Annons:

Premium

Livsfarlig turbulens är ytterst ovanlig

Turbulens är vardag för piloterna, men dödsolyckan med Singapore Airlines är närmast unik. Av: Leif Holmkvist.

”Det är stora krafter i rörelse vid svår turbulens och skador förekommer nästan varje år”

Omständigheterna kring och vädersituationen vid olyckan över Myanmar är fortfarande oklara. Detta är vad vi vet:

Singapore Airlines Boeing 777-300ER startade 23.38 svensk tid på måndag från Heathrow för en 13 timmars nattflygning till Singapore. Över Myanmar med cirka två timmar kvar till målet ändrades flyghöjden på kort tid från 37 000 till 31 000 fot, sannolikt i samband med olyckan.

Det var då tisdag eftermiddag lokal tid och kraftig cumulusbildning i det förmodade olycksområdet. Cumulunimbusmoln (åskmoln på svenska) kan växa upp till tropopausen kring 12 000 meter där de plattas ut och bildar ”städ”.

De största åskmolnen suger in varmluften vid marknivå och denna kan stiga med hastigheter uppemot 30 meter i sekunden. När luften kylts av på höjd sjunker den och kan bilda lika kraftiga nersvep. En luftkanal kraftigt upp, en annan kraftigt ner och flygplanet som passerar utsätts för det vi kallar turbulens. När planet passerar uppsvepet trycks vi ner i stolen, när det passerar nersvepet åker vi upp i hatthyllan. ”Luftgrop”, sade man förr.

I samband med jetströmmar, som på höjd kan gå med 300 km/t, kan också turbulens bildas, CAT eller ”clear air turbulence”, men dessa förekommer närmare polerna och är högst osannolika i höjd med ekvatorn.

CAT kan också bildas vid passage av bergskedjor då luften formar vågor där upp- och nergående luftströmmar kan mötas. Singapore Airlines flög inte långt från världens högsta begskedja Himalaya, vilket kan ha spelat in. Piloterna har ingen möjlighet att upptäcka en CAT på radarn.

Däremot kan de se kraftiga moln på väderradarn och försöker flyga runt dem. De kan också se intensiteten och storleken på molnens celler. Ingen pilot flyger rakt in i de värsta åskmolnen, utan de kontaktar flygledningen för att få tillstånd att ändra höjd eller oftare kurs.

Men att helt undvika turbulens i samband med oväder är svårt. Piloterna ber därför passagerarna i god tid återvända till sina säten och knäppa säkerhetsbältena. Alla har väl hört ”vänligen behåll era säkerhetsbälten fastspända när ni sitter i stolen…”

Det är stora krafter i rörelse vid svår turbulens och skador förekommer nästan varje år då icke fastspända passagerare slungas upp mot taket eller föremål rasar ner ur hatthyllor som öppnas av krafterna. Enligt New York Times har amerikanska luftfartsmyndigheten FAA registrerat 146 skadade mellan åren 2009 och 2021. Ett dödsfall inträffade i fjol i en affärsjet på grund av svår turbulens.

Vad som hänt Singapore Airlines över Myanmar lär haveriutredarna berätta när de tittat på flygplans- och väderdata. Planet landade i Bangkok där 30 personer fick uppsöka vård och en passagerare konstaterades avliden.