På elva (boxning) lyckades Ving resa sig upp och få igång sin verksamhet igen. Man var utslagna, men man kom tillbaka igår kväll. Ett starkt jobb av vd Magnus Wikner som måste ha övertygat konkursförvaltaren i London att det är bättre att verksamheten i Norden är i gång än att den står på paus om bolaget ska säljas.
För Norden är det lyckliga hörnet i Thomas Cooks globala verksamhet. Man har lyckats med den digitala transformationen, man har några unikt framgångsrika hotellkoncept och man har en stor och nöjd kundbas.
Chartern är inte alls död. Den måste bara prissättas rätt och paketeras enligt 2019 års krav. Ving har varit duktiga på att nå olika åldersgrupper och prissegment. Vinggruppen är riktigt lönsamma.
Den första frågan en köpare av Vinggruppen måste fråga sig är förstås vad får jag för mina miljarder? Idag är Ving ett skadeskjutet varumärke, gårdagens stopp kom som en blixt från klar himmel för gårdagens resenärer. Minnet av blixten kommer att finnas kvar länge. Speciellt eftersom ett gäng “experter” dyrt och heligt lovade att det kommer ingen blixt.
Vad säger att samma sak inte kan hända igen?
Jag är övertygad om att det kommer fler blixtar. Thomas Cooks kris är bara i början.
Vad är egentligen en researrangör? Svar det är en massa avtal med flygbolag och hotell. Hur dessa avtal ser ut idag när Thomas Cook blöder är inte lätt att veta. Hur ska hotellägare i Spanien och Grekland kunna skilja ut de nordiska kunderna från de som kommer från Tyskland och England?
I den första texten på Vings hemsida i går när man berättade att man skulle flyga igen fanns ett stycke om att hotellägare eventuellt kunde knorra, men att man trodde det skulle lösa sig inom kort. Den texten försvann efter några minuter.
Den stora utmaning för Ving i går var att få igång flygtrafiken. Det har man lyckats med.
Nu återstår att se hur hotellen reagerar. De har till skillnad från flygbranschen inte mycket att välja på. Det är bättre med gäster från Ving än inga alls. Men tro inte att dagens resenärer bara möts av glada miner när de kommer fram till sina destinationer. De kommer att mötas av hotelldirektörer som är oroliga om de ska få betalt.
Tillbaka till vem som ska köpa Ving.
Det fanns ett bud i maj från Triton som ansågs för lågt. Idag skulle det säkert bli en affär om det finns en extern köpare med en välfylld plånbok.
Men vem vill köpa ett bolag med så mycket osäkra faktorer som Ving. Det finns ingen som hatar risk så mycket som riskkapitalet.
Det andra alternativet är att Vinggruppen köps upp av någon av sina konkurrenter. De är säkert sugna, men deras finansiella läge är bättre än Thomas Cooks, men inte heller de har en enkel promenad i parken. De kan också välja att öka sin kapacitet och hoppas att en del av Vings 650 000 kunder väljer en tryggare charter-aktör. Det senare är förstås mycket mindre riskfyllt än att köpa ett skadeskjutet bolag.
I det senare scenariot finns förstås chansen att Ving får ordning på sin verksamhet och seglar vidare.
Det vore mycket dåligt för den svenska reseindustrin om Ving försvann. Ving är ett innovativt bolag som varit i framkant på många områden. Om verksamheten splittras kommer mycket kompetens att försvinna. De närmaste veckorna kommer att bli mycket avgörande. Ju mer Ving fungerar som ett vanligt bolag desto större chans att verksamheten får fortsätta i ett enda stycke. Det är bara att hålla tummarna och följa utvecklingen nära.
9 kommentarer