Annons:

Annons:

Analys av Mats Nyblom: Greta Thunberg kommer att bli besviken igen

Staten blir en allt större aktör i marknaden för utrikes resande. Nu satsar staten 400 MSEK på nattågstrafik till kontinenten. Med denna satsning vill regeringen skapa en bild av att man stödjer en utveckling av ett klimatsmart resande. Greta Thunberg har skäl att bli besviken på vuxenvärlden även denna gång spår Travel News tågexpert Mats Nyblom

Vad som är förvånande är att man ger Trafikverket uppdraget att direktupphandla (dvs ingen konkurrensutsatt upphandling) inte bara en, utan två linjer: Stockholm – Hamburg och Malmö – Bryssel.

Trafiken är tänkt att starta den 1 augusti 2022, det vill säga lagom till att sommarens resande har upphört. Datumet känns valt med hänsyn till när den enda tänkbara operatören, dvs österrikiska staten med sitt järnvägsbolag ÖBB, kan ha resurser tillgängliga. ÖBB är nämligen det enda bolag i Europa som har nattågsvagnar för denna trafik.

Vad som satsas på nattågen är småpengar jämfört med vad staten satsar på att rädda SAS där man har en minoritetspost. Här talas det om uppemot fem miljarder (svenska statens del, det behövs mer än det dubbla). De pengarna går inte till klimatsmart flyg eller något sådant. De kommer till stor del användas till att betala hyror till de som äger SAS nuvarande fossilberoende flygplansflotta och att betala bränsletraders som SAS har lovat köpa (fossilt) bränsle av.

Staten har alltså inte valt vägen att skapa förutsättningar som ger möjlighet för privata aktörer att etablera lönsam nattågstrafik utan väljer i stället att själv subventionera trafik. Det blir ytterst staten som äger produkten. En konsekvens är att det kommer bli svårt för privata företag att etablera sig på denna marknad. Det kan också vara så att dessa två nattågslinjer som kommer kräva fyra tågsätt inte ersätter mycket mer än ett av SAS plan. Anledningen är att ett nattåg inte tar så många resenärer och att de endast hinner med en enkelresa per dygn. Ett flygplan som opererar på motsvarande avstånd hinner med fyra till sex enkelresor per dygn. Här orsaken till Gretas besvikelse. Det handlar mest om ord och symboler och inte om verkliga förändringar.

Det finns fortfarande två hinder för en start. Det ena är att Tyskland inte accepterar subventionerad fjärrtågstrafik. Därför ska Trafikverket bara upphandla subventionerad trafik till dansk-tyska gränsen. Känns mycket oklart hur detta ska gå till. Det andra hindret är att t ex Snälltåget kan anmäla denna upphandling till EU eftersom denna upphandlade trafik riskerar konkurrera med Snälltågets trafik till Berlin via Hamburg. En lösning är att staten betalar för Snälltågets tystnad genom att köpa denna trafik av Snälltåget för det pris Snälltåget vill ha.

Ännu en oklarhet är vem som tar risken. Att köra nattåget är en fast kostnad. Min gissning är att ÖBB vill i en direktupphandling på en för dem udda marknad ta ingen, eller en mycket liten, risk. Det är en vetenskap i sig att ägna sig åt yield management. Dvs hur man maximerar intäkten i form av hitta rätt mix av pris och fyllnad. Detta blir då något som den svenska staten ska ta ansvar för. Misslyckas man att fylla tågen med en rimlig prisnivå riskerar man en kostnad mycket högre än 400 MSEK.

Vi har nu ett läge där staten betalar för utrikestrafik både på spåren och i luften. Det brukar heta att utrikesförbindelser är viktiga för näringslivet, men utrikesresandet domineras av privatpersoners nöjesresor. Varför måste staten äga transportföretag? Är det för att de är viktiga för nationen? Är då inte maten ännu viktigare? Då skulle vi ju satsa på ett statligt Svenska Mat AB som driver statliga lantbruk, har statliga livsmedelsföretag och ett nät av statliga butiker. Allt för att säkra invånarnas behov av kvalitativ mat. Om detta inte är en bra idé, varför är det så bra att ha statliga transportföretag? Vänligen förklara någon.

Analys: Mats Nyblom

6 kommentarer

  1. Traveling Bob: Vad det här handlar om är få fram sovvagnar som är ombäddbara, det vill säga där man har soffor i kupén under dagtid och som sen bäddas om till sängar inför natten. Sådana vagnar fanns från Stockholm fram till tidigt 1990-tal; Sssnitz-Express till Berlin samt Alfred Nobel Euro City till Hamburg. Förstnämnda var DDR's Deutsche Reichbahn och via Trelleborg-Sassnitz samt det senare Västtyska Deutsche Bundesbahn över Danmark och Rödby-Puttgarden. Ingen av dessa färjelinjer är i skrivande stund öppna för tågtrafik. Vi ska också komma ihåg att det bara var en/singularis som följde med det vanliga tågsetet och sen kopplades om. Hur ska det gå när all trafik från Stockholn C söderut sker med SJ Snabbtåg? Att dessutom ctro att ÖBB sitter på en uppsjö av sådana sovvagnar känns inte troligt. Dessutom är dessa vagnar 30-40 år gamla och svarar nog inte upp till dagens krav då nattågsresenärer gärna har wc och duschar i sin egen kupé. Vidare är om man även tänker sig liggvagnar för privatresenärer som inte har råd med enkelkupéer och som kan ta upp till 6 personer. Mats Nybloms analys skjuter minst sagt skyhögt över målet. Min analys är att det krävs en långsiktig utveckling där man tar fram helt nya sov- och liggvagnar anpassade till 20-talet med wifi och möjlighet till dryck och förtäring ombord då resorna är tidskrävande; Stockholm-Hamburg lär landa runt 15 timmar och Malmö-Bryssel 20 timmar. Sen måste dessutom vagnarna anpassas till dagens snabbtåg... Svara
  2. Mats Nyblom: Det handlar alltså om helt nya vagnar (https://www.nightjet.com/en/komfortkategorien/nightjetzukunft) . De är vad jag förstår däremot inte möjliga att konvertera till dagläge utan de är rena sovvagnar. Malmö -- Bryssel blir ca 14 timmar. Stockholm -- Hamburg kanske 11 timmar. Båda blir snabbare då Fehmarn Bält blir klar. Svara
  3. Per Skåning: Som att kasta pärlor för svinen... Hur hanterar dessa odugliga politiker våra pengar? DB (Deutsche Bahn) som är ett av världens ledande tågföretag har under många år kört nattågstrafik till många destinationer inom Europa. För några år sedan avvecklade man DB Nachtzug som det hette p g a lönsamhetsproblem. Hur skall Miljöpartiet (kanske med hjälp av tågresearrangören Dagens Nyheter) få detta att fungera kan man ju undra? Det är nog inte enbart Greta Thunberg som kommer att bli besviken, det kommer MP också bli den 11 september 2022... Svara
  4. Calle: Det känns outsägligt gubbigt att tala om huruvida Greta kommer att bli besviken eller inte. Ta till dig av vad hon säger, eller använd något eget argument. (För övrigt är ”ombäddbara” vagnar tokstandard, utom möjligtvis i ryska platskart. Dagens Nightjet-kupéer går att dela av/öppna upp i olika storlek, beroende på bokning, och erbjuder mat i kupén.) Svara
  5. Mats Nyblom: I den nya tågen som sätts i trafik 2022 kommer delar av liggvagnserbjudandet bli i så kallade minisuits, där finns inget utrymme för (normalt) sittande: https://www.nightjet.com/en/komfortkategorien/nightjetzukunft Svara
  6. Lottie Knutson: Tack för en insiktsfull, välskriven och intressant analys @matsnyblom. Det här är ett exempel på när en branschtidning är som bäst, så tack också till Travel News. Ang kommentarerna: den här gången är det initierat också i kommentarsfältet, vilket är dubbelt uppfriskande. Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

6 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.