Annons:

Fronten pa ett Arlanda Express-tag

Avtalet med Arlanda Express förlängt till 2050 – ett misstag säger SJ

I slutet på juli förlängdes avtalet med A-train, bolaget som driver Arlanda Express, till 2050. Detta gjordes genom bolaget Arlandabanan Infrastructure AB som ligger under regeringskansliet. Bolaget får varje år in runt 66 miljoner, pengar som slussas vidare till statskassan. Beslutet är ett misstag anser SJ.

I ett pressmeddelande skriver A-train: “Under förlängningsperiod 2040 – 2050 kommer A-Train även att betala svenska staten den högre så kallade royaltynivån motsvarande det högre av 15 procent av bolagets intäkter eller 50 procent av vinsten.”

Avtalet innebär att A-train har ensamrätt att trafikera passagerare till Arlanda. Åker man med ett annat bolag, exempelvis SJ eller SL,  till eller från Arlanda måste man betala en stationsavgift på 120 kronor per resa. En enkelresa med Arlanda Express kostar idag 299 kr.

En fjärdedel av alla som ska till Arlanda tar tåget. På Kastrup är siffran 58 procent och som av en händelse är biljettpriset en femtedel av Arlanda Express-priser. 56 procent av resenärerna som ska till Gardemoen tar tåget.

A-Trains VD Magnus Zetterberg kommenterar förlängningen:

– Detta ger oss möjlighet att utveckla Arlanda Express långsiktigt med bland annat nya tåg och högre servicenivå. Vi kommer att långsiktigt kunna bidra till Arlandas framtida expansion för såväl flygtrafiken som nya arbetstillfällen.

Här är infrastrukturminister Tomas Eneroth förklaring till beslutet: 

”A-Train har en avtalsmässig rätt att begära en tioårig förlängning av avtalet, vilket de nu har gjort. Beslutet om förlängning är ett styrelsebeslut och inget ägarbeslut. Det fattades alltså av Arlandabanan Infrastructure AB(AIAB) som är ett statligt ägt aktiebolag. Arbetet med förlängningen är en lång process (mer än tre år), där diskussioner mellan AIAB och A-Train har förts kring förlängningen. Det är alltså AIAB som bäst kan svara på detaljerna kring förlängningen.”

2016 fick Regeringen en rapport från den statliga samordnaren av flygkapacitet och bostäder i Stockholmsområdet. Vi citerar Regeringens hemsida:

”Regeringen har ett ansvar för att avsluta Arlanda Express koncession 2040 och se till att den ersätts med effektivare och billigare trafik.”

Uppenbarligen var detta tomma ord då och tre år senare gör man precis tvärtom.

A-train hade 913 miljoner i intäkt förra året och gjorde en vinst på 343 miljoner.

SJ skriver följande i ett mejl till Travel News:

”Att inte fullt ut nyttja järnvägens bidrag för ett transporteffektivt anslutningsresande till Arlanda är ett misstag. Avgiftens andel av priset på SJ:s snittbiljett till Arlanda har ökat från 18 procent 2015 till 28 procent 2019. Att avgifterna reducerar antalet tåganslutningar till Arlanda förefaller också sannolikt. Det är i alla fall iögonfallande att anslutningsresorna med tåg till Arlanda minskar när de samtidigt ökar på Kastrup i Danmark och Gardermoen i Norge.”

Stephan Ray, SJ pressavdelning.

 

En kommentar

  1. Peter T: Som framkommer av artikel är det vansinnigt att inte fullt ut utnyttja den infrastruktur och de investeringar som är gjorda på järnvägen till Arlanda. Det är en klen tröst att delar av Arlanda Express vinst går tillbaka till staten/skattebetalarna. Tror att medborgarna/ skattebetalarna hellre skulle vilja se en konkurrensutsatt trafik med lägre priser och därmed fler tågresenärer som skulle ge betydande miljövinster i form reducerad vägtrafik till/från Arlanda. Regeringens tal om åtgärder för att reducera miljöpåverkan framstår i detta sammanhang som tomma ord.
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024