Annons:

ANALYS: Vem köper ett skadeskjutet varumärke?

Travel News chefredaktör Viggo Cavling analyserar de senaste turen kring Vinggruppens återkomst i charterbranschen.

På elva (boxning) lyckades Ving resa sig upp och få igång sin verksamhet igen. Man var utslagna, men man kom tillbaka igår kväll. Ett starkt jobb av vd Magnus Wikner som måste ha övertygat konkursförvaltaren i London att det är bättre att verksamheten i Norden är i gång än att den står på paus om bolaget ska säljas. 

För Norden är det lyckliga hörnet i Thomas Cooks globala verksamhet. Man har lyckats med den digitala transformationen, man har några unikt framgångsrika hotellkoncept och man har en stor och nöjd kundbas. 

Chartern är inte alls död. Den måste bara prissättas rätt och paketeras enligt 2019 års krav. Ving har varit duktiga på att nå olika åldersgrupper och prissegment. Vinggruppen är riktigt lönsamma.  

Den första frågan en köpare av Vinggruppen måste fråga sig är förstås vad får jag för mina miljarder? Idag är Ving ett skadeskjutet varumärke, gårdagens stopp kom som en blixt från klar himmel för gårdagens resenärer. Minnet av blixten kommer att finnas kvar länge. Speciellt eftersom ett gäng “experter” dyrt och heligt lovade att det kommer ingen blixt.

Vad säger att samma sak inte kan hända igen? 

Jag är övertygad om att det kommer fler blixtar. Thomas Cooks kris är bara i början.

 

Vad är egentligen en researrangör? Svar det är en massa avtal med flygbolag och hotell. Hur dessa avtal ser ut idag när Thomas Cook blöder är inte lätt att veta. Hur ska hotellägare i Spanien och Grekland kunna skilja ut de nordiska kunderna från de som kommer från Tyskland och England? 

I den första texten på Vings hemsida i går när man berättade att man skulle flyga igen fanns ett stycke om att hotellägare eventuellt kunde knorra, men att man trodde det skulle lösa sig inom kort. Den texten försvann efter några minuter. 

Den stora utmaning för Ving i går var att få igång flygtrafiken. Det har man lyckats med. 

Nu återstår att se hur hotellen reagerar. De har till skillnad från flygbranschen inte mycket att välja på. Det är bättre med gäster från Ving än inga alls. Men tro inte att dagens resenärer bara möts av glada miner när de kommer fram till sina destinationer. De kommer att mötas av hotelldirektörer som är oroliga om de ska få betalt.

Tillbaka till vem som ska köpa Ving. 

Det fanns ett bud i maj från Triton som ansågs för lågt. Idag skulle det säkert bli en affär om det finns en extern köpare med en välfylld plånbok. 

Men vem vill köpa ett bolag med så mycket osäkra faktorer som Ving. Det finns ingen som hatar risk så mycket som riskkapitalet.

Det andra alternativet är att Vinggruppen köps upp av någon av sina konkurrenter. De är säkert sugna, men deras finansiella läge är bättre än Thomas Cooks, men inte heller de har en enkel promenad i parken. De kan också välja att öka sin kapacitet och hoppas att en del av Vings 650 000 kunder väljer en tryggare charter-aktör. Det senare är förstås mycket mindre riskfyllt än att köpa ett skadeskjutet bolag. 

I det senare scenariot finns förstås chansen att Ving får ordning på sin verksamhet och seglar vidare. 

Det vore mycket dåligt för den svenska reseindustrin om Ving försvann. Ving är ett innovativt bolag som varit i framkant på många områden. Om verksamheten splittras kommer mycket kompetens att försvinna. De närmaste veckorna kommer att bli mycket avgörande. Ju mer Ving fungerar som ett vanligt bolag desto större chans att verksamheten får fortsätta i ett enda stycke. Det är bara att hålla tummarna och följa utvecklingen nära.  

 

9 kommentarer

  1. Jonas Sköld: Jag tror du dömer för hårt och överdriver ”blixten” från igår. Sannolikt flygbolagets ledning som inte vågade flyga pga av risk för personligt ansvar om inte helt clearat av konkursförvaltaren. Ving har ett varumärke som inte är för hopkopplat med Thomas Cook. Köper Triton eller ngn annan så blir jag inte förvånad om man kickar igång med en ”Vingresorkampanj.” Du var väl snabb i din dom igår. Det är ok att ändra sig.
    • Redaktionen: Så fort det visar sig att kunder är lojala med Ving kommer jag att ändra mig. Men först då.
  2. Alltid orange: Att säga att inga skandinaviska kunder skulle komma att påverkas var så otroooligt korkat. Kunderna hade säkert förstått om några flyg blev inställda eller ändrade pga engelsmännens oförmåga att driva charterbolag, men nu fick man istället tusentals, troligen tiotusentals missnöjda kunder och kanske hundratusentals otrygga. Att överträffa kundernas förväntningar har varit ledord ända sedan Jan Carlzons tid på Ving. Men nu missade man det och det kan bli dyrt. Väldigt dyrt.
  3. CC: Att de fick igång flygen redan idag (och av logiska skäl inte flög igår) tror jag gör att många av deras "upprörda" resenärer är villiga att vända andra kinden till. Faktiskt.
  4. Fd Vingare: Åh nu tror jag att du överdriver. ”Skadeskjutet varumärke”. Har du alls kollat kommentarerna i Vings sociala medier? ”Naggat i kanten”, ja kanske. Men också troligt åvunnet ett större förtroende och inte minst värme för varumärket inför chocken för många, att ett så välkänt och av många älskat företag riskerade att gå i graven. På ICKE egen beskyllan. Travel News skrev så sent som 2018 att Ving gjorde sitt näst bästa resultat någonsin, +1,4 miljoner: https://www.travelnews.se/arrangor/trots-den-heta-sommaren-gor-ving-sitt-nasta-basta-resultat/ Men nu oroas i krönikan om charterns död. Ja, ja. (Och självklart krävs utveckling. Men om det är något Ving kan så är det just det) Och det där med att gästerna på resmålen inte kommer mötas av bara glada miner (men oroliga hotell). Vad baserar du det ”vetandet” på? Jag vet förvisso inte heller. Jag har inte jobbat hos Ving på fyra år. MEN, jag HAR jobbat på Ving i 19 år, i nära kontakt med hotell (charter)världen över. Och mer lojala och trogna partners har jag svårt att tänka mig finns. Vi får se hur det framtiden för Ving blir. Men jag tycker att du målar den framtiden väl kritisk.
  5. Peter Hellman: Fel rubrik Viggo-! Ving har fortfarande ett starkt varumärke i jfr med flera andra aktörer i reseindustrin i Skandinavien. Bra på att kommunicera och leverera genom många många år.. Vad man kan ifrågasätta är bland annat är att branschen inte är tillräckligt kommunikativ gentemot media. Finns flera "experter" som uttalar sig om resande som inte har rätt kompetens. Det naturliga hade varit och talat med bransch föreningens VD om situationen och frågat vilka effekter detta får på resandet idag, imorgon och i framtiden för kunder ,partners och branschen. Jag har jobbat med resor i över 50 år ,analyserat branschen i över 25 år, ekonomin och många andra nyckeltal... Ving har ex alltid toppat listan över de som betalat in mest pengar i garantier till kammarkollegiet...vad som behövs nu för branschen är mer fakta och inte massa spontant tyckande! Peter Hellman - reseanalytiker
  6. Bengt Erkki: Håller med Peter, Vings varumärke är starkt. Läs kommentarer från kunder. Var tom en lite grabb som ville skicka in veckopengen och stötta Ving då han ville träffa Lollo och Bernie igen. Kundbasen är stark vilket är det viktigaste inför framtiden. Det är mycket tyckande från "experter" i resebranschen. Många som tycker/ har synpunkter har inte kunskap eller vet vad som händer, förutom konkursförvaltaren i England, (samt bolagens styrelser) som skall fatta många beslut på kort tid. Fundera istället på vad som händer med 9.000 anställda på Thomas Cook i England som fick lämna sitt jobb på dagen. Hur mår dom idag ? Hur mår deras familjer ? Vilka fler bolag ryker i de 16 länder där Thomas Cook har verksamhet ? Med 22 miljoner kunder så kommer konkursen inte bara att drabba anställda. Även samarbetspartners, flygbolag och hotellägare mm kommer att drabbas. Detta skapar dock inga rubriker än....Förra året reste ca 1.800.000 svenskar på en charterresa. Chartern är inte död. Den kommer att utvecklas med marknaden. Trygghet är en viktig faktor. Den kan inte någon annan leverantör erbjuda. Fråga de som inte fått det man köpt då man anlänt på ett resmål och skall ta den dialogen med hotels.com, airbnb mm eller drabbats av en flygbolagskonkurs där man inte kommer iväg på sin resa. Ving, Tui mm finns enkelt tillgängliga och har ställt resegarantier till kommerskollegium vilket ger trygghet även om det ibland kan inträffa oförutsedda händelser.
  7. Annika: Efter timmar i telefonkö till Ving i måndags morse blev jag försäkrad att mitt hotell var betalt - Bara åka iväg och ha en trevlig semester. När jag kommer till hotellet har Ving hunnit avboka det och dragit tillbaks (mina) pengarna. Jag fick lov att betala mitt hotellrum en gång till. Jag kommer aldrig, aldrig mer använda Vingresor och det kommer inte heller mina vänner att göra.
  8. Göran Mikalsen: Jag håller med dig Viggo, problemet många inte verkar förstå är att Thomas Cook Norden varit en ren försäljningsorganisation i Thomas Cook sfären. Alla ägda hotell gick med i konkursen, alla guider var anställda i bolag som även de är konkurs, alla agenter (transfers och utflykter) och hotell (ägda och inte ägda) som inte fått betalt kommer inte välkomna Ving resenärer med öppna armar för de fått betalt för sommaren som ligger bakom oss. Ving är förmodligen per idag i desperat behov av kapital (uppköp) för att överhuvudtaget ha möjlighet att återanställa och betala sin personal på destinationerna + betala alla hotell och leverantörer från juni/juli iår och framåt + flygplatser (som möjligen nu vill ha betalt up front för refuel, catering och service?). Thomas Cook Norden har i princip inga tillgångar utöver sin strålande personal. Tänk t ex på vad Vings Rhodos program vore utan flaggskeppet i Kallithea? Även om någon köper upp detta hotellet (och andra Ving hotell som Thomas Cook ägde) så är det ju inte alls säkert att nya ägaren/ägarna låter Ving/Spies/Tjaereborg disponera hela kåken på runt 1000 rum! Och sen är ju frågan hur många som törs boka med Ving för en eventuell ny ägare är på plats? Jag vet att jag och min familj iallafall inte väljer eller ens övervägar att åka med Ving denna vintern och nästa sommar, varför riska när jag kan välja en annan aktör? Problemet är inte alls Ving eller resornas kvalitet i sig, det är osäkerheten kring om den Nordiske verksamheten överhuvudtaget kommer överleva och där tycker jag inte Ving har varit, eller er, särskilt duktiga på att kommunicera för att lugna och ta kontroll över situationen. Ingen verkar veta något, och det är väl precis så det är - och är det så då är det ju inte bra varken för Ving, kunderna, förtroendet och framtiden. Tyvärr!
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024