Annons:

Annons:

Därför gick Primera Air i konkurs

Förluster, missnöjda kunder, trasiga flygplan och dyr wet lease. Primera Airs konkurs bör inte ha förvånat någon. Kanske är den det sista efterskalvet av islänningarnas finansfest för tio år sedan. Läs Leif Holmkvists analys.

Konkurser i flygbranschen kommer alltid som en blixt från klar himmel. Men bara för resenärerna som möts av stängda växlar och släckta sajter där de sitter på sitt charterhotell och undrar hur de ska komma hem. För branschfolk och inte minst för bolagets anställda är Primerakraschen ingen överraskning.

Primera Air har haft en gropig resa sedan starten för 15 år sedan under namnet JetX. 2006 köpte den isländske finansmannen Andri Ingolfssons Primera Travel Group aktiemajoriteten. Året innan hade hans isländska resebyrå Heimsferdir köpt Solresor dyrt av STS grundare Lars Magnusson. På den tiden köpte islänningar det mest som var till salu och alltid för lånade pengar. Vi minns hur gamla Sterling svalde Maersk Air, köptes av islänningar och raskt gick i konkurs.

Primera överlevde den isländska bankrutten 2008 och valde danska Billund som bas. Bolaget stängde på Landvetter, tvistade med facken, stängde senare på Arlanda och landade 2014 med huvudkontoret i Riga. Flygbolag är per definition lättflyktiga och landar gärna där lönerna är lägst. Men det hjälper inte alltid den som är liten i en bransch av ständig konsolidering och nya fräcka uppstickare.

Primera Air hade som mest åtta flygplan, men lade optimistiskt beställningar på ett tjog nya. De som flög drog in närmare tre miljarder kronor om året, men de små rörelseresultaten åts upp av finansiella kostnader. Sedan två år har bolaget gått med växande förlust och till sist sade bankerna nej.

Bolaget skyller sitt misslyckande på att ett plan skrivits bort på grund av allvarliga skador, det ska ha kostat 100 miljoner. Leveransförseningar av nya Airbus 321neo har lett till dyr wet lease som uppges ha kostat 200 miljoner kronor. Det problem som alla flygbolag måste ta höjd för.

Under tiden har kunderna fått dras med förseningar och tvivelaktig service. En titt på TripAdvisors omdömen är ingen munter läsning och Primera Air har toppat Vagabonds svarta lista över trots mot ARN.

Nu sliter Solresor med att få hem 750 svenska solresenärer och iväg minst lika många.

Andri Ingolfsson bor med familjen i schweiziska Ticono och bör i dagarna fundera en del på hur Primeras krasch påverkar Solresor som är Sveriges fjärde största charterarrangör.

Leif Holmkvist

2 kommentarer

  1. Redaktionen: Fixat.Vi ber om ursäkt för detta.
    Svara
  2. Subscriber User: Märkligt att ni har raderat alla kommentarer kring Primeras konkurs och kopplingar i koncernen.
    Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

2 KOMMENTARER ÖPPNA
American Express Nordics – new position!
Sista ansökningsdag:
31 december 2018
Business Travel Consultant – Sweden
Sista ansökningsdag:
20 januari 2019
Vi söker en chef med stort intresse för affärsutveckling!
Sista ansökningsdag:
31 december 2018
Grand Tours söker färdledare och resesäljare
Sista ansökningsdag:
18 januari 2019