Runt 474 miljoner turister reste internationellt mellan januari och juli 2022 jämfört med 175 miljoner 2021. Den internationella turismen fortsätter att komma tillbaka.
I en global forskningsstudie – Traveler Tribes 2033 – funderar man på turisternas profil och önskningar de kommande 10 åren. Hur vill vi resa om ett decennium?
De säger att de använt ett psykografiskt tillvägagångssätt för att identifiera fyra Traveler Tribes som förväntas vara dominerande under 2033:
• Exalterad Erfarenhetstestare
De har en ”prova och se”-inställning till livet och resor. 44 procent är utan barn och har ett medel- till höginkomstjobb med flexibla arbetsmöjligheter, vilket gör att de enkelt kan utforska världen. De har en ”du bara lever bara en gång” inställning. De är mer benägna än andra resenärer att agera utifrån intuition, är ”antiplanerare”, som föredrar mindre förutsägbara och mer spännande boendeupplevelser. De är också öppna för teknik som hjälper dem att ”skynda på” vissa aspekter av sin resa, och många som förväntar sig att använda artificiell intelligens (AI) på resan.

• Minnesskapare
De har en enklare inställning till att resa, att besöka olika platser och skapa minnen. 44 procent är 42+ och vana i sina resebeteenden. Men framtiden kan vara en skrämmande utsikt för dem. De sätter människor främst, är trygga med befintliga metoder och sätter mindre värde på teknik och hållbarhet. Trots sin skepsis mot teknik är de dock exalterade över att pröva virtuel verklighet (VR) och förstärkt verklighet (augmented reality, AR), och majoriteten förväntas använda VR-turer innan de köper en resa.

• Techfluencers
De har ett framåtperspektiv på livet. 48 procent av gruppen är under 32 år och de symboliseras av hur mycket teknik de har. Men det finns en oenighet när det kommer till vad som bekymrar dem kring framtiden när det gäller teknik och resor. Även om många vill resa hållbart verkar det som att de är mer medvetna om hållbarheten kring resmetoder snarare än boendet.

• Stigfinnare
De lever ett liv i högt tempo och letar alltid efter nästa äventyr. Deras liv är i full fart och 82 procent är mellan 23 och 41 år. De gillar att planera, men är inte rädda för risker och är öppna för allt nytt. De är mer beredda än andra att låta hållbarhet påverka deras beslut. De kommer också att vara bekväma med att använda alla former av alternativa betalningar 2033, oavsett om det sker via kryptovaluta eller i en virtuell miljö.
– Utmaningen för branschen är att anpassa sig till människors föränderliga preferenser, se till att destinationer och platser levererar vad resenärerna vill ha.”
– Detta är den tredje av Amadeus Traveller Tribes forskningsinitiativ, den första lanserades 2007 och den andra 2015. Det är en del av Amadeus engagemang för att driva innovation i stor skala och göra resor bättre för resenärer och reseföretag världen över, kommenterar Paco Pérez-Lozao Rüter, president, Hospitality Amadeus.
Studien är gjord av globala analysföretaget Northstar Research Partners på reseteknikföretaget Amadeus uppdrag. Den bygger på global undersökning av över 10 000 resenärer på 15 marknader och expertintervjuer.
Vilken resprofil har (får) du? Testa här.