Annons:

Premium

Analys: I praktiken är SAS-program en företagsrekonstruktion

SAS nya plan för överlevnad är en rekonstruktion, fast utan rättsligt stöd. Risken är påtaglig att den misslyckas och att skattebetalarna åter får rädda det gravt misskötta bolaget. Av: Leif Holmkvist.

Vilket annat statligt bolag skulle tillåtas agera och misslyckas som SAS gång efter annan gör?

”Terrain, terrain!”

När markkollisionsvarningen tjuter i cockpit vet alla som sett Haverikommissionen på tv att det är på väg att gå riktigt illa. Varningssystemet uppfanns för 50 år sedan för att hindra slarviga piloter från CFIT, Controlled flight into terrain.

De som följt SAS ekonomiska dykningar de senaste 20 åren har flera gånger hört markvarningen. Men då har snälla skattebetalare tagit över spakarna, fyllt på bränsle, gasat och lyft nosen över horisonten igen.

SAS stadiga färd mot kraschen har i huvudsak berott det som i Flygvapnet kallas SBS, skit bakom spaken:

Oeniga stater som ansvarslösa ägare, onödigt splittrad organisation med dubbelarbete, ett 40-tal olika fackföreningar som slåss om en krympande kaka, ett halvdussin olika flygplanstyper som fördyrat underhållet, ledningar som valt strategin att satsa allt på affärsresenärer och en attityd som får vanligt folk…

Har du redan Premium? .

Läs vidare med Premium

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024