Att globala Thomas Cook i dag aviserar sin konkurs är en händelse som kommer att skrivas in i historieböckerna för evigt. Detta är en enorm händelse som kommer att påverka reseindustrin i hela världen under lång tid framåt. Thomas Cook är synonymt med den moderna reseindustrin som började växa fram i mitten på 1800-talet. När vår egen Wilhelmina Skogh ville ha brittiska turister till sina hotell reste hon till London och träffade Thomas Cook.
Idag är Thomas Cook en global koncern och jag har flera gånger intervjuat nuvarande vd Peter Fankhauser. Senaste gången var i somras på Mallorca när han invigde ett av Thomas Cooks många hotellkoncept.
För svenska Ving är konkursen ett fruktansvärt skott i foten eftersom den nordiska verksamheten går riktigt bra. Här har man lyckats med omställningen till digital försäljning och 85 procent av kunderna köper sin resa på nätet. I England har Thomas Cook 500 butiker som säljer resor. En stor del av den europeiska befolkningen vill fortfarande köpa sin charterresa över disk. Thomas Cooks problem är att några vill köpa sin resa online och det pressar marginalerna vid all försäljning av paketresor.
Bakom Thomas Cook finns kinesiskt kapital och ägare. Exakt vad deras plan har varit är oklart, men självfallet har de velat ta del av den enorma tillväxt av turism som just nu föds i sydostasien. Blott tio procent av Kinas miljardbefolkning har ett pass, men antalet pass växer snart och om bara några år kommer det finnas otroligt många människor i Asien som vill se och uppleva Europa. Thomas Cook ville bli en del av denna enorma våg, men nu blev det alltså konkurs i stället. När jag skriver detta hör jag besvikna passagerare på Arlanda i Sveriges radios Ekot. De söker kontakt med Ving, men ännu inget svar. De vill ner till Cypern och barnen gråter.
Så här skrev TT i går:
De ekonomiska problemen till trots ser svenska Ving, som ingår i Thomas Cook-gruppen, ingen anledning till oro.
”Vårt fokus är att få det här i hamn och inget annat. För gäster som har bokningar eller som planerar att boka gäller samma som alltid. Det vill säga att man är skyddad av resegarantin”, säger Fredrik Henriksson, kommunikations- och hållbarhetschef för Vinggruppen och för Thomas Cook i norra Europa.
”Vi här i Norden är en lönsam del av koncernen sedan flera år, och gjorde rekordvinst så sent som för några år sedan.”
Så vad händer med Ving om Thomas Cook går i konkurs?
”Vi är ju en del av koncernen. Men det är inget vi vill spekulera i nu och vi fokuserar på att det här ska gå i hamn.”
Detta visade sig vara ett drömscenario och inte alls stämma. Följaktligen är det mycket osäkert om Ving och de andra varumärkena i den nordiska delen av koncernen kommer att överleva. Sällan har väl klyschan att det tar många år att bygga upp ett varumärke och bara några sekunder att rasera varit så korrekt som just nu. Extra sorgligt är förstås att det tidigare fanns ett bud på den nordiska delen av Thomas Cook från riskkapitalbolaget Triton, men att London tackade nej eftersom det var för lågt. Nu är det mycket osäkert vad som kommer att hända. Jag har länge tyckt att den svenska paketreselagen varit föråldrad och borde avskaffas, men nu visar den sig nödvändig. Jag är övertygad att de flesta av Vings nu drabbade kunder kommer att kompenseras med tiden. Ving brukar påpeka att de är bäst i Sverige på att betala in pengar till Kammarkollegiet som sköter det ekonomiska i paketreselagen. Men frågan är om någon i framtiden vill resa med Ving? Jag tror inte det.
8 kommentarer