Annons:

Analys av flygbranschen: “Många klassiska varumärken är på väg ut”

Travel News skickade ett våra mest brännande frågor om flygets framtid till Sveriges bästa flygexpert Jan Ohlsson. Här får du svar om SAS och Norwegians framtid, vad som händer med Wizz Air satsning på Norge och varför vi inte ska skicka statliga miljoner till nationella flygbolag.

I går kom nya siffror från Swedavia. Trafiken är ner 83 procent i september. Varför vet vi alla, men när tror du att det vänder? 

I Sverige är det svårt att spå när det vänder. Flyget står just nu för 1,4 procent ungefär av utsläppen och har det bästa covidskyddet. Så att någon tar tåget har jag svårt förstå. Men det kommer ta längre tid att vända Sverige på grund av plakatpolitisk miljöfundamentalism. Affärstrafiken kommer inte åter på länge. Det blir inrikesflyg med mindre plan. Borde gynna Air Leap, BRA, Air Gotland. Kommer vända långsamt; knappast ens nästa år.

Sämst i klassen är Ronneby och Bromma, hur många flygplatser kommer att läggas ner och vilka ligger sämst till? 

Bromma hoppas jag klarar sig. Allt annat vore slöseri med skattemedel och snedvrider konkurrens mot höga flygpriser och monopol. Jönköping, Karlstad, Trollhättan är 3 ex på flygplatser som ligger illa till. I Ronneby och Ängelholm vill politikerna satsa. Men vi måste få bort onödiga förbud för kommun och universitetsanställda att flyga. Snart kommer dessutom elflyg på mindre flygplatser.

Jan Ohlsson, flygexpert

Samtidigt satsar små bolag som Air Gotland och nu Erik Braathen i Norge på ett nytt bolag, vad kommer det att leda till?

Just nu är Sverige och Norge bland de ledande i Europa på nya flygbolag. Det blir konkurser, men de kan lika väl drabba de stora. Braathen och WizzAir i Norge hotar förstås Norwegian främst. Men norrmän vill flyga norskt, väldigt mycket, inte minst av historiska skäl. Det blir dyrt för SAS att ha tre nav i Skandinavien och frågan är om de orkar försvara Norgemarknaden. Får Norwegian norskt statsstöd eller om norska staten köper aktier i dem är det SAS som åker ur matchen. Det enda som är säkert är att WizzAir står säkert.

Kommer SAS att klara sig på 14 miljarder i lån och bidrag från staten och ägare?

SAS 14 miljarder räcker inte. De satsar högt på att Norwegian försvinner. Jag har hela tiden sagt att om de gör det blir det ett nytt norskt bolag och förutom det fler lågprisbolag som vill in i Skandinavien. Och så verkar det bli. Det här är en mardröm för både SAS och Norwegian.

Wizz Air vill in i Norge. Vad tror du om det?

Det är dags att fråga sig om statsstöd är verksamt eller att slänga fräscha pengar efter dåliga. Nya bolag, utan skulder och med låga kostnader och starka, som Ryanair och Wizz kan ge kunderna lägre biljettpriser. Att stödja högprisbolag är ingen höjdare. Lufthansa är en av de med högst kostnader och de vet att det aldrig blir som förr med höga affärsklassintäkter. Förut sade Lufthansa 2024. Om de nu säger 2025 så är det en dålig signal. SAS har snart betydligt större skulder till resenärer än sina konkurrenter. De måste betalas av. SAS verkar inte ha råd; fortsatt för många och för stora flygplan- ja hur många mer miljarder ska det kosta skattebetalarna. Om norska staten väljer att gå in i Norwegian skulle SAS framtid bli ytterligt dyster. 2025 kanske vi dock varken har Norwegian eller SAS. Vi ser ju, redan nu, att det finns entreprenörer som förstår att deras bästa tid är att satsa nu (Air Leap, nya Braathen och Wizzair) Snart beställer nog Ryanair 150-200 nya 737MAX också. Det visar vilka som blir vinnare. Facit har vi redan i Asien. Många klassiska varumärken är på väg ut. Men bättre nya satsningar än inget flyg alls

 

5 kommentarer

  1. Thomas: Adekvat analys För att få stöd statliga lån etc mörkar SAS och även Norwegian sina enorma skulder, bara biljett återbetalning är på en 6-7 miljarder, som inte är gjorda, hur länge håller detta? I USA har de stora bolagen bränt över hundra miljarder SEK i stödpengar på några månader, liknande även här i Europa som Lufthansa KLM af etc, lika för SAS och DY de bränner miljarder. Det är helt orealistiskt att ständiga mångmiljard belopp med månaders mellanrum räddar dessa bolag, det bör gå upp för staterna, även att de blivit vilseförda med de finansiella siffror de fått, ska de hålla ut till 2024 25 med detta vansinniga slöseri av skattepengar? De mindre bolagen klarar heller inte att köra nästan tomma plan i flera månader till, även de förlorar stora summor. I slutet av detta år och hela nästa får vi se en stor oundviklig konkursvåg i flygbranschen.
  2. John Doe: Jan Ohlsson gör bra analyser. Bra att han vågar skriva. Egentligen tror jag att han skulle vilja skriva mera. Men då går pöbeln i gång. Pöbeln är i detta fallet de bästa skyddet för societeten - Norwegian, BRA och SAS etc.
  3. Anders: Att ni kallar Janne för Sveriges bästa analytiker för flyg får stå för er men bra att veta i sammanhanget är att Jan hatar SAS och statsstöd och att han älskar lågprisflyg så direkt oberoende är han inte
  4. Johan Magnus Eriksson Aeroflot Russian Airlines: Jan Ohlson har testiklar, ibland på eller över gränsen för dumklok, men är det något den här mesbranschen behöver är det någon som säger hur det de facto är.
  5. Nisse West: Tja vill man flyga med de som totalt struntar i sina kunder och anställda så ligger nog framtiden i lågprisflyget. Andra kanske betalar någon krona extra för att bli behandlad som folk, av personal som blir behandlade som folk...
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024