Annons:

Premium Fronten pa ett Arlanda Express-tag

Regionpolitiker tar strid om tågavgift på Arlanda

Det ska inte kosta extra att gå av och på tågen vid Arlanda. Det tycker Region Uppsala som nu uppmanar regeringen att ta bort stationsavgiften. Men att ta bort avgiften före 2050 innebär miljarder till A-train som ägs av bland annat kinesiska staten.

Det är Infrastrukturdepartementet som har skickat ut frågan på remiss, om hur tillgängligheten kan förbättras på Arlanda flygplats. Region Uppsala är en av de sju regioner som tillsammans med Mälardalsrådet nu har kommit med sitt svar – slopa avgiften.

I dag kostar det 400 kronor extra i månaden att stiga av och på vid Arlanda centralstation. För en enkelbiljett kostar det 130 kronor, även om du har ett SL-kort.

Den här extra kostnaden gör att färre väljer att åka kollektivt, det menar Cecilia Linder, Regionråd (M) och ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden.

– Om avgiften tas bort skapar det bättre plats på vägarna och framför allt är det mer hållbart för miljön, säger hon.

Arlanda Express vd Magnus Zetterberg.

Anledningen till att stationsavgiften finns är för att A-Train, som äger Arlanda Express, tar ut en avgift av järnvägsföretagen som sedan lägger den avgiften på resenären. Region Uppsalas förslag är att det i stället ska vara staten och skattebetalarna som ska stå för den kostnaden.
– Vi ser det som samhällsekonomiskt lönsamt att göra så, säger Cecilia Linder.

Avtalet med A-train går till 2050. Att lösa ut det tidigare innebär många miljarder till A-train som bland annat ägs av kinesiska staten och en pensionsfond i Australien.

På nytt jobb