Annons:

ANALYS: Nu börjar den statliga maktkampen om SAS

Travel News chefredaktör Viggo Cavling snabbanalyserar Rickard Gustafsons avgång och delar ut avgångsbetyg.

Det har länge gått rykten om att SAS vd Rickard Gustafson har varit på väg bort. Ikväll måndag klockan 19:55 kom beskedet att han lämnar det numera statliga flygbolaget för att ta över SKF. 

Att vara börs-VD är ett slitigt jobb och att vara börs-VD för ett flygbolag är värre. Och att vara börs-VD för ett flygbolag under corona-krisen måste vara något av det tuffaste jobbet man kan ha. 

Man kan förstå att Rickard Gustafson har letat efter ett nytt uppdrag efter tio slitsamma år på SAS. Det sista året har varit det allra tuffaste. Okej, han har fått en hög lön, 2019 tjänade Rickard Gustafson 14 671 181 kronor. Men det är inte lättförtjänta pengar.

Under 2020 har SAS vd sagt upp över hälften av all personal. Han har sett kapaciteten minska med över 90 procent och har sett sitt bolag göra över tio miljarder i förlust.

Och nu lämnar Rickard Gustafson bolaget när det genomgår sin värsta kris någonsin. 

Det är obegripligt och samtidigt begripligt. 

Tio år på SAS är en evighet. 

Före corona lyckades han städa, spara och samtidigt satsa på att förvandla flygbolaget från en national carrier till ja ett bolag som flyger vem som helst till och från Skandinavien med hyfsad lönsamhet.

Så var det fram till corona slog till i slutet på februari.

Idag är SAS mer ett statligt verk för infrastruktur i Sverige och Danmark än ett kommersiellt företag. Bolaget är helt beroende av statliga stödmiljarder. Den plan som gjordes upp i våras om att trafiken skulle komma igång under hösten har visat sig helt felaktig. Att som SAS gör just nu flyga mest i Europa med halvtomma plan är vettlöst.

Få tror att de nio miljarder som danska och svenska staten hällt in i SAS kommer att räcka. Patenten SAS har både akut andnöd och många underliggande sjukdomar. 

Vad som nu sker när en ny vd ska rekryteras är att dragkampen mellan Danmark och Sverige intensifieras. Alltså fajten mellan Arlanda och Kastrup om vilken flygplats som är Nordens ledande. 

SAS självklara bas är Kastrup om vi utgår från geografi och befolkningsmängd i Europa. Ändå ligger huvudkontoret i Frösunda i Stockholm och högsta chefen är en svensk. Det naturliga nu är förstås att nästa chef blir en dansk och ja, att huvudkontoret flyttar till den plats där kärnverksamheten har sitt epicentrum. Men varför ska då svenska staten fortsätta att hälla in miljarder i bolaget? 

Att Rickard Gustafson lämnar SAS kommer att sätta igång en mängd kedjereaktioner, alla med ovisst slut. 

Maktkampen om SAS har i och med detta bara börjat.

Travel News kommer att skriva mycket om detta de närmaste dagarna.

Vad får då Rickard Gustafson för betyg efter tio år i SAS hård skola? Svar fyra av fem. Han har inte varit en stor visionär, men få om ens någon hade gjort ett bättre jobb. 

Det är bara att gratulera SKF till en bra rekrytering.  

 

6 kommentarer

  1. Thomas: En bra adekvat analys. 2021 blir en mardröm för flygbranschen, hur många konkurser som helst, därför vill han nog inte heller vara med och leda IATA. Då får han inte ett utan en 290 flygbolag på halsen som går dåligt. Nu är bara frågan kommer vaccinet att fungera?
  2. KB: Aldrig har inbördeskriget personalgrupper emellan varit som stort som under RG. Han har inte förmått (eller varit intresserad av) att göra något åt polariseringen vilket resulterat i att SAS gått på halvfart. Det är ett stort misslyckande och måste läggas i vågskålen när slutbetyget delas ut.
  3. Lisa Nilsson: RG har verkligen gjort stor skillnad mellan Arlanda och Köpenhamn , det är bara sorgligt att han lyckades splittra istället för att ena ! Sedan förstår jag inte hur en chef säger till sina anställda att gå ner i lön med 20% för att rädda företaget och själv tar ut full lön under alla sina 10 år på SAS.
  4. Thomas: Den snabba sortin tyder på att R.G har info om att mer stöd inte kommer att beviljas av Sv staten och W. Tror bara Danska staten blir kvar. Då får Vi ett Svenskt eget flygbolag som bara har att ta hänsyn till den Svenska marknaden, och även kan konkurrera med det nu Danska SAS, DAS. När den Finske vdn på Finnair svarade på frågan om att bli uppköpta av SAS illustrerade han med "ett frukostbolag skulle startas av en höna och en gris, vi vill inte vara grisen"
  5. Peter: Kan inte hålla med om att RG gjort skillnad mellan ARN och CPH, däremot har SAS ledning insett att CPH är den flygplats som har bäst förutsättningarna att tjäna pengar på longhaul och störst upptagningsområde. Verkligen synd att RG slutar, han skulle behövas i spetsen några år till.
  6. Mikael: Har just avslutat en 40-årig karriär på SAS. Har de senaste 20 åren aldrig fattat hur man frivilligt kan tacka Ja till VD-jobbet. Måste vara ett av de mest otacksamma jobben som finns. Ingen är någonsin nöjd! Inte de anställda. Inte aktieägarna. Inte passagerarna. Inte rese-journalisterna. Snyggt jobbat i konstant motvind, Rickard!