Annons:

Premium

Analys: Högt pris för att slippa SAS

Sent ska syndarn vakna. Det tog tolv år och tolv miljarder av våra skattepengar för två regeringar att inse det uppenbara – att SAS affärsmodell från 1900-talet inte längre fungerar. Av: Leif Holmkvist.

”Affärsmodellen bygger på att fjäska för affärsresenärer som låter någon annan betala biljetten”

Det skulle till en smålänning och glasblåsarson för att ta förnuftet till fånga och stoppa det vansinniga slöseriet med skattemedel. Ett decennium på Metall och åtta år som LO-ordförande har lärt näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson att ett bolags intäkter måste överstiga kostnaderna.

Redan före finanskrisen för 15 år sedan var SAS på i full fart på väg mot ett ekonomiskt haveri och bönade om att bli uppköpt. Tyskarna hade tittat i böckerna, fått skrämselhicka och hastat till nästa Lufthansaplan hem till Frankfurt.

Sedan dess har SAS fått 25 miljarder kronor av de plågade ägarna. En tredjedel, 8,2 miljarder, har vi svenska skattebetalare skänkt bort så här långt. Trots de enorma kapitaltillskotten och trots en lång högkonjunktur levererade SAS årligen klena resultat eller jätteförluster.

”Den 7 juni är en glädjens dag för svenska…

Har du redan Premium? .

Läs vidare med Premium

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024