Annons:

ANALYS: SAS är ett bortskämt barn med två överbeskyddande föräldrar

Travel News chefredaktör Viggo Cavling analyserar de senaste turerna i SAS och har ett förslag hur vi kan lösa flygkrisen på ett billigare och smartare sätt. Hans grund är att vi ska ge upp försöket att återgå till planekonomi. Travel News Viggo Cavling skrev denna analys den 19 juni, den är mer aktuell idag än då.

I måndags blev det klart. Staten häller fem miljarder i SAS och tre miljarder i det statliga flygplatsbolaget Swedavia. Vad betyder detta? Min analys är att Sverige inte har varit så här nära planekonomi sedan 1989. Förr var vi fysiskt nära planekonomi i och med att Sovjet var en av våra närmaste grannar och där var allt kontrollerat av staten. Förr var också flyget kontrollerat av staten som bestämde var och hur olika flygbolag skulle få flyga. Det gjorde det oerhört enkelt att driva ett flygbolag eftersom konkurrens var förbjudet. Flygbolagen som ägde  – alltså hade tillstånd att trafikera – en linje kunde sätta vilka de priser de ville. Följaktligen drev flygbolag som SAS även andra verksamheter som hotell. Det mest kända exemplet på detta hittar vi i Köpenhamns huvudstad. En enorm kloss som på sexiotalet fungerade som en incheckningshall när man skulle flyga till USA. Jag skriver man eftersom det var män med portföljer som reste med SAS när de skulle göra affärer. 

SAS uppgift var inte att alla skulle resa så billigt och enkelt som möjligt utan att agera infrastruktur när svenska exportföretag skulle göra affärer och säljresor. Det är ingen slump att Wallenbergsfären är den största icke statliga ägaren av SAS. Det är enligt samma logik som byggde Sveriges välstånd under hela 1900-talet. Staten och kapitalet inte i samma båt som i Blå tågets berömda sång utan i samma flygplan. Alltså planekonomi, fast på den tiden kallade vi det blandekonomi. 

Sen kom avregleringen och SAS fick konkurrens och ja, det har man klarat ganska hyggligt på sista tiden. 2019 var ett rekordår sett till antalet passagerare drygt 30 miljoner och vinst på runt två miljarder. Vi kallar det marknadsekonomi. Fram till coronakrisens utbrott i mitten på mars var Sveriges riksdag redo att sälja SAS och vd Rickard Gustafson lobbade för detta i Ekots lördagsintervju förra året. Men nu är det alltså tid att rädda SAS och i ett första bud vill regeringen Löfven med näringsminister Ibrahim Baylan i spetsen hälla in fem miljarder. Förutsatt att danska regeringen tar sin del och att familjen Wallenberg tar sin. Att det sista skulle hända anser jag vara helt osannolikt och nästan lika osannolikt är att SAS kommer klara sig på stipulerade 12,5 miljarder kronor.

Förra året hade SAS kostnader på svindlande 40 miljarder och även om mer än halva personalen får går så kvarstår problemet att flygplan är nästan lika dyra på marken som i luften. Speciellt när man har bränsleavtal som utgår från att man har 600 flygningar per dygn en vanlig sommardag.

I samma andetag säger regeringen Löfven att man stoppar utbyggnaden av Arlanda. Ett förhandlingskrav från Miljöpartiet som älskar att framhålla att flyget ska minska och att medlen för att nå dit är viktigare än målet.

Vad kommer detta att leda till? Jo, att Kastrup blir Nordens viktigaste flygplats och Sverige en slags matarstation till denna. Miljöpartiet vill samtidigt att SAS ska följa högre miljökrav utan att kunna precisera exakt vad. Förklaringen är enkel, de har ingen aning. Att kräva biobränsle när detta inte existerar i mer än en lite rännil är naivt. Och ja, elflygplan kommer, men det kommer att ta 15-20 år. Och att kortare flygresor ska göras med tåg är också korkat eftersom det snedskjuter konkurrensen. SJ:s priser är redan idag höga och tåg på populära linjer i princip fullsatta.

Begränsningar på SAS gör att kommersiellt styrda flygbolag av typen Leap och Amapola kan få bättre grepp om de krympande inrikesmarknaden för flyg. Jag tänker på SAS som ett bortskämt ensambarn med två överbeskyddande föräldrar: Sverige och Danmark. Nu får de dessutom konkurrens av Norge som vill bonusförälder och hälla in ännu fler miljarder i SAS.

Här kommer en naiv tanke som svar på detta vansinne. Vad sägs om att vi i Sverige säljer SAS till Danmark. Vi erkänner att Kastrup är Nordens ledande flygplats och bjuder in andra bolag att vara med och transportera oss dit eller ut i Europa. Sverige kan nu bli en ny hubb för lågprisflyget och ja, jag tror att det både hade varit mumma för svensk besöksnäring och gett lägre biljettpriser och högre kapacitet ut i Europa. De linjer norr om Arlanda som inte får någon kommersiell trafik kan precis som nu pliktupphandlas av Trafikverket. Jag är övertygad om att min lösning är extremt mycket billigare än den som regeringen nu har slagit in på och kanske blir det som jag vill om tio år, men tills dess kommer vi att få leva med nordisk dragkamp om SAS.

Jag menar, om inte ens länderna kan komma överens om gemensamma reseregler i sommar hur ska de då ta hand om ett flygbolag på en marknad som drabbats av de värsta raset i mannaminne.  

10 kommentarer

  1. Pedro: Bästa jag har läst på länge!! Bra analys! SAS skulle kunna ersättas på en natt om de försvann och tidpunkten skulle vara helt rätt!
  2. Basse Luring: En klarsynt och uppfriskande analys. Betongkolossen SAS har inte något berättigande på marknaden när dom hela tiden och gång efter annan måste hållas under armarna. Curlas in i absurdum som en bortskämd obstinat tonåring.Dessutom säger dom ju själva tydligt att det inte existerar något "skandinaviskt" - så varför i hela friden skulle just dom vara värda alla skandinaviskt skattefinansierade räddningsinsatser?
  3. Adam Smith: Bra poänger i analysen. Borde det inte byggas någon yteffektiv infrastruktur med enorm transportkapacitet som kan förstora Arlandas upptagningsområde med snabba matarresor i södra Sverige? Det skulle öka Arlandas möjligheter att vara relevant för utrikesflyg i framtiden! För övrigt: 2010 låg snittpriset för en snabbtågsbiljett Sthlm-Gbg på 801kr (flyget 1651kr). 2019 låg snittpriset på en snabbtågsbiljett Sthlm-Gbg 668kr (flyget 1766kr). Precis samma utveckling på övriga snabbtågslinjer vs flyg. Läs själv i KTH-rapporten: Utveckling av utbud och priser på järnvägslinjer i Sverige 1990-2019. Redan långt innan Corona började inrikesflyget minska radikalt (nej, flygskatten motsvarande en latte på ARN terminal 4 har noll priseffekt på redan svindyra flygbiljetter). Det kan ju uppfattas som att det kastas bra pengar efter dåliga när staten dränker SAS, Swedavia, Luftfartsverket och konkursfärdiga kommunala flygplatser i skattemiljarder.
  4. Hans Öberg: Viggo! Du är bäst! Marknaden sköter det här bättre än staten. Lägg ned SJ (och snabbtågsutbyggnad till allas kostnad och fåtalets nytta).
  5. Cilla: Vill vill inte ha lågprisflyg längre!!! Vi vill ha bra flygbolag med bra flygsäten och service samt ett miljötänkande som vi inte längre kan bortse från.
  6. Thomas L.: Instämmer. Man ser nu I samband med förhandlingar om neddragningar hur olika arbetsmarknadsregler i de olika länderna gör SAS omöjligt som konstruktion. Allt ska förhandlas tre gånger utifrån tre olika regelverk. SAS är ett fiasko för tanken om samnordiskt ägande, precis som PostNord.
  7. Johan: Lågprisbolagen kommer att klara krisen. De har en fungerande affärsmodell till skillnad från de traditionella bolagen. Det är möjligt att Corona kommer att rita om kartan helt för flyget så att Ryan, Easyjet och Wizzair delar upp Europa mellan sig. LH, KLM/AF och BA kör subventionerat affärsflyg utan stora volymer. Viggos idé om att sälja SAS till danskarna är bra. Som Göteborgare har man redan vant sig av med SAS.
  8. Olle Björk: Alla personer som har insyn i flygbolagsindustrin vet att Viggo Cavling inte har någon som helst kompetens att analysera en sådan livsviktig logistisk världsomspännande infrastruktur. Hur kan man köpa detta infantila inlägg? Vad har Viggo för otalt med SAS? SAS har och kommer framgent att tillgodose de kritiska skandinaviska resebehoven för såväl näringsliv som för privatpersoner – det är synnerligen naivt tro att andra flygbolag ska fylla ett tomrum efter SAS – de kommer endast att mata in till deras hubs – glöm direktflyg. Inrikes Danmark/Norge/Sverige/Intrascand; glöm det. Fungerar inte utan ett starkt SAS.
  9. Pete: Vem vill resa med lågprisbolag? Inte jag i alla fall.
  10. Arto: Håller helt o hållet med Olle Björk o Pete.
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024