Annons:

Annons:

ANALYS: Vi summerar Rickard Gustafson tio år på SAS

Halverad omsättning och tripplad förlust på tio år, men Rickard Gustafson tar SAS ur coronahelvetet som en hjälte. Två gånger har han ryckt krisbolaget ur konkursdödens käftar, skriver Travel News Leif Holmkvist i en analys.

När Rickard Gustafson checkar ut från högkvarteret den 1 juli ska hela kundkretsen vara vaccinerad och flygsugen. Han kommer att lämna efter sig ytterligare några förfärliga kvartalsrapporter med fortsatta förluster, men också ett bolag med visst hopp om fortsatt liv.

När han tog över efter Mats Jansson för tio år sedan hade SAS tagit sig ur askan från Eyafjallajökull och fått en företrädaremission på fem miljarder kronor, den andra lika stora kapitalinjektionen på några år kring finanskrisen. Men han hamnade snart i elden:

Redan 2012 röt rubrikerna om SAS förestående konkurs. Rickard Gustafson tvingades sparka några tusen anställda och förhandla bort förmåner från bortskämda piloter och strejkvilda danska kabinanställda. SAS hade fler fackföreningar i sina tre ägarländer än hela svenska LO.

Gustafson hade alltså att göra. Och han gjorde det på sitt sätt. Han räknade på saken.

Rickard Gustafson är ingen folktalare som eldar massorna. Han är ingen man av stora ord som sin danske styrelseordförande, kammarherren Fritz Schur, som fintade bort Maud Olofsson totalt vid bildandet av Postnord, ett av flera exempel på misslyckat dansk-svenskt samarbete.

Rickard Gustafson är civilingenjör, ser ut som den managementkonsult han varit, talar som en byråkrat och trivs inte alls med mikrofoner under hakan. Men han kan räkna och behärskar ekonomi och genvägarna på finansmarknaderna.

Det finns lägen i en företagskris när bara iskalla siffror måste få styra. Då räknas överlevnadschansen i kapade kostnader och sparkade anställda. Där var SAS redan 2012 när koncernchefen drev igenom sin vilja med en packe excelark i pc:n. Han var för all del inte ensam, men det var hans vd-huvud som låg på huggkubben.

Envist gnetade han sedan SAS genom flera förlustår tills bolaget kunde visa positiva resultat flera år i rad. Det kräver tålmodiga ägare som avstår utdelning, tål se kursen dala för att sedan tvingas hosta upp mer friska pengar.

Rickard Gustafson tog över ett bolag som omsatte 40 miljarder kronor, men gjorde 3 miljarder i förlust. 2019 omsatte SAS 46 miljarder och gav en blygsam vinst före skatt på 0,8 miljarder. Han lyckades baxa upp kärran på banan igen, men åt branschhaveriet covid-19 hjälpte inga beräkningar i världen.

I fjol var omsättningen halverad till 20 miljarder kronor och förlusten hela 10 miljarder. Rickard Gustafsson räknade ut vad som krävdes för att undgå en till synes självklar konkurs: 14 miljarder i form av nytt kapital, omvandling av skulder till eget kapital och långa krediter. Han fick sin vilja igenom och ska tacka svenska och danska skattebetalare.

SAS turbiner snurrar sakta vidare, troligen på SKF-kullager. Rickard Gustafson har nämnts som tänkbar koncernchef för flera storföretag under åren på SAS, men familjen Wallenberg släpper inte sin favorit-vd. Att snurra runt SKF blir betydligt enklare än att hålla SAS i luften.

Analys: Leif Holmkvist

2 kommentarer

  1. Gösta: Tycker han har gjort ett bra jobb. SAS har alltid haft olika fackföreningar som tror de är bolaget, riktiga primadonnor ( speciellt flygande personal). Och Covid-19 har ingen kunnat styra. Måste kännas bra att komma till ett ”normalt” bolag som SKF! Svara
  2. Thomas: Historiskt brukar pandemier kunna hålla i sig i tre år, blir då från mars 2021 till mars 2023, SAS behöver då ytterligare 24 miljarder för att hålla ut. Dessutom kommer det nog att ta nåt år innan trafiken återkommer i full kraft. R.G flyttar bara inom Wallenbergsfären, han har nog fått infon att de inte ges ytterligare stöd. Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

2 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.