Annons:

ANALYS: I framtiden kommer Vings flygvärdinnor inte att att prata skandinaviska 

Travel News chefredaktör Viggo Cavling analyserar beskedet att stora delar av Sunclass Airlines personal får sparken.

I veckan kom det väntade beskedet. Vings flygbolag Sunclass Airlines sparkar stora delar av sin personal eftersom facket centralt vägrat gå med på lönesänkningar. De lokala klubbarna kunde tänka sig detta, men Unionens högsta ledning säger nej. Även om de anställda går med på lönesänkningar finns förstås inga garantier för att man i ett senare läge får gå eller ännu lägre lön. Att sia om framtiden i reseindustrin är i princip omöjligt. Det enda vi vet är att den kurva som pekat uppåt sedan andra världskrigets slut har nu börjat peka neråt. Leisure har varit motor i reseindustrins ekonomi på tvåtusentalet. 

När Petter Stordalen, Altor och TDK köpte Ving för drygt ett år sedan var Sunclass Airlines den viktigaste tillgången och den svåraste att rädda över från Thomas Cooks konkursbo i London. Men de femtio advokaterna som genomförde affären lyckades och före corona såg allt fantastiskt ut för Ving. Med sitt eget flygbolag i Norden kunde man maximera reseupplevelsen från kalla Sverige ner till de egna anläggningarna runt Medelhavet och hem igen. Att kontrollera hela processen har varit ett tydligt mål för vd Magnus Wikner. Hans förebild har varit IKEA som också kontrollerar alla steg i processen från träd i Polen till Billy-hylla hemma hos miljoner människor. Det är när du har koll på alla led som du kan hålla vettiga priser till konsument och suveräna marginaler. Då blir företaget ett självspelande piano fram till den dag efterfrågan viker. 

Nu har vi ett läge där 9 av 10 resenärer är rädda för att hamna i karantän om de åker utomlands. Följaktligen gör de allt för att avboka sin semesterresa denna sommar. Enligt samma Yougov undersökning skulle åtta av tio ställa in sin semesterresa även om landets regeringen säger att man får åka. Samma utveckling ser vi på Travel News systertidning: nitton av tjugo Googlesökningar handlar om Sverige. Folk vill hellre läsa om Listerlandet än om Mallorca. 

Facit av detta är förstås att sommaren 2020 är det bara de allra modigaste eller dumdristiga som åker på semester till Medelhavet. Och resultatet är att Vings flygbolag måste vända på varenda krona för att överleva. Flygbolaget och de egna hotellen är de två viktigaste tillgångarna i Vings företagsbygge i den gamla affärsmodellen. Jag ser inga tecken på att Vings vd Magnus Wikner är beredd att överge denna strategi och exempelvis satsa mer på lågpris eller ett mer nischat semesterresande. Den moderna charterresenären vill ha trygghet och är beredd att betala mycket för detta. Kunderna kommer att återvända. Kanske inte nästa sommar, men 2021. 

I framtiden är jag övertygad om att personalen på Sunclass Airlines kommer att ha betydligt lägre löner än 2020 och ytterst få av dem kommer att tala skandinaviska.

17 kommentarer

  1. Tim: Kommer alltid finnas folk som vill jobba som kabinpersonal, men då kanske som genomgångsyrke snarare än en karriär. För gemene svensk så förstår den ändå inte vad en dansk säger så då kan de lika gärna vara någon som bara pratar engelska
  2. John Doe: Kabinpersonal är ett primärt ett genomgångsyrke precis som att vara badvakt eller jobba på Starbucks. Kabinpersonal har ju orimligt höga löner utifrån yrkets karaktär. En undersköterska hade bara kunnat drömma om sådana löner. Men kabinpersonal har ju höga löner pga var de är någonstans i näringskedjan. De är nära "syltburkarna", alltså kan de effekfullt ägna sig åt salami slicing som verkligen ger en heldel.
  3. Micke: Vad har du emot kabinpersonal? Har du NÅGON kännedom om utbildningen och de kunskaper vi besitter? Tips, jag skulle vara tyst ombord med dina åsikter, framför allt om det är dig vi ska rädda livet på..... 30 år i branschen, många med mig börjar unga och pensionerar sig i yrket, många utbildar sig vidare men stannar, eller har andra jobb vid sidan om, men ”genomgångsyrke”? vad det nu är......?? trivs man på sitt jobb stannar man ju. Däremot fungerar inte livsstilen för alla. Nej, det är mest synd att det dyker upp passagerare med din attityd mot kabinbesättningar någon gång om året... men okunskap finns det ju bot mot, gör din läxa. Med vänlig hälsning, Micke och säkert all världens cabincrew.
  4. Tim: - Kabinpersonal har ju orimligt höga löner utifrån yrkets karaktär. Ett sådant påstående är så okunnigt att jag ber om ref, tack!
  5. Urban: Petter Stordalen kan möjligen en del om hotell men flygbolag skall han låta andra sköta. Mycket snack och liten norsk verkstad.
  6. Fd gammal pilot: En gång för många år sedan så fick alla på Scanair sluta för att man värderade sitt jobb mycket högre i lönenivåerna än vad övriga marknaden betalar, för liknande jobb. Nu är det dags igen Med ett nytt skandinaviskt flygbolag.
  7. MargaLie: Ursäkta men danska & norska är oxå skandinaviska språk! Sunclass Airlines & dess personal blivit utnämnda som bästa charterbolag liksom tidigare samma flygbolag under namnen Scanair, Premiair, Mytravel etc. Detta beror inte på bara något leende utan på service. De tar sitt jobb på allvar genom att ta väl hand om kunderna - passagerarna.
  8. Marcus Andersson: Håller helt med dig MargaLie, man kan absolut ha åsikter kring löner och vad arbetet som kabinpersonal innebär, men fakta visar att Sunclass är ett mycket uppskattat flygbolag med en personalstyrka som är stolta och tar sitt jobb på allvar. Tyvärr får de svenska medarbetarna gå, men detta gör inte att de Norska/Danska medarbetarna skulle vara sämre för verksamheten.
  9. Thomas Larsson 🌞: Kabinpersonalens viktigaste uppgift är att kunna evakuera ut alla passagerare på nån minut, hela tiden ha koll på alla, bilägga konflikter etc, att klara detta kräver ett starkt psyke lugn personlighet etc. Folk blir vansinniga apatiska etc vid olyckstillbud, detta måste de kunna hantera, alla platsar inte i detta yrke, de är noga utvalda, de är verkligen värda sin lön, och ja bättre om de pratar Svenska. Serveringen är egentligen bara nåt extra.
  10. Erik: Värt att tänka på i allt hat mot Unionen nu, är att om man hade gått med på 20% lönesänkning och Sunclass några månader senare ändå hade gått i konkurs. Så hade de anställda fått ännu mindre i ersättning från t.ex A-kassan. Nu har de iaf en hyfsad A-kassa i 14 månader, förutsatt att de är med i en.
  11. En som inte behöver sådana arrangörer: Många kommer nog inte att välja ett sådant flygbolag mera. Bättre att boka en egen resa o välja vilket boende man själv vill ha på plats, om man åker två veckor kan ju man bo på två olika ställen om man inte är så lat så man ska bo på ett och samma ställe till en jäkligt dyr kostnad. Har åkt i nio år aldrig bokat med den typen av researrangörer, och det har garanterat blivit billigare.
  12. Leo: Fast nu är Ving och Sunclass Airlines två separata bolag. Men ingår i samma moderbolag. Med Ving kan man säkert boka, men man kan ju undvika Sunclass Airlines. Ving flyger med andra bolag också
  13. Bafatt: Att sy ihop en resa utanför charter blir allt vanligare. Flera möjligheter och klart lägre kostnader. Enda negativa är väl att man oftast får något längre restid.
  14. Ann Ahl: Enl flygtorget.se så har en cabinchef med alla normala tillägg c.a 47t kr i månaden. Minus 20% i sänkning nu hade ju fortfarande varit en hög lön. Visst ska cabincrew se till att folk kommer ur planet snabbt vid ett tillbud etc men vi talar ju inte om läkar ansvar etc nu. Nej hade dom gått med på 20% hade dom haft jobben kvar nu. Lyxstrejk?! Sedan var ju flyget knappt lönsamt innan CV19 drabbade oss alla. Lufthansa t. ex visade nyligen resultatet för Q2 2020. 15miljarder i förlust. Vidare sa dess vd att "det kommer ta minst 4år innan flyget är på väg till dom gamla nivåerna pre CV19. Summa Flygande personal måste nog visa lite med ödmjukhet vid löneförhandlingarna. Kanske binda en lägre lön tillfälligt år för år tills planen är fulla igen?!
  15. WR: @Ann Har Du inte läst artikeln ?Och Alla andra artiklar om detta, INNAN Du uttalar Dig. Det var inte kabinpersonalen som sa NEJ.
  16. Anders: Facket spelade högt och förlorade. Så kan det gå när ens bluff synas. Synd om de som förlorar jobben.
  17. Bafatt Vavetere: Kabinpersonal är överbetalda, så är det bara. 45'+ kommer ju inte ens en snickare upp i.
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024