Det är inte kul att jobba på TUI i dagarna. När den svenska reslusten stiger i höjden totalhavererar TUI:s planering. Aldrig har ett reseföretag samlat så mycket badwill utan att först gå i konkurs. Av: Leif Holmkvist.
Det har väl inte varit särskilt muntert i resebranschen sen februari i fjol. Men nu skulle det roliga börja. Kunderna har sparade coronapengar och en uppdämd reslust. Korta bokningar skulle kunna kickstarta vintersäsongen och resebolagen kunde börja kämpa sig ur förlustträsket.
Branschbjässen TUI har ett fantastiskt utbud av spännande vinterresmål. På Arlanda och Landvetter borde köerna ringla långa av leende förväntansfulla TUI-kunder som äntligen kommer i väg till solen.
Och vad ser vi?
På sajter som Trustpilot eller på TUI:s egen Facebooksida ryter ledsna, sura, störtförbannade kunder: ”Aldrig mer TUI!”
De har all rätt att…
Har du redan Premium? .
Läs vidare med Premium
Ingår
Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete