Annons:

Detta lärde jag mig på Pandox hotellmarknadsdag

Travel News chefredaktör Viggo Cavling har tittat på Youtube och plockat ut det viktigaste från Pandox årliga hotellmarknadsdag.

Pandox är fastighetsbolaget som föddes ur den svenska nittiotalskrisen. Idag drygt 25 år senare är man ett av Europas ledande fastighetsbolag specialiserade på hotell. Under hela resan har vd Anders Nissen hållit i rodret och det gör han fortfarande.

Självfallet har corona drabbat verksamheten mycket hårt och bolagets aktiekurs rasat. Men de senaste veckorna i takt med läkemedelsbolagens rapporter om ett framtida vaccin har kursen gått stadigt uppåt. 

Varje höst gör Pandox en ambitiös hotellmarknadsdag på hotell Hilton i Stockholm. Årets upplaga var rent digital och ingen publik släpptes in i konferenssalen. Det är med andra ord mycket talande för situationen i hotellindustrin. Inte ens de gäster som är beredda att riskera sina liv och hälsa får komma. 

Årets event leddes förtjänstfullt av Jan Wifstrand.

Först intervjuades Tove Fall, en epidemiologi och veterinär från Uppsala. Hon vill samla in data för att förstå och analysera smittspridningen med hjäp av en app. Hon fick stöd från kollegor i Lund, men inte från regeringen och Folkhälsomyndigheten. Appen har idag 200 000 nedladdningar, men inte lika många användare. Hade en miljon människor gjort som Tove Fall önskade hade vi haft mycket bättre kunskap om var och när smittan sprids i landet. Det är skamligt att så inte är fallet sa Tove Fall. Men hon hoppades att ett nytt test där man mäter virusets protein ska förbättra läget. Testet ger ett provsvar efter bara 15 minuter och testas nu i Slovakien.

Annika Winsth, chefsekonom på Nordea meddelande att Kinas ekonomi är back och track och de facto över sin tidigare topp i början på året. Det gäller både handel och tjänster. Kinas BNP kommer att växa 2 procent i år. 

Även svensk exportindustri är tillbaka efter krisen i våras. 

Dagens räntor är låga, men det finns enligt Winsth en risk att i Q2 2021 så kan räntorna gå upp om det kommer ett vaccin. Och hon poängterade att om dagens ränta på en procent går upp en procentenhet så är det en fördubbling av räntekostnaden.

Jan Wifstrand undrade om det fanns en övre gräns för mycket pengar olika regeringen kan trycka ut till det allmänna i form av stöd och bidrag. Något entydigt besked fick han inte. Annika Winsth trodde att USA och Sverige skulle klara sig bra. Vinsten i våra ekonomier förväntas efter några år bli högre än skulderna. Dock är det mer allvarligt läge i Grekland som redan före krisen hade mycket stora skulder. 

När det kom till arbetslöshet så har den gått ner sedan i somras. Dock behöver hotell, krog och underhållning stödåtgärder. Dessa sektorer utgör idag bara 3 procent av BNP. Winsth lyfte fram att antalet människor som faktiskt arbetar ökar.   

Nästa gäst var professorn och hjärnforskaren Martin Ingvar. Han pratade om Sverige som ett heterogent land med gemensamma värderingar. Vi litar på myndigheterna och vi litar på varandra. Men migration har lett fram till att vi har nya grupper i Sverige som inte litar på myndigheterna och människor utanför deras grupp. Kulturella och språkliga barriärer har gjort att myndigheternas kommunikation inte har nått alla. Det är i dessa grupper vi sett mest spridning av viruset.

De flesta människor klarar av hemarbete, även om det är jobbigt. De har sedan tidigare rörliga jobb. Med hemarbete kommer att leda till att AI och automatisering ökar. Äldre chefer tror att detta är tillfälligt och snart ska vi tillbaka det till vanliga med stationära arbetsplatser och konventionella kontor. 

Men yngre chefer ser att covid-läget är det nya normala och vi måste bygga system och regler som stödjer detta. Det behövs en ny frihet när du arbetar när som helst var som helst. Covid-krisens känsla av osäkerhet och rädsla har påverkat våra hjärnor visar ny forskning. Det har lett till att alarmcentret, även känt som amygdala, har vuxit en smula. 

Martin Ingvar berättade att man kan arbeta mycket hårt i en dålig organisation och få ut väldigt lite, men om man arbetar i en god organisation och arbetar hårt får man ut mycket. Vårt svenska regionala system med 21 regioner som är självstyrande är ett exempel på det första. Martin Ingvar tycker att det är pinsamt. 

Men att skapa en ny modell för Sverige mitt krisen med nya tuffa lagar och hårda regler är inte vägen fram. Att byta system mitt i krisen leder bara till att krisen förvärras. Det blir inte bättre för att polisen säger till oss att vi gör fel och delar ut böter. Det är smartare att skapa en bred samsyn i samhället och vi tillsammans tar ansvar. 

Sex trender i hotellbranschen enligt Pandox vice vd Aldert Schaaphok:

  1. Nano-städade och säkra hotell. Alltså mer städning innan gästen kommer och efter hen lämnat hotell och mindre städning under de dagar gästen är på sitt rum. 
  2. Contact less. Du eliminerar antalet kontakter mellan gäst och hotellpersonal. Du checkar in online i din app och går direkt till ditt rum utan att passera receptionen. Personalen blir en slags värdar som svarar på frågor vid behov. 
  3. Nya digitala lösningar. Dessa samlar in data vilket leder till mer personanpassad service.  Veganer kommer med hjälp av AI och datainsamling att slippa menyer med hamburgare och stek. Även på själva hotellrummet finns ljudstyrda enheter som Google Home och Alexa.Food & beverage. Det blir färre stora bufféer. Gästerna beställer mat och betalar med hjälp av en QR-kod. Det kommer att bli fler goast-kök eller moln-kök, restauranger utan matsal som bara kör med hämtmat. 
  4. Hållbarhet. 
  5. Lokala upplevelser. Alltså den hotellpersonal som kan sin stad lika bra som egen ficka har en stor fördel.   

Tre råd för att hotell att ska överleva corona från Robin Rossman, vd på hotellanalysföretaget STR. Covid19 är en skräckfilm men det går att överleva om man följer dessa direktiv.  

 

  1. Gå inte och lägg dig. Stäng inte ditt hotell. De hotell som varit öppna under krisen går bättre när kunderna kommer tillbaka. De hotell som varit öppna hela tiden har 20 procent bättre beläggningsgrad än de som varit stängda. Under en stängning tappar du kunder och personal. 
  2. Ha ögonen öppna. Titta på dina konkurrenter. Under pandemin är det 80 procents marginal mellan de bästa och de sämsta. I normala tider är detta spann 30-40 procent mellan de hotell som är fullsatta och de som är halvfulla. Små hotell klarar sig mycket bättre än stora hotell. Ledningen som driver hotellet är utslagsgivande. Hur hungriga är de? Hur motiverade är de? En bra hotellchef och revenue manager är kritisk om hotellet mår bra eller dåligt. 
  3. Spring fort. Var redo att reagera och ändra dig om det händer något. När det kommer till trender bland resenärer så föredrar de små hotell med mycket self service. Camping och hostels är mer populära under corona. Kedjehotell klarar sig hyfsat, men oberoende hotell är upp tio procent. Gästerna utgår från att hotellen är covid-säkra. Det sista funkar inte som marknadsföringsargument. Bara en av fem tänker på detta eftersom de anser corona-säkert vara självklart. Ett hotells läge är fortfarande det absolut viktigaste när man väljer hotell. Inrikesresandet kommer att fortsätta och 75 procent kan tänka sig att resa ännu mer inrikes. När det kommer till utrikes säger 55 procent de kommer att resa mindre internationellt. 

I övrigt tycker jag att husbandet gjorde ett fint jobb, men att byrackorna som sprang omkring i olika hotellkorridorer var helt obegripliga. Husdjur bör hållas hemma och absolut inte blandas ihop med arbete. 

 

2 kommentarer

  1. Peter Hellman: Bra sammanfattning Viggo! Var själv med o lyssnade digitalt. I fall jag jämför de ca 20 gånger jag varit närvarande IRL så är det en stor skillnad på detta digitala möte. Saknas inspiration och framtidstro - beror säkert delvis på pandemin men produktion av streamingen behöver bli vassare...
    • Travel News: Tack!
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024