Annons:

Premium

“Det är för tidigt att ropa faran över än“

När elpriset är över fyra kronor per kilowatt-timme och flera kärnreaktorer står stilla får vi sätta vårt hopp till vindkraften och rejäl blåst. Så bra för tågbranschen att det stormar ordentligt där. Är det vintervädret som är det stora problemet? Snö och kyla är en utmaning för tågtrafik, men nu är det den egna interna verksamheten som skapar de stora problemen. Travel News tågexpert Mats Nyblom försöker bringa lite klarhet i eländet.

“Till glädje för de flesta (utom de som hade förberett sig på skadeglädje) gick MPK-systemskiftet tämligen smärtfritt”

Trafikverket har sedan nästan tio år arbetat med sitt projekt MPK (Marknadsanpassad Planering och Kapacitet). Syftet är att modernisera den komplexa processen att skapa en så kallad tågplan. Det är den plan som innehåller alla tågs tidtabeller och även tider i spår för banarbeten och annat. Projektet höll på att bli en koloss på lerförtter och bantades ner till något man kallade för MPK Start. Det är detta MPK Start som infördes nu vid tågplaneskiftet i söndags, den 11 december. Låt inte det diminutiva förledet ”Start” förvilla dig. Det har plöjts ner över en miljard i MPK Start.

Det är ett omfattande planeringsarbete som startar redan i april då alla tågföretag ansöker om vilka tåg de ska köra. Årets ansökan gjordes i det nya MPK-systemet och det gamla systemet var redan då dömt att dö den 10 december. Redan då i april var point of no return passerad. Tågföretagen har varit oroliga för det nya systemet. Det har funnits skäl för det. Mycket annat utvecklingsarbete som Trafikverket har företagit sig har lett till stora förseningar.…

Har du redan Premium? .

Läs vidare med Premium

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024