SAS har just nu efter Norwegians senaste neddragning ett mindre monopol på vissa inrikeslinjer till bland annat Luleå och Umeå. Hur länge kommer det att vara så?
Konkurrens är avgörande. Nu har SAS ett de facto monopol. Norwegian måste tillbaks eller Wizz Air in. BRA kunde försöka, åtminstone en linje till Umeå, men detta är lite längre linje där jetflyg är bäst.
Biljettpriserna till norra Sverige höjs rejält från en dryg tusenlapp till mellan 3-4000 kronor för en resa tur och retur. Varför höjer SAS priset?
För att de kan. 4000 för en helg i Luleå är ett kraftigt överpris. I Finland med statsägda Finnair är Helsingfors-Rovanjemi jämförbart, kostar 2500 trots att AY har monopol och Oslo-Tromsö kostar runt 1000 t/r samma helg. Så först ska vanligt folk stödja SAS med skattemedel, betala rövarpriser för biljetten och sedan om flyget ställs in ha svårt att få tillbaka pengarna.
I Norge har Wizz Air kommit in. När börjar de flyga på Norwegians nedlagda linjer i Sverige?
Wizz Air måste ha rätt passagerartäta linjer; Malmö, Luleå, Umeå och Göteborg har de säkert räknat på. Men flygskam, bojkott av flyg i många kommuner och regioner och flygskatt gör att de tvekar. Kommer inte Norwegian åter behövs Wizz Air. I Norge protesterar facket mot Wizz Air. Piloterna på Wizz måste ha egen firma, men de kan tjäna drygt en miljon per år plus 15 000 SEK i traktamenten varje månad. Efter skatter och avgifter i Ungern eller Polen har de mellan 600-800 000 kvar. Allt är relativt.
Tror du att BRA flyg kommer att återuppstå?
Jag tror BRA är väldigt oroliga. Utan Bromma har de inte en chans om de inte allierar sig med SAS. Men SAS använder ju estniska X-flyg som underleverantör. Det blir sannolikt billigare. BRA flyg talar om sju linjer från sent Q1, men det ger ändå inte jobb åt hela deras flotta. Air Leap lade sig väl högt i biljettpris och har bränt fingrarna lite. Air Gotland och Skåneflyg kommer nog, men är små.
Vi har fått Gotland Air och Skåneflyg under corona-krisen, när kommer Lappland Air igång?
Ett Air Lappland hade varit bra, men var finns entreprenörer som vågar? Tror att det är mer sannolikt att lågprisflyget kommer om inte SAS bromsar prisutvecklingen, inte minst i eget intresse. Vi har sett SAS falla tillbaks i gamla monopolliknande mönster förr. Det vore bättre om de rationaliserade mer.
28 kommentarer