Annons:

Premium

Trendspaning: Så reser vi 2024

2022 var året då resornas gjorde comeback. 2023 blev året då de fullkomligt exploderade, med upplevelser och autenticitet som ledstjärnor och massturism som skuggig baksida. Hur spår branschexperter att vi rör oss i världen under 2024? Text: Linda Iliste

Travel News har analyserat ett stort antal trendspningar inför 2024. Det här är 6 övergripande strömningar som branschens experter tror att året kommer att domineras av.

Foto: Istock

Verklig hållbarhet är A och O

Hållbarhet är ingen ny trend, men fortsatt väldigt viktigt – och en förändring är allt större känslighet för ”greenwashing”.

Desto mer kunniga resenärer blir om vad som faktiskt är hållbart på riktigt, desto mer ser de igenom initiativ som till exempel bygger på att spinna god PR eller felaktiga analyser. 

Journalister, reseskribenter och influensers blir samtidigt bättre på att utmana grundlösa påståenden om hållbar turism, miljöskydd och sociala fördelar – och att öppet avfärda dem. 

Hemestern lever än

Den ekonomisk oron håller i sig. Konflikterna ökar. 

För många känns det både billigare och tryggare – liksom mer hållbart – att upptäcka såväl sitt hemland som närliggande länder. Intresset är fortsatt väldigt stort för den skatt av äventyr och sevärdheter som hittas på ”den egna bakgården”.

Foto: Istock

Glöm högsäsong, nu gäller mellansäsong 

Under 2023 märkte researrangörer på allvar av klimatförändringarna i form av skogsbränder, värmeböljor och orkaner. Men det är inte bara förutsägbara väderleksförhållanden som får oss att vilja undvika högsäsonger utan även drömmen om resmål med mindre trängsel. 

Mellansäsongerna – enkelt uttryckt vår och höst – blir nu allt viktigare för klassiska resmål som Grekland, Italien och Spanien. 

Parallellt kliver nya destinationer, där även Norden ingår, fram som alternativa resmål där annat än solen lockar.

Familj på cykelsemester vid Nymindegab Kro © Niclas Jessen

Att ge tillbaka till lokalsamhället 

Under resan vill allt fler ge tillbaka till lokalsamhället. Något som sin tur påverkar val av boende, mat och aktiviteter. 

Den nya blicken på den egna närmiljön som potentiellt resmål, och därmed dess exotism i andras ögon, bidrar till en ökad vilja för förståelse och positiv påverkan. 

Resenärer funderar i allt större utsträckning på vad deras semesterbudget investeras i – och föredrar i allt större utsträckning företag och varumärken med påtagliga kopplingar till platsen de befinner sig på.

Intresse viktigare än destinationen 

Allt fler väljer resmål baserat på en passion snarare än destinationen i sig. Under 2023 påverkade stora evenemang hur vi reste, och framöver spås smalare intressen influera våra planer. 

Det går även hand i hand med en större medvetenhet om lokalsamhället. En förening av personliga intressen och respekt för platsen man befinner sig på kan till exempel vara matlagningskurser och volontärarbete inom naturvård.

Mer teknik – mer mänsklig kontakt

Om 2023 var året då AI på allvar blev en del av resebranschen spås 2024 bli året då mer teknik leder till mer mänsklig kontakt. 

Parallellt med att AI automatiserar och strömlinjeformar sådant som bokning och incheckning, kan tiden som tekniken frigör investeras i personligt bemötande och anpassade lösningar.

På hotell tar det sig exempelvis uttryck i form av unika tjänster på rummet och beaktande av gästers individuella intressen.

3 potentiella resultat av trenderna:

  1. Är passet snart ett minne blott?

I höstas tillät Finland för första gången flygresenärer att använda digitala resehandlingar via en officiell app i stället för pass. Medborgare som reste med Finnair från Helsingfors till Storbritannien kunde registrera sig för så-kallade ”Digital Travel Credentials”, DTC, som ska vara lika tillförlitligt som ett fysiskt dokument. Försöket, som pågår in i februari och även testas i Zagreb, är en del av ett nytt EU-initiativ. Om det anses säkert och lyckat kan det komma att rullas ut på bred front. Även The Times rapporterar att det finns ett förslag från den brittiska gränspolisen om att använda teknik för ansiktsigenkänning snarare än att scanna fysiska pass. 

2. Blir sport den största trenden bland upplevelseresorna?

Bland upplevelseresorna som dominerade 2023 stod ofta konserter i fokus; inte minst den påverkan som Taylor Swift och Beyoncés världsturnéer hade på besöksnäringen stöttes och blöttes. Det finns en god chans att sport nu tar över stafettpinnen (no pun intended…) från musiken, och sommar-OS i Paris lär bli en av de viktigaste händelserna liksom fotbolls-EM i Tyskland. De olympiska spelen innebär även att Italien för första gången någonsin kommer att stå värd för Tour de Frances Grand Départ vilket också väntas skapa extra stort intresse.

Fotograf: Shutterstock

3. Kommer ”destination dupes” att börja booma på allvar?

Mot slutet av 2023 påpekade såväl Ving som Expedia att ”destination dupes” blivit något att räkna med. Det vill säga platser som kan sägas vara dubbelgångare till andra, mer berömda resmål, men som ofta är mer lättillgängliga och prisvärda. I jämförelse med det mer välbesökta resmålet finns en liknande atmosfär och visuell paritet. Exempel som ofta lyfts är Paros i stället för Santorini, Liverpool i stället för London och Palermo i stället för Lissabon. Kanske ger nu allt snack trenden ett lyft även utanför plattformar som TikTok.

Källa: Världsturismorganisationen, Euromonitor, The Economist, The Week, The Independent, CN Traveller, Forbes

På nytt jobb