Annons:

Analys: SAS-piloternas lönekrav dålig tajming

Travel News chefredaktör Viggo Cavling analyserar SAS-piloternas krav på högre lön.

Nu är det strejk på SAS. Piloterna vill ha högre lön, längre framförhållning och bättre arbetstider. Vem vill inte det?

Exakt hur mycket en pilot tjänar är inte lätt att svara på, men lön plus traktamente plus obekväma arbetstider kan ge strax under 100 000 i månaden. En pilot som är flitig kan alltså tjäna en miljon om året. Det är få andra yrkesgrupper i Sverige som ligger i denna division. Men de svenska piloterna jämför sig inte med läkare eller lastbilschaufförer, de jämför sig med sina kollegor i Dubai och London och då visar det sig att exempelvis Norwegians piloter tjänar mer. Och Emirates piloter tjänar ännu mer.

Fördelen med att arbeta på ett nordiskt bolag är att du kan bo i Stockholm och ha en familj här. Frågan som SAS-piloter måste ställa sig är hur mycket  detta är värt. Och frågan som SAS högsta ledning måste ställa sig är vad ska vi göra för att piloterna inte ska bli sura. Problemet för SAS är att piloter är en bristvara och att hitta nya är en lång process. De ska skolas in i systemet och knytas till en besättning.

SAS-piloter gick ner i lön när bolaget hotades av konkurs för några år sedan. Men nu har SAS rest sig som fågel Fenix och förra året gjorde man 2 miljarder i vinst. Om bolaget går lika bra i år kommer det att betalas ut en bonus på 10 000 kronor per anställd. Det är alltså kaffepengar för piloterna, men för kabinpersonalen är det första bingo.

Piloternas tajming är tyvärr usel. Dagens oljepris, 65 dollar, är det högst sedan årsskiftet och kriget i Libyen och USA:s konflikt med Iran gör att det kan stiga ytterligare. Första kvartalet gick flygresandet ner i Sverige och som grädde på moset kommer Greta Thunbergs flygskam.

Svenska folkets förståelse för strejker är liten och för en grupp höginkomsttagare som piloterna är det noll och intet. Att strejker är helt avgörande för ett flygbolags förmåga att tjäna pengar är ingen nyhet. Förra året när Lufthansas ledning skulle förklara bolagets höga vinst var avsaknaden av strejker den avgörande faktorn.

Att höja SAS-piloternas löner kommer att få aktiemarknaden att morra. Det kan leda till lägre aktiekurs vilket leder till svenska statens planer på att sälja bolag blir än mer avlägsna.

SAS vd Rickard Gustafson sitter följaktligen i en rävsax som blir svår att komma ut. Han vill att svenska staten ska sälja och få in en ägare med mer riskkapital så att man kan köpa fler bränslesnåla flygplan.

Vad kommer då att hända? Jag är övertygad om att det inte blir någon strejk. Det har ingen något att vinna på. Jag tror att piloternas grundlön ligger still, men de kommer att få bättre villkor. Hur bra kopplas förstås hårt till hur det går för SAS på det stora hela.

Hade SAS piloterna på allvar varit intresserade av högre lön hade lämnat Norden för länge sedan.    

 

12 kommentarer

  1. Sophie: Svårt dilemma men jag tror att din analys bygger på felaktiga fakta! Vad jag har förstått handlar den eventuella strejken snarare om fördelaktigare schema, fler lediga helger - att slippa jobba 5-6 helger i rad, samt att kunna styra sitt schema lite mer. Sen tjänar ingen pilot på SAS 100000 vad jag vet, det är en maxlön som man kan nå om man har jobbat väldigt många år i företaget. Det är smartare att göra en analys på en medianlön än en maxlön.
  2. Varför?: Arbetar inte som pilot men däremot inom branschen och kan bara konstatera att i princip inget av ovanstående stämmer. Viggo kan lika gärna göra om analysen, totalt irrelevant artikel som det ser ut nu! Förstår inte detta ständiga behov av att uttrycka sig om saker man helt uppenbart inte har en susning av?
  3. Mm: Mycket bra analys Viggo , ovanstående kommentarer kommer säkerligen från flygande personal . 5-6 helger på raken jobbar de inte , fundera du på vad en kapten med många år i SAS och lön i NO, DK speciellt har.
  4. E.B: Jo, min vän det gör dom/vi. Är inne på min helg nummer 6 nu. Som för övrigt sträckte sig över hela påskhelgen.
  5. LG: Efter 32 år i företaget får man fortf schemat den 15:e i månaden inför kommande månad. Dvs planeringen för det ev familjelivet startar 2 veckor innan nästkommande månad. Varken ledig påsk eller jul. Hur kan arbetsgivaren inte lösa detta?
  6. Magstarkt dålig analys.: När du går in på 7:e året i nämnda bolag så har du inte ens 50.000 i lön, du kan visserligen bli kapten då i dagsläget. Men där väljer företaget att tvinga ner alla nyuppgraderade kaptener på deltid 75% av ett år (vilket i praxis innebär stenhårt jobb jun-jul-aug till 100% och kanske helt ledig i JANUARI. Vips 75%). Till den fabulösa kaptenslönen på hela 52.000 kr för att vara befälhavare och ansvarig för bolagets investering på närmare 1 miljard varje flight plus dess besättning och passagerare. Jag kan också tycka att efter 29 år i bolaget så är en kapten på marknaden värd långt över 90.000 (kolla vad marknaden betalar, företagets ena underleverantör betalar 96.000 till sina kaptener. ÅR 1!). ”Hade SAS piloterna på allvar varit intresserade av högre lön hade lämnat Norden för länge sedan” Vad du säger är att jag ej har rätt till familj och liv. Du menar att vi ska packa ihop med våra 3-åringar och 7-åringar som dessutom har skolplikt och sticka iväg och skaffa oss ett nytt liv? Det är en rätt sjuk syn du har på verkligheten. Media och förvånande nog marginalmedia också, kommer aldrig kunna leverera en nyanserad bild av verkligheten.
  7. Anonym: Ja, det ska du göra. Själv skulle jag tjäna 30-40% mer om jag jobbade i Danmark, men jag kan ju inte kräva att min arbetsgivare ska betala mig mera bara för att min familj i Sverige. Men detta är ju givetvis verkligheten för många yrkeskategorier i Sverige. Om inte tillräckligt många söker en utlyst tjänst så kommer företaget att tvingas höja lönen. Det är ingen som tvingar mig att jobba kvar för min arbetsgivare och jag har alltså två allternativ. 1. Acceptera lönen/arbetsförhållandena och jobba kvar. 2. Säga upp mig och söka nytt.
  8. KJ: Jag tycker du har valt att belysa ämnet bra Viggo. SAS pilot strejk just nu är dålig timing. Det finns ingen som har valt detta yrke med tanke på att man skall vara ledig på helgerna. Därav ligger lönerna väldigt bra. Visst önskar man att man kunde tjäna runt 100.000kr all-in-all. Men det finns mycket annat som måste räknas in i ekvationen. Flygande personal har mycket ledigt och att kunna bo i Sverige/Norden är få förunnat. Det är två viktiga aspekter som skall prisas in i det paket som företaget erbjuder. Ett oljepris som har stigit kraftigt och förväntas att hållas högt sätter stor press på SAS och dess marginaler. Nu har väl SAS lyckats ganska bra med hedgen av bränslet om jag minns deras egna kommentarer rätt. Men detta är ju ändå bara under en två års period, ungefär. Jag kan hålla med om att det är svårt med ett schema som kommer den 15e för nästa månad. Men har man speciella önskemål om ledigt så brukar företaget iaf försöka, vissa bättre än andra, att uppfylla dessa önskemål. Man måste bara ha lite framförhållning. Detta är ju dock inget nytt och man borde vara väl medveten om detta sätt att jobba på när man sökte till SAS. För att återkomma till lönen. Visst finns det ett flertal som tjänar 100.000kr all-in-all i SAS. Detta är ju en snittersättning. Viggo har inte hävdat något annat och läser man i ett flertal media så skriver de samma sak och facket har inte kritiserat denna siffran. De senaste åren har SAS valt att plocka in massor med piloter som ligger på runt 30.000kr ren lön. De har ju dock själva valt att söka sig till SAS oftast med tanken om att vara på "hemmaplan". Jag önskar piloterna lycka till, men timing är inte den bästa.
  9. Punkt: SAS ger inte marknadsmässiga löner. En karriärlön på Norwegian ger ca 10% mer än samma karriär på SAS. Att SAS-piloter ska UPP på Norwegian-nivå är ett branschminimum. Eller menar alla att SAS-piloter är mindre värda än resten av marknaden? SAS-piloter bör sluta subventionera mumbo-jumbo-avdelningar som kostar miljarder (som konkurrerande bolag insett ej behövs!) och kräva marknadslön. Det är mycket enkelt. Och perfekt timing.
  10. T.T: https://careers.norwegian.com/pilot Lycka till med din ansökan ;-)
  11. Kontorsråtta: HUR övertygad är du idag Viggo om att det inte blir någon strejk? Lämnar "branschen" inom kort, men ändå helt bedrövad över den journalistiskt låga nivån i detta forum, och sorry, men med chefredaktören i spetsen....
  12. Jimmy: Undrar också hur övertygad Viggo är om att det inte blir nån strejk. När piloterna gick med på att gå ner i lön när det gick dåligt prexis som ledning gjorde, borde inte piloterna då erbjudas mer än 2,3% löneökning då när det går bättre? Gissar att ledning inte har 2,3% löneökning.