Annons:

Rapport från Hotel Market Seminars

Travel News chefredaktör Viggo Cavling har vaskat fram det viktigaste på en av årets mest kunskapstäta dagar om hospitality. 

För sjunde året i rad arrangerades denna dag vars syfte är att höja lönsamheten i hotellbranschen. Bakom arrangemanget står Annemarie Gubanski och Anders Johansson. Bägge har lång erfarenhet av Revenue Management. Alltså konsten att ta rätt betalt för ett hotellrum. 

Och allt annat som säljs i anslutning till ett hotell. 

Det kan alltså vara allt från en parkeringsplats nära hissen, en skön morgonrock via en fantastisk utsikt till ett mötesrum för tvåhundra personer. 

Att sälja mer än en god natts sömn och en frukost är förstås helt avgörande i hotellvärlden när marginalerna pressas och OTA:erna vill ha en allt större del av kakan. 

Inspiration kan hotellvärlden få av det faktum att flygbolagen idag får tio procent av sina intäkter från att sälja extra tjänster som wifi, kabinbagage och rätt plats i flygplanet. Utan dessa “extra” intäkter skulle flygindustrin inte vara lönsam. 

Den mest intressanta frågan under dagen var förstås om vi är på väg in i en lågkonjunktur eller inte. Svaret på den frågan blev nej från en expertpanel, men med reservationen att tillväxten går långsammare nu. Men vi är en bra bit från finanskrisen 2006-07. RevPar är på väg ner på flera ställen i Skandinavien och Europa, men det handlar mer om ökad kapacitet än minskat resande. 

Några av de gamar som flyger runt vår ekonomiska värld är nya miljöregler, krig i Mellanöstern, handelskrig mellan USA, EU och Kina, stater med stora budgetunderskott och förstås Brexit. 

Flera talare betonade vikten av att alla på hotellet måste kunna svara på frågan varför finns vår verksamhet?”. Vad är kärnan i det vi vill sälja? (Här förklarar Simon Sinek hur du ska tänka.)

När ni tittat på TED-filmen och kört en workshop ska resultatet kommuniceras i sociala medier. Hela tiden.

 Att det är stor skillnad mellan affärsresenärer och leisure betonades flera gånger under dagen. Drivkrafterna vid en hotellvistelse är de motsatta. Affärsresenären vill ha minsta möjliga friktion. Leisure-gästen vill ha den skönaste upplevelsen. Affärsresenärens liv styrs av hens arbetsgivare som vill ha stenkoll på prislappen och säkerheten. Få storbolag vill betala extra för att deras personal ska ha en vacker hamnutsikt. Miljömärkning däremot kan ge fler gäster. Det gäller även industriföretag som Volvo. 

Är du däremot på en bröllopsresa kan en magisk utsikt och sen utcheckning vara extra kryddor som gärna får kosta.

Målet är förstås att skapa en sömlös vistelse som är skräddarsydd utifrån kundens data. Ett bra exempel på detta är Netflix som säljer samma innehåll till alla kunder, men som skräddarsyr presentationen utifrån dina tidigare sökningar. Gillar du filmer med biljakter kommer du att se fler bilar även när du letar en komedi. Netflix har 33 miljoner kunder och alla får personliga presentationer av innehållet. 

Något entydigt svar på frågan om kedjor är att föredra framför individuella hotell-varumärken gavs förstås inte. Men undersökningar visar att äldre föredrar hotell som är tydliga i vad de erbjuder och gärna vill ha samma standard oavsett destination, medan yngre hellre testar ett hotell som erbjuder något nytt och spännande. De senare kan leva med att sängen inte ser likadan ut i Norrköping som i New Delhi. 

Det blir allt viktigare att hotellet kan erbjuda en puls och finns den är det många som gärna hänger i lobbyn och hotellets krog när de inte är på sitt hotellrum. 

SOHO Farmhouse lyftes fram som ett bra exempel på när ett hotell blir en destination i sig. I Sverige har ESS Group lyckats med detta på Steam Hotel i Västerås. Utgångspunkten när detta projekterades var att Västerås inte behövde ett nytt hotell. 

AI är ett modeord och det kommer att få stor betydelse vid taktiska beslut. Exempelvis vad ska ett hotellrum kosta, är det cancer på röntgenplåten eller i självkörande bilar. Men tro inte att AI kan lösa större strategiska frågor. Meningen med livet, ska vi bygga ett nytt hotell i Ulan Bator och hur ska jag bli lycklig är fortfarande frågor som måste besvaras av tänkande människor. AI kan aldrig ersätta en mänsklig kram. Men allt som kan automatiseras kommer att automatiseras. Tycker du att detta känns jobbigt kan du tänka på att diskmaskinen är ett bra exempel på en väl genomförd automatisering.  

Om några dagar lägger jag ut en podcastintervju med Sabres Tom Winrow. Han berättar om hur Google kommer att äta upp OTA:erna och behovet av att ta ännu mer kontroll över din data och få mer nöjda kunder. 

Sabres Tom Winrow.

Kommentarer är stängda.