Annons:

Premium

Katastrofalt tillbud för Boeing och branschen

Tillbudet med Alaska Airlines var det sista Boeing och flygbranschen behövde. Alla har väl sett katastroffilmer där passagerare sugs ut ur flygplan. Av: Leif Holmkvist.

”Det värsta som kan hända ute i kabinen under flygning är väl att det kommer in rök till följd av en brand. Eller att en del av flygplanskroppen slits bort”

Mycket kan krångla under en flygning, men det behöver passagerarna inte oroa sig för eller ens få veta. Besättningen är utbildad för att hantera de fel som inte automatiken tar hand om.

Flygplan får starta och kan flyga säkert trots att vissa system är trasiga, efter som de är byggda med dubbel eller trippel säkerhet. Det kallar piloter att ”mela” efter Minimum Equipment List som fastställer vilka villkor som gäller för flygning med krånglade utrustning. Ofta handlar det om att flyga hem till centralverkstaden från en perifer flygplats och byta ett krånglade instrument som redan har en fullgod back-up-funktion. 

Men vissa saker kan passagerarna inte undgå att märka. Det värsta som kan hända ute i kabinen under flygning är väl att det kommer in rök till följd av en brand. Eller att en del av flygplanskroppen slits bort.

Det var vad som hände Alaska Airlines. En igenpluggad nödutgång som används på just den mindre modellen, i princip en blinddörr, trycktes ut när planet efter start nått närmare 5 000 meter och trycket utanför var nere på ungefär halva marktrycket.

Suget som uppstår vid dekompressionen blir oerhört kraftigt och starkare ju närmare hålet luften strömmar. Om passagerare suttit vid hålet utan bälte hade utgången varit betydligt värre.

Nu agerade den kvinnliga pilot lugnt och korrekt, gick ner på lämplig höjd med mer syre i luften (på 5 000 meter är syremängden halverad) och återvände säkert till Portlands flygplats.

Allt gick alltså som det skulle trots att det gått galet. Men en oroväckande uppgift cirkulerar. USA:s transportstyrelse har rapporterat att Alaska Airlines haft problem med kabintrycket i olycksmaskinen och förbjudit flygning över vatten för att snabbt kunna landa om större problem skulle uppstå.

Det återstår att bekräfta uppgifterna och låtar utredningen av tillbudet ha sin gång. 215 av de 1 500 levererade Boeing 737 Max 9 har samma konstruktion med pluggad nödutgång. Alaska Airlines har 65 och United 79 maskiner av den typen. Andra bolag som har samma version är Copa, Aeromexico, Turkish Airlines och Fly Dubai. Alla har ställt sina plan på marken för undersökning.

Möjligen och förhoppningsvis beror tillbudet på ett rent mekaniskt monteringsfel i just det drabbade flygplanet. Det borde i så fall ha upptäckts när flygplanskroppen trycktestas till 150 % efter montering. Maskinen var två månader gammal och hade bara gjort 145 starter.

Men för Alaska Airlines, Boeing och hela flygbranschen är följderna svåra. Många passagerares värsta mardröm är väl att trilla ut från hög höjd. Att sannolikheten att råka ut för det är nära noll spelar ingen roll när det handlar om psykologi.