Annons:

Stockholms Handelskammare kräver besked om Arlanda

Det svenska flygresandet spås växa med 38 procent under de närmaste 20 åren, enligt flygbranschens lobbyorganisation IATA. Prognosen understryker vikten av att regeringen och näringslivet tar krafttag kring utvecklingen av Arlanda, säger Stockholms Handelskammare till Di och sätter blåslampa på regeringen om en utlovad ”färdplan” för flygplatsen, skriver Dagens industri.

I en färsk rapport från IATA till Stockholms Handelskammare (”IATA messages for Stockholm Chamber of Commerce”), beskrivs flyget som en central drivkraft och tillväxtmotor för Sverige. För år 2017 kopplar IATA 191.000 arbetstillfällen till flygresandet, och bidraget till BNP beräknas uppgå till 19,2 miljarder dollar (186 miljarder kronor) eller 3,7 procent av BNP (se detaljer i faktaruta nedan).

Stockholms Handelskammare, som verkar för Stockholmsregionens konkurrenskraft och tillväxt, är sedan länge förespråkare för goda flygförbindelser till och från huvudstaden. Den färska rapporten tas till intäkt för att krafttag i frågan nu måste tas, efter att det 2017 av regeringen inrättade ”Arlandarådets” rapport tycks ha hamnat i malpåse.

Di har utan framgång sökt den regeringstjänsteman som enligt en odaterad pdf-presentation om Arlandarådet är kanslichef där. Karin Boman Röding, pressekreterare till rådets ordförande, infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), lämnar följande skriftliga kommentar på söndagen:

”Arlandarådet har varit ett rådgivande organ till regeringen och har i sitt arbete löpande lämnat sina råd och rekommendationer till regeringen avseende utvecklingen av Arlanda flygplats. Arlandarådet har inte lämnat någon slutrapport. Frågan hanteras inom rk [regeringskansliet, red anm].”

Ombedd att utveckla hur frågan hanteras och om det finns någon tidplan för när något slags slutprodukt ska presenteras skriver Karin Boman Röding ”Att frågan hanteras betyder att den bereds inom rk. Det finns inget nytt att säga för närvarande.”

I juni i år ifrågasatte Andreas Hatzigeorgious vd-företrädare på Stockholms Handelskammare, Maria Rankka, i Svenska Dagbladet att rådet, där hon själv var ledamot, inte fick lägga fram sin rapport.

 

2 kommentarer

  1. Tomas: Svenskarnas flygresor har lika stora utsläpp av klimatgaser som alla landtransporters tillsammans! När svenskarna enligt en enig forskarkår måste minska utsläppen med 90% känns argumenten om BNP och antal sysselsatta som väldigt lättviktiga. Och biobränslen är bara en marginell dellösning. Vi i västvärlden måste inse att vi måste ändra levnadssätt, bl a med avsevärt färre flygresor! Att bygga ut Arlanda är mot allt sunt förnuft!
  2. I.: People should be able to see the bigger picture of things. Aviation is responsible for 2% of global CO2 emissions. The solution is not about stop or reduce flying, but doing it in a more sustainable way. When the average Joe is asked to offset his environmental footprint by paying something extra, he does nothing, so there is a lot of hypocrisy in this speech. People also need to realize what it would mean to lose their jobs because of this radical movement and start thinking wisely.
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024