Annons:

ANALYS: Flygskam måste ersättas med flygstolthet

Travel News chefredaktör Viggo Cavling anser att flyget är systemkritisk för landets ekonomi.

Förra veckan exploderade en nyhet som vi kommer att få leva med länge. Swedbank har precis som Danske bank hjälpt kriminella ryssar att tvätta pengar och föra in dem i EU. Exakt vad som hänt är svårt att veta efter den första timmen i SVT:s Uppdrag granskning. Men helt klart är att reportrarna som älskar att filma sig själva sitter på listor med namn och summor som vi vanliga bankkunder bara kan drömma om. Exakt vem som gjort vad ska nu utredas av en extern aktör. Det tog Swedbank ett dygn att göra en kovändning. Först sa bankens vd att det inte var något problem alls. Men nu ska alltså det som inte är ett problem utredas.

Problemet är att de svenska storbankerna har en särställning i näringslivet. I goda tider kan de skumma av grädden från mjölken och dra in miljarder. I dåliga tider kommer staten och räcker ut en hjälpande hand eftersom en nordisk storbank inte får gå i konkurs. Swedbank, Nordea, Handelsbanken och SEB anses vara systemkritiska, alltså utan dem rasar vårt samhälle ihop som ett korthus. I reseindustrin hade de stora nationella flygbolagen länge samma ställning. Utan flygbolag stannar ekonomin var det underliggande budskapet.

Följaktligen drev staten verksamheten själv. Flyget kontrollerades genom hårda regleringar. Flygbolagen tjänade pengar på marknader som i grunden var monopol. När jag intervjuade Per G Braathen i senaste numret av Travel News berättade han om sin pappa som drev ett litet konkurrerande flygbolag i Norge. Varje gång de lyckats utveckla en framgångsrik linje kom i praktiken statliga SAS in och tog över. Till sist blev Braathens sittande med den sämsta linjen av alla Oslo – Stavanger. Men genom ett mirakel så hittade Norge olja i Nordsjön och linjen gick från att vara den sämsta till att bli världens mest lönsamma. Det räddade Braathens flygbolag den gången. Regeringens i Oslo kunde inte förutse detta mirakel som förvandlade Norge från ett av världens fattigaste länder till ett av de rikaste.

Just nu är den stora snackisen i Travel News universum hur det ska gå för Norwegian? Olyckskorparna kraxar högt och bolaget har drabbats av grym otur på sista tiden. Jag menar hur kan det komma ett bombhot mot ett Norwegian-flygplan från Arlanda till Nice, samtidigt som bolagets vd Björn Kjos berättar om förra årets miljardförluster och behöver fylla upp kassan med tre miljarder. Norwegian genomför sedan några månader ett tufft sparpaket och jag som verkligen uppskattar att resa med Norwegian hoppas att bolaget kan vända till svarta siffror. Eller att en rik köpare uppenbarar sig och flyttar bolaget till säker ekonomisk mark.

En konkurs vore förödande inte bara för bolagets aktieägare. Norwegian är den viktigaste tillväxtmotorn på både Kastrup och Arlanda. Dessa ger i sin tur kraft till Nordens två viktigaste storstadsregioner: Stockholm och Köpenhamn. Travel News har bett Swedavia att ta fram siffror på hur mycket de olika flygbolagen trafikerar landets stora flygplatser, men utan att få något svar. Det sägs vara affärshemligheter. Vi får nöja oss med att Norwegian är näst bäst i klassen på att betala flygskatt. 120 miljoner fick Magdalena Andersson in i flygskatt enligt skatteverkets siffror från april 2018 till årsskiftet.

Vad vill jag säga med detta? Jo, att jag uppfattar de stora flygbolagen i Norden som systemkritiska på samma sätt som bankerna. Den ekonomi som Travel News bevakar skulle må otroligt mycket sämre om en av de stora aktörerna försvann. Nu kanske vän av miljön säger att detta vore bra för miljön, men jag anser att det är tvärtom. Om inte bolagen har råd att utveckla och köpa nya och mer miljövänliga flygplan så kommer det aldrig att hända något med CO2-utsläppen. Följaktligen hoppas jag att regeringen snart presenterar en tydlig politik för hur flyget i Sverige ska växa och tjäna mer pengar. En första smart åtgärd vore att skapa en miljöfond med de miljarder som kommer in på flygskatten. En andra vore att göra om skatten från en passageraravgift till skatt på flygbränsle. En tredje vore att vara tydlig med att flyget är systemkritiskt för landet. Utan en fungerande flygtrafik inom Sverige och med våra grannländer fungerar inte landets ekonomi. Flygskam måste ersättas med flygstolthet. 

14 kommentarer

  1. Milla: Insiktsfullt och mycket klokt skrivet. Jag delar sällan eller aldrig något på FB men denna kunde jag inte avstå från.
  2. Mikael: Exakt vad är det som är systemkritiskt med en Mallorca-resa? Vad Viggo inte tycks fatta är att flygandet har ökat enormt de senaste 20 åren. Alla tekniska utvecklingar som har gjort att varje flygstol har lägre klimatpåverkan har kastats bort eftersom flygbranschen har struntat i miljön och istället fokuserat på att öka antalet resenärer. Det överlägset bästa sättet att minska flygets utsläpp är att ta bort alla subventioner som man har jämfört med andra transportslag och kraftigt höja priset för flygande. Idén att vägen till minskade utsläpp skulle gå via att flygbolagen får ökade vinster och av något sorts plötsligt infall av schyssthet bestämmer sig för att man ska använda sina vinster till förbättra miljön istället för att dela ut vinsterna till ägarna eller försöka expandera är ju bara så jäkla långsökt att jag inte kan tror att ens Viggo själv tror på den. Faktum kvarstår att flygbranschen, som en av ytterst få branscher, fortfarande inte kan visa på hur man ska minska sina utsläpp - och det är därför man helt befogat är i skottgluggen.
  3. Per Eric: Varken SAS eller Norwegian är inte kritiska för Sveriges ekonomi. Så viktiga är det på långa vägar inte. Och skulle de - eller flyget - vara det vore det väl främst anledning att jobba mycket hårdare på omställning om vi är beroende av bolag vars verksamhet enligt all forskning måste minska kraftigt för att vi ska klara våra åtaganden om klimatet i Parisavtalet. Vad man missar också är att bolag - eller hela branscher, kan gå, men att befolkningen finns kvar. När resenärer slutar flyga i hög grad, kommer de fortfarande ha sina pengar kvar att använda. Kanske blir det för mer semester på hemmaplan eller e-möten plus lokal konsumtion. Eller kanske är det tågcharter och nattåg som är den växande framtidsbranschen vad gäller resande?
  4. Hassan: Naiva och trångsynta miljövänner saknar perspektiv och håller sig fast vid gamla "sanningar". Vi har inte råd att misshandla flyget. Affärsmän och viktiga politiker kan inte sitta på tåg som kommer fram om några dagar. Sluta subventionera vind- och solkraft, som bara fungerar när de inte behövs. Subventionera i stället luft-, berg- och vattenvärme, som ju fungerar nästan jämt. Behåll och bygg ut kärnkraften. Förstärk och bygg ut elnätet. Det var tydligen ingen som tänkte på att strömmen måste komma fram. Vi jagar bilisterna och subventionerar vedeldning, som skitar ned mer än bilismen.
  5. Petter: Det som är gammalmodigt och trångsynt är att tro att en fossileldad ekonomi överhuvudtaget har någon framtid. Det ohållbara resandet måste ersättas av ny smart teknik, gamla smutsiga energikällor måste ersättas av förnybara. Framför allt måste många oreflekterade vanor och föreställningar omprövas om vi ska ha en chans.
  6. Mikael Skifte: ”Flygatolthet” den dag flyget flyger utan miljöpåverkan, den dagen kan vi tala om sann Flygstolthet. Tyvärr lär vi få vänta länge på den dagen och som forskningen visar kan vi inte vänta länge. Det är bråttom att minska utsläppen och då även utsläppen från flyget. Så glöm det där med flygstolthet och börja ta ansvar för vår planets framtid. Kanske är flyget systemkritiskt i ett ohållbart system?
  7. Anonym: Av alla saker jag läst ,och det är många, där folk försöker rättfärdiga sin egen flygning och priviligierade leverne är nog detta en av dom allra dummaste. Viggo Cavling verkar inte ha förstått att ekologin alltid är överordnad ekonomin. Förmodligen tror han också att när vi till slut har förstört fotosyntesen är det ingen fara för den ersätter vi med Grön Teknologi. Det är inte konstigt att våra livsvillkor är på väg att kapsejsa när människor är så egoistiska och trångsynta.
  8. Alex: Komiskt att det är just ordet systemkritiskt som Cavling tar fasta på. Exempel på ännu mer systemkritiska samhällsfunktioner än flyget: luft som går att andas, tillgång till dricksvatten och ätbar mat, drägliga temperaturer, skog som inte självantänder, ett fungerande ekosystem, moln på himlen, insekter som pollinerar. Allt detta är hotat av dagens överdrivna flygande. Vad är mest systemkritiskt Viggo? Att det går att överleva på planeten eller att människor kan ta sig fram snabbt med flyg?
  9. R F: Och fortfarande står flyget för enbart 2 % av utsläppen, man silar mygg men sväljer kameler.
  10. Thomas Hedberg: Svar till Mikael: Du saknar tyvärr fakta i ditt resonemang angående flygets subentioner: -Knappt 0,5 procent av statens budgetför transporter går till flyget. -1 procent av offentliga subventioner av transportslagen går till flyget. - Ca 600 miljoner i offentligt stöd går till attupprätthålla flygets transportinfrastruktur där övriga transportslag tilldelas totalt ca 60 miljarder (Källa: Statens budget samt SKL). Dvs Varje svensk betalar ca 60 kronor per år för flygets infrastruktur. Det kan jämföras med drygt 6 000 kronor per år för väg- och järnvägsinfrastruktur samt lokal kollektivtrafik. (Källa: Statens budget samt SKL) Det innebär att biljettpriset förutom att täcka flygbolagets egna kostnaderska täcka kostnader för flygtrafikledning i luften och på marken, landningsbanor, terminaler, incheckningsdiskar, säkerhetskontroller, snöröjning, bullerisolering av fastigheter, sjöoch flygräddningstjänst, vädertjänst, myndighetsavgifter, tillståndsavgifter, tillsynsavgifter, kostnader för handel med utsläppsrätter m.m. Användarna betalar därmed för drift, underhåll och utveckling av flygets infrastruktur
  11. Anders: Det här resonemanget är ju så bakvänt att man baxnar "Den ekonomi som Travel News bevakar skulle må otroligt mycket sämre om en av de stora aktörerna försvann. Nu kanske vän av miljön säger att detta vore bra för miljön, men jag anser att det är tvärtom. Om inte bolagen har råd att utveckla och köpa nya och mer miljövänliga flygplan så kommer det aldrig att hända något med CO2-utsläppen." Sammanfattning: Utsläppen genom flygning kan inte minskas för då kan inte utsläppen genom flygning minskas... 😂😂😂
  12. Eurozone: En del kommentatorer här tycks mena att om man eleminerar svenska flygbolag så blir allt bra med miljön. Tror man då att utländska flygbolag avstår från att flyga på Sverige när marknaden öppnas? Exempelvis hur ska svenska staten och miljön dra fördelar av att flygbolag från Mellanöstern tankar upp sina flygplan med oskattat bränsle och oskattad bemanning tankar för en tur och retur, man flyger alltså extra tunga och extra utsläpp för att slippa tanka dyrt bränsle i Sverige. Tre kilometer landningsbana tar dig vartsomhelst-tre kilometer väg eller järnväg tar dig ingenstans.
  13. Jakob: Till Milla: Kan bara instämma Till Mikael: För flygbolagen är det inte ett "infall av schyssthet" som gör att de kommer att jobba stenhårt för att minska sin miljöpåverkan så mycket det bara går utan ren överlevnadsinstinkt. Ägarna inser säkert också att en stor del av potentiella eventuella vinster måste gå till investeringar i teknik som minskar bränsleförbrukningen och ökar andelen förnyelsebara bränslen. Men om ingen flyger kommer det ju inte att finnas några pengar till det. Eftersom flygbolagen har ett eget incitament att minska bränslekostnaderna har det investerats stora pengar i nya och mer bränsleeffektiva flygplan vilket minskar miljöpåverkan. Så nog jobbar de på det. Dessutom pågår ett intensivt arbete med att utveckla eldrivna flygplan och redan om några få år kommer vi att se eldrivna passagerarplan på kortare sträckor. Detta kommer att revolutionera persontransporterna på flera olika sätt! Till Per-Eric: Visst är det bra om fler semestrar hemma, det kommer att ske redan i år Mer tågresande är bra, men dels finns det gränser för vad det systemet klarar av på kort sikt och dels går det faktiskt inte att åka tåg till alla ställen. Dessutom är det inte alltid tidseffektivt och tid har också betydelse i sammanhanget. Till Petter: Det är nog ingen som tror att en fossileldad ekonomi har någon framtid på lång sikt, men om smutsiga energikällor ska ersättas av förnybara måste ske på ett smart sätt som kanske inte går över en natt men det går redan fort drivet av både tryck från opinion och nu även kunder men också av bolagens överlevnadsinstinkt. Här finns den smarta tekniken du nämner med. Till Mikael Skifte: Om man tittar på forskningen på transportområdet så händer det väldigt mycket och det går väldigt fort (se även ovanstående svar). Till Anonym: Självklart finns alltid valet att återgå till en tid och en civilisation där vi alla lever utan något av den teknik vi har idag och lever av naturen genom jakt, fiske och jordbruk med primitiva metoder. Troligen skulle nog få föredra det alternativet framför att så snabbt det går ställa om det samhälle vi lever i till att fungera på ett "planetvänligt sätt". Till Alex: Bäst är väl om vi kan överleva på planeten OCH flyga på ett planetvänligt sätt. Låt oss hjälpas åt att komma dit istället för att slåss om det skall vara svart eller vitt... (se även ovan) Till R F: Precis Till Thomas Hedberg: Skönt att någon kan komma med sakliga inlägg grundade på fakta (och dessutom med källhänvisningar). Den infrastrukturen kommer dessutom att vara viktig när elflyget kommer och möjliggör flygande till många mindre flygplatser som idag är nedlagda och nedläggningshotade. Till Anders: Visst finns alltid alternativet att lägga ned allt flyg men då kommer vi snabbt att se ett samhälle där ingen kommer att ha ork eller råd att bry sig om klimat eller miljö på lång sikt utan får fokusera på sin överlevnad. Inte för att flyget är samhällskritiskt i sig och för landets ekonomi, men som smörjmedel i den globala ekonomin och viktig faktor för att vi skall kunna ha det välstånd vi har. Till Eurozone: Också en viktig aspekt i den här diskussionen som tenderar att grunda sig på ganska mycket okunskap och brist på insikt i hur det fungerar i en global värld.
    • Redaktionen: Tack Jakob för ett bra inlägg. Och tack alla som har varit med i debatten. Travel News är en arena för samtal om resande. Det ska vara högt i tak och många röster.
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024