Annons:

Premium

Hotels.com om resetrender 2023: Icke-normalt det nya normala

Reseföretagens trendrapporter duggar tätt. Senast i raden är Hotels.com. De tror på ett ”icke-normalt” år. Men vill man ändå känna av trenderna kan man titta på streaming-tv. Text: Janne Sundling

”Kvällar med Netflix, HBO eller CMore kan öka lusten att besöka New York, Paris, Italien eller Hawaii”

Amelie från Montmartre var en succéfilm som hade premiär 2001, och en typisk ”se-om-film”. Förmodligen har den gjort mer för Paris turism än 20 lastbilar fyllda med resebroschyrer eller ett års tv-reklam. Den hyllade svenska filmen Amatörer från 2018 har dock inte skapat riktigt samma reslust till Svenljunga.

Men det här är något som Hotel.com tror på, att vi bokar en resa till en destination vi sett på film eller TV kommer bli populärt under 2023.

63 procent av svenska resenärer har övervägt att besöka en destination efter att ha sett den i en serie eller film via en streamingtjänst och en tredjedel (33 procent) har till och med bokat en resa. 

Kvällar med Netflix, HBO eller CMore kan öka lusten att besöka New York, Paris, Italien eller Hawaii (det senare en The White Lotus-effekt?). 

”Det vi ser är inte det nya normala, utan resenärer som vill testa på oväntade trender, något vi i stället kallar det icke-normala”

Annars är trenderna inte stora utan snarare spretiga:

– Vi ser en ökning av resor till kulturhuvudstäder, en ny våg av intresse för wellnessresor och en ökad efterfrågan på utomhusdestinationer bortom stränder och berg. Det vi ser är inte det nya normala, utan resenärer som vill testa på oväntade trender, något vi i stället kallar det icke-normala, säger Jon Gieselman, Expedia Brands President.

Men filmer och serier från streamingtjänster en av de viktigaste källorna för reseinspiration nu. En av fem menar att det påverkar deras beslut av destination. Och många tror att streamingtjänsternas påverkan ökat de senaste året. 

Kvällar med Netflix, HBO eller CMore kan öka lusten att besöka New York, Paris,…

Har du redan Premium? .

Läs vidare med Premium

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024