A-Train AB har sedan starten 1999 flyttat över 100 miljoner resenärer från E4:an till spårbunden trafik. Under 2024 reste 5,3 miljoner personer på Arlandabanan inklusive anställda på flygplatsen.
– Tillsammans med EQT ser vi fram emot att ytterligare förbättra kundupplevelsen och tillgängligheten, för att därmed säkerställa att Arlanda express förblir det självklara valet mellan Stockholm city och Arlanda flygplats, säger Magnus Zetterberg, vd för A-Train AB i en skriftlig kommentar.
Arlanda Express har under lång tid varit föremål för återkommande kritik. Den mest framträdande gäller de höga biljettpriserna, som ofta lyfts fram som avsevärt högre än alternativa färdsätt som pendeltåg, flygbussar eller bil. Kritiker menar att prisnivån gör tåget mindre tillgängligt för många resenärer och motverkar ambitionen att fler ska välja kollektivtrafik till och från flygplatsen.
Även affärsmodellen och den särskilda avtalskonstruktionen har ifrågasatts. Arlanda Express har en stark ställning på sträckan mellan Stockholm och Arlanda, vilket i debatten ofta beskrivs som en monopolliknande situation. Enligt kritikerna har detta begränsat konkurrensen och bidragit till att hålla priserna uppe. Frågan har återkommande utretts politiskt, med förslag om att omförhandla eller säga upp avtalet för att möjliggöra billigare resor.
Därtill har den så kallade stations- eller passageavgiften vid Arlanda kritiserats. Avgiften påverkar även andra tågoperatörer som trafikerar flygplatsen och anses av många fungera som en extra kostnadsbarriär för resenärer.
Peter Norman är i Arlandautredningen tydlig i sin kritik mot dagens ordning för tågtrafiken till Arlanda. Han konstaterar att resorna till och från flygplatsen är onödigt dyra och pekar särskilt ut Arlanda Express och dess avtalskonstruktion som en central orsak. Enligt utredningen har den starka ställningen för Arlanda Express, i kombination med höga stationsavgifter för andra tåg, bidragit till begränsad konkurrens och höga biljettpriser.
EQT skriver i sitt pressmeddelande att man avser att stödja Arlanda Express genom att förbättra kundupplevelsen och verksamheten – bland annat genom att införa en ny tågflotta och utveckla mer flexibla prisalternativ för att öka tillgänglighet, prisvärdhet och utnyttjande av befintlig kapacitet. Dessutom vill EQT utöka samarbeten med flygbolag och reseleverantörer.
Förvärvet är villkorat av sedvanliga myndighetsgodkännanden samt godkännande från Arlandabanan Infrastructure AB.