Annons:

Analys: Thomas Cooks konkurs kan vara slutet för Vings varumärke

Travel News chefredaktör Viggo Cavling analyserar Thomas Cooks konkurs. "Detta är en enorm händelse som kommer att påverka reseindustrin i hela världen under lång tid framåt."

Att globala Thomas Cook i dag aviserar sin konkurs är en händelse som kommer att skrivas in i historieböckerna för evigt. Detta är en enorm händelse som kommer att påverka reseindustrin i hela världen under lång tid framåt. Thomas Cook är synonymt med den moderna reseindustrin som började växa fram i mitten på 1800-talet. När vår egen Wilhelmina Skogh ville ha brittiska turister till sina hotell reste hon till London och träffade Thomas Cook. 

Idag är Thomas Cook en global koncern och jag har flera gånger intervjuat nuvarande vd Peter Fankhauser. Senaste gången var i somras på Mallorca när han invigde ett av Thomas Cooks många hotellkoncept. 

För svenska Ving är konkursen ett fruktansvärt skott i foten eftersom den nordiska verksamheten går riktigt bra. Här har man lyckats med omställningen till digital försäljning och 85 procent av kunderna köper sin resa på nätet. I England har Thomas Cook 500 butiker som säljer resor. En stor del av den europeiska befolkningen vill fortfarande köpa sin charterresa över disk. Thomas Cooks problem är att några vill köpa sin resa online och det pressar marginalerna vid all försäljning av paketresor.

Bakom Thomas Cook finns kinesiskt kapital och ägare. Exakt vad deras plan har varit är oklart, men självfallet har de velat ta del av den enorma tillväxt av turism som just nu föds i sydostasien. Blott tio procent av Kinas miljardbefolkning har ett pass, men antalet pass växer snart och om bara några år kommer det finnas otroligt många människor i Asien som vill se och uppleva Europa. Thomas Cook ville bli en del av denna enorma våg, men nu blev det alltså konkurs i stället. När jag skriver detta hör jag besvikna passagerare på Arlanda i Sveriges radios Ekot. De söker kontakt med Ving, men ännu inget svar. De vill ner till Cypern och barnen gråter. 

Så här skrev TT i går: 

De ekonomiska problemen till trots ser svenska Ving, som ingår i Thomas Cook-gruppen, ingen anledning till oro.

”Vårt fokus är att få det här i hamn och inget annat. För gäster som har bokningar eller som planerar att boka gäller samma som alltid. Det vill säga att man är skyddad av resegarantin”, säger Fredrik Henriksson, kommunikations- och hållbarhetschef för Vinggruppen och för Thomas Cook i norra Europa.

”Vi här i Norden är en lönsam del av koncernen sedan flera år, och gjorde rekordvinst så sent som för några år sedan.”

Så vad händer med Ving om Thomas Cook går i konkurs?

”Vi är ju en del av koncernen. Men det är inget vi vill spekulera i nu och vi fokuserar på att det här ska gå i hamn.”

Detta visade sig vara ett drömscenario och inte alls stämma. Följaktligen är det mycket osäkert om Ving och de andra varumärkena i den nordiska delen av koncernen kommer att överleva. Sällan har väl klyschan att det tar många år att bygga upp ett varumärke och bara några sekunder att rasera varit så korrekt som just nu. Extra sorgligt är förstås att det tidigare fanns ett bud på den nordiska delen av Thomas Cook från riskkapitalbolaget Triton, men att London tackade nej eftersom det var för lågt. Nu är det mycket osäkert vad som kommer att hända. Jag har länge tyckt att den svenska paketreselagen varit föråldrad och borde avskaffas, men nu visar den sig nödvändig. Jag är övertygad att de flesta av Vings nu drabbade kunder kommer att kompenseras med tiden. Ving brukar påpeka att de är bäst i Sverige på att betala in pengar till Kammarkollegiet som sköter det ekonomiska i paketreselagen. Men frågan är om någon i framtiden vill resa med Ving? Jag tror inte det. 

 

 

8 kommentarer

  1. Optimisten: Jag tror du har helt fel vad gäller Vings varumärke! Skandinaviska charterbolag har med några få undantag alltid haft järnkoll på sin affär hela vägen. Redan på tidigt 80-tal, 10 år innan "globaliseringen" och "elefantiasis" inom chartern började (för skandinavisk del när brittiska Airtours köpte Ving- 94), så tjänade Ving 10 gånger mer per pax på sista raden än vad t ex Thomson gjorde i bruttomarginal per pax. Begränsad marknad med höga andel bruttokostnad i flygåtaganden vars intäkt måste säkras gjorde att man blev experter på optimering. Man har hela tiden vetat vilka som suttit ombord och varför. Ving kommer att resa sig med en ny ägarstruktur! Kom ihåg att det inte är engelsmän som lärt Ving hur man lyckas. Möjligen har brittiska affärstraditioner gjort att man inte kunnat/velat ta till sig kunskap i tillräcklig omfattning åt andra hållet. HUR Ving lyckats i alla år! Idag kan inte resenärerna nå Ving säger man på nyheterna. Tråkigt yes, men de har bokat på nätet och då gick det bra att nå Ving den vägen. Kallas visst för digitalisering där vi alla blir lyckligare... Nu får man fortsätta hålla sig till nätet och inte förvänta sig att Ving ska kunna ringa alla och möta alla som dessvärre fått sina resplaner spolierade. Det är naturligtvis jobbigt för alla som skulle komma iväg till solen eller hem igen. Var nu glad för resegarantin! Dock är detta säkert slutet för globala jättar, kalla in Christer Gardell och börja stycka ....
  2. Dag: Oerhörd trist. Var själv anställd på norska Vingreiser sommarsäsongen 1982 som reseledare i Rethymnon, Kreta. SvD Näringsliv har en skrämmande artikel i dag (den 23/9) om ledningens girighet, se länken https://www.svd.se/de-plockar-ut-miljoner--samtidigt-som-bolaget-kraschar I fall den inte kan öppnas, är detta innehållet: ------------------------------------------------------------------------- Journalist Henning Eklund Publicerad 12:38 Resebyrån och flygbolaget Thomas Cook går i konkurs, efter att ha gjort stora förluster i många år. Men samtidigt som bolaget blött pengar har de högsta cheferna plockat ut 240 miljoner kronor under de fem senaste åren. DE PLOCKAR UT MILJONER - SAMTIDIGT SOM BOLAGET KRASCHAR 1/4 Peter Fankhauser Foto: Mark Richards/ANL/REX/TT Lön och bonus de senaste fem åren: 100 miljoner kronor Bolagets vd Peter Fankhauser kommer från Schweiz och har suttit på posten sedan 2014. Under den tiden har han totalt plockat ut 100 miljoner kronor i lön och bonus, enligt en sammanställning från The Telegraph. Mest tjänade han 2015, då hans årslön landade på 52 miljoner kronor. Förra året blev Fankhauser utan bonus och fick då nöja sig med en årslön på 12 miljoner kronor. Men han är långt ifrån ensam, visar The Telegraphs sammanställning över reseföretagets höga chefer och deras lön samt bonusar. 2 / 4 Michael Healy & Bill Scott Lön och bonus de senaste fem åren: 85 miljoner kronor På posten som finanschef tog Bill Scott över från Michael Healy under slutet av 2018. Totalt har finanscheferna tjänat drygt 85 miljoner kronor under de senaste fem åren. 3 / 4 Frank Meysman Arvode de senaste fem åren: 19 miljoner kronor Belgaren Frank Meysman var styrelseordförande för Thomas Cook från 2011 fram tills bolaget kraschade. I en intervju med BBC från 2012 förespråkade han lägre löner för höga chefer om bolaget underpresterar, men det verkar alltså inte ha blivit verklighet på Thomas Cook. 4 / 4 Resten av styrelsen Arvode de senaste fem åren: 29 miljoner kronor De åtta medlemmarna i Thomas Cooks styrelse, utöver de som redan förekommer på listan, har totalt plockat ut ett arvode på 29 miljoner kronor under de senaste fem åren. Sju av de åtta personerna har uppdrag i andra styrelser.
  3. Peter: Fel: Ving flyger som vanligt igen!
  4. Ullis: Lite för snabb med analysen där Viggo...
  5. Michael Malmborg: Viggo drar på stora växlar och styr åt fel håll... som vanligt. Allting handlar om hur den engelska konkursförvaltaren agerar och vilka bud som kommer in från aktörer som riskkapitalbolaget Triton där bl a Vings förra koncernchef sitter. Ving har gått förhållandevis bra trots att de varit bakbundna av Cooks inkompetenta organisation. Nu kan dom få en bra ägare och få frihet att agera helt optimerat för den nordiska marknaden. Och när det gäller dom två sista meningarna: Viggo får naturligtvis tro vad han vill. Men är man chefredaktör på Sveriges specialmedia för resebranschen skulle man kanske ägna sig lite mindre åt effektsökeri. Och lite mer åt nyanser och makroperspektiv. Att så här tidigt hävda att ingen kommer att åka med Ving i framtiden är mycket märkligt. Till och med för Herr Cavling.
  6. Helena_35@Hotmail.com: Blir förvånad över en så slarvigt ihoprafsad så kallad analys. Ovärdigt för både TN och skribenten.
  7. Cici: Sett till kommentarer på Vings sociala medier INNAN de sa att flygen skulle gå som vanligt igen. Var överväldigande positiva från resenärer om hur mycket de hoppades att Ving skulle klara sig igenom detta. Jag blev förvånad över detta trodde snarare majoriteten skulle vara upprörda över konkursen o ev. inställda resor. Så jag skulle snarare säga att kärleken från ”folket” (jag vet att sociala medier inte är allt, men nåt måste jag ju bilda min analys på) tyder på att Ving inte kommer överges i första taget av deras resenärer, tom. om de skulle byta namn men ha kvar koncept som Lollo&Bernie, Sunwing osv.
  8. Henric: Nu var du snabbt ute och cyklade och föll pladask i diket. Ving rules!