ut sina portföljbolag utan lyckas utveckla dem till framtida vinnare så är den svenska flygbokningsexperten, eller OTA-företaget, ”Online Travel Agency”, Etraveli ett mycket bra exempel. Det skriver Per Lindvall i en analys.

Bolaget har varit en ”vandringspokal” hos olika Private Equity-bolag, där man nu fått in branschjätten KKR som ägare tillsammans med brittiska kollegan CVC- som varit huvudägare sedan 2017. Enligt uppgifter till Travel News så motsvarar KKR:s köp av runt 40 procent av aktierna ett värde på hela bolaget på runt 30 miljarder kronor.

Bolaget grundades 2000 under namnet Seat24 av entreprenören Ralph Axelsson och köptes 2007 upp av den norska Private Equity-aktören Norvestor, som vid affären fusionerade Seat 24 med Svenska Resegruppen AB och bildade Etraveli (en förkortning av European Travel Interactive). Två år senare så förvärvades norska Gotogate och danska Flygbilett.dk.   

Därefter så bollades bolaget 2010 över till den gamla Gota-bankdirektören Gabriel Urwitz riskkapitalbolag Segulah, som  genom förvärv adderade sajterna Travelpartner, Supersavertravel och Flygresor.se till Etraveli Groups portfölj av varumärken. Med dessa affärer kunde Etraveli haka på den allt strakare trenden mot så kallade metatjänster där man istället för att boka en resa direkt får hjälp att hitta det billigaste resealternativet.

2013 så sålde Segulah bolaget till den tyska mediakoncernen Prosieben, vilket kan betraktas som ett lite sidospår i Private Equity-vandringen. För 2017 blev brittiska CVC majoritetsägare i Etraveli Group, där prislappen uppgick till 5 miljarder kronor. Etraveli fortsatte sin tillväxtresa under CVC:s ägarskap där man etablerat sig som en dominerande aktör i Europa och lade grunden till en expansion ut i övriga världen.

Hotel- och resebokningsjätten Booking Holdings, dåvarande Priceline, lade 2021 ett bud på Etraveli på 17 miljarder kronor, men efter tre års utredningar så stoppade EU:s konkurrensmyndigheter den affären, då den skulle ge Booking en alltför dominerande ställning för digitala resetjänster. Booking äger exempelvis själv Etravelis konkurrent, danska Momondo.

Men Etraveli Group har fortsatt sin framgångsrika utveckling efter detta. Trots två mycket tuffa år under pandemiåren 2020 och 2021 då lönsamheten sjönk påtagligt, Etraveli redovisade en rörelseförlust på närmare 300 miljoner kronor för 2020, så har bolaget fortsatt att växa kraftigt. Bolaget har idag en mycket stark marknadsposition och har vad gäller flygbokningar klivit förbi den tidigare ledaren, Microsoftavknoppningen Expedia, som bland annat äger Hotels.com, Trivago och Orbitz.

En viktig förklaring till detta är samarbetet med just Booking.com som idag genererar runt hälften av Etravelis intäkter, där bruttointäkterna för 2024 uppgick till runt 150 miljarder kronor och nettoomsättningen till motsvarande 8 miljarder kronor. Rörelseresultatet uppgick samtidigt till knappt 1,5 miljarder kronor.    

Den uppgivna prislappen på 30 miljarder kronor, motsvarande 4,5 gånger omsättningen och 18 gånger EBITDA kan synas hög för oss som är vana att titta på värderingar av traditionella verkstads- och inte minst skogsföretag. Men med årlig tillväxttakt på 20 procent och växande nätverkseffekter så är det en inte orimlig värdering. 

Det är bara att titta på Bookings utveckling. Bolaget har svävat fram lite i skuggan av de mera namnkunniga tech-giganterna, men bolagets aktiekurs har stigit med 230 procent sedan hösten 2022. Bookings börsvärde uppgår idag till motsvarande 1 730 miljarder kronor. Det motsvarar en värdering på 39 gånger årets prognostiserade vinst, det så kallade P/E-talet, vilket förstås är ganska ansträngt, som det mesta på börsen idag.

Men Bookings utveckling kan jämföras med konkurrenten Expedia, vars aktie inte alls visat samma lyftkraft. Expedia värderas till 225 miljarder kronor och P/E-talet uppgår till mer modesta 22. Med en fortsatt konsolidering och starka nätverkseffekter där marknadsledaren tar en allt större del av kakan så har det i sammanhanget ”lilla” Etraveli, som en mindre sugfisk på den snabbsimmande dominerande valen Bookings kropp, en bra position för sin fortsatta resa.

Relaterade artiklar

visit-dalarna
VD till Visit Dalarna
Sista ansökningsdag:
24 augusti 2025
svenska-resebolaget-logo
Gruppreseproducent – Svenska Resebolaget
Sista ansökningsdag:
15 augusti 2025
Marknadschef till WE Travel Group
Sista ansökningsdag:
18 augusti 2025