Annons:

Annons:

Regeringen planerar att säga nej till resegarantifond

På dagens regeringsmöte beslutas det att ge i uppdrag till Kammarkollegiet att informera om och under vilka villkor vouchrar och liknande värdebevis kan omfattas av en ställd resegaranti. Frågan föredras av civilminister Lena Micko. Det blir alltså inte alls det förslag som SRF har lobbat för och som just nu håller på att sjösättas i Danmark. Didrik von Seth, på SRF är besviken. - Regeringens förslag riskerar att dra löjets skimmer över sig och det kommer bara att leda till besvikelse för de hundratusentals kunder som vill ha ersättning om inte den kompletteras med en fond som vi föreslagit. Förslaget som vi uppfattar ligger nu kommer inte att lösa några problem eftersom förr eller senare ska dessa vouchrar lösas in och då måste resebyråerna köpa nya flygbiljetter och hotell. Då om inte tidigare så kommer de att gå i konkurs. Dessutom kommer människor vilja ha tillbaka sina pengar när vouchrarna löper ut.

SRF:s resegaranti var alltså tänkt att finansieras med en avgift på flygbiljetter och paketresor. Grunden var att regeringen ställer en garanti på sex miljarder.

Bakgrunden är att resebyråer och researrangörer är skyldiga att betala tillbaka pengarna för inställda resor inom 14 dagar. Förslaget som Kammarkollegiet ska undersöka väntas innebära att resenärer som fått sin resa inställd på grund av coronakrisen får ett presentkort i stället för pengarna tillbaka. I praktiken innebär detta att researrangörer både får ta kostnaden för de resor som ställs in på grund av corona, och de framtida resor som kunder vill boka med sina presentkort.

– Kunderna kommer att invaggas i en falsk säkerhet när de får ett presentkort till en bransch där nio av tio kanske inte finns kvar när det här är över. I slutändan kommer konsumenten sitta med en värdelös papperslapp, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för SRF.

Redan i början av mars föreslog SRF att regeringen omgående skulle inrätta en fond på sex miljarder kronor. Det motsvarar det förväntade belopp flygbolagen och andra leverantörer kommer vara skyldiga resenärer om dagens situation består resten av året. Resenärer som har rätt till återbetalning ska kunna få pengar ur fonden. Fonden självfinansieras genom att resenärer de kommande 20 åren betalar en avgift på 5 kronor för en flygresa och 25 kronor för en paketresa.

– I exempelvis Tyskland, Danmark och Norge har de avvisat lösningen med presentkort till förmån för en fond. Vi tycker att det är rätt väg att gå. Det blir tryggt för kunderna och det ger resebyråer och researrangörer en chans att överleva, säger Didrik von Seth.

SRF:s förslag till regeringen
– SRF föreslår att regeringen omgående inrättar en fond på sex miljarder kronor, som administreras av Kammarkollegiet.
– Fondens 6 miljarder kronor återbetalas på 20 år. Det sker genom en avgift på 5 kronor per flygresa och person, samt 25 kronor per paketresa och person.
– För att underlätta hanteringen och minimera Kammarkollegiets arbete föreslår SRF att man tillfälligt återinrättar myndigheten Resegarantinämnden, som bedömer resenärernas återbetalningskrav.
– Resegarantinämnden bör besättas av representanter från resebranschen, konsumenter och Kammarkollegiet.

10 kommentarer

  1. John Doe: "Enligt MP jobbar regeringen med frågan." Omskrivning för att de inte gör ett skit. Men nu blir ju Sverige som Miljöpartiet alltid önskat. Det som sker är i princip MPs ekonomiska politik. Det kan man nu beskåda på första parkett. Inget flygande, fallande tillväxt och kraftigt minskad konsumtion. Det är det som hävdats måste till för att rädda klimatet. Nu får vi väl se om medicinen var värd priset.
  2. TopGun: Javisst, bekymmersamt. Men - jag tror att hela resebranschen kommer "ritas om" i denna eviga debatt om refunds också. Det är liksom för lätt att förlora pengar om du bokat en biljett - har du betalt en resa som inte kan genomföras, då ska man få pengarna tillbaka även i extrema tillfällen. Tror regler för s k Force Majeur också kommer skrivas om i framtiden. Lätt att säga men, en del resebyråer arbetar med extremt låga marginaler ibland och då gäller det verkligen att ha ett eget kapital som räcker en tid.
  3. AndreasKö: Hej " TopGun".. Du som de flesta missar HELT POÄNGEN, det är FLYGBOLAGENS obefintliga "eget kapital" i kombination med avsaknad av ställda säkerheter för de förskottsbetalningar som passagerare har gjort som är grunden till Resebyråernas utsatta läge. Att anpassa sig, som de flesta branscher där "försäljningen" helt avstannat pga Regeringsbeslut hade man kunnat till stor del. MEN att återbetala för inställda flyg - Å FLYGBOLAGENS VÄGNAR - med vetskap om att man inte får dessa pengar åter av flygbolagen - TROTS MILJARDLÅN från i stort sett samtliga regeringar världen runt - gör att Svenska Resebyråer är så extremt sårbara. Force Majeure för att "slippa eller skjuta upp återbetalning" EXISTERAR INTE för Resebyråer enligt dagens lagstiftning.
  4. Kredit: AndreasKö: jag vill nog ta det steg längre. Det är arrangörernas och resebyråernas goda vilja som också straffar sig. I många andra branscher när det handlar om stora belopp använder man escrow. Dvs pengarna utbetalas när varan resp tjänsten utförs. Innan dess sitter den i låst förvar där varken säljare eller leverantör kan ta av medlen. Nu är det så mycket tjafs om att hotell, flygbolag osv försöker överleva och då på byråernas kostnad. Det må vara sant men samtidigt är många byråer ganska kreativa och hitta på fiktiva försäkringar , använda E-net kreditkort vid biljetterna för att skinna flygbolagen på 1-3 % tillverkad kickback osv. Alla är lika kreativa för att överleva... ett hotell och flygbolag behövs mer än en resebyrå 2020 givet att varannan såld krona sker utan en resebyrås inblandning. Men byårer vill ha det som det alltid varit. Dags att tänka om post-Corona och mitt bästa tips är Escrow
  5. Mm: Problemet kommer att bli större för kammarkollegiet när alla konkurser i resebranschen börjar droppa in ... då är det dem som står för notan till drabbade kunder.... Sen måste man förstå att alla försök till räddningsfonder bara är förtäckta lån till flygbolagen som inte betalar tillbaka en enda krona till resebolagen. Förutom statliga stöd eller omvandligar från skulder till aktier så ska flygbolagen dessutom fråntas återbetalnings ansvar. Detta är en fråga SRF borde fokusera på framöver.
  6. Johan: Om nu inte förslaget med en fond går igenom så tycker jag att alla SRF:s medlemmar skall pausa återbetalningarna tills vidare. Om inte flygbolag och andra leverantörer sköter sina åtaganden så fungerar inte paketreselagen. Vem vill i framtiden sälja en paketresa när man riskerar att sitta där med Svarte Petter, att återbetala kunden fullt ut och samtidigt betala för flyg och hotell? Återbetalningarna kan starta igen när det finns ett realistiskt förslag från regeringen.
  7. Bofink: @Johan problemet blev när när ett stort charterbolag gick ut och lovade återbetalning i ett tidigt skede av corona krisen / hur gick det med dessa återbetalningar ?. Dessutom var de medlemmar i SRF vilket får denna organisation att framstå som tämligen verkningslös om man inte ens kan tygla sina medlemmar ...
  8. Jervejint: AndreasKö har helt rätt. Som resebyrå är man flygbolagens förlängda säljkanal. Hela kostnaden för en flygbiljett går oavkortat via BSP till flygbolaget. Finns inte en chans i helvetet att resebyråerna kan bära utlagda medel till flygbolag, som aldrig utför flygningen och erhållit betalning, samtidigt som resebyrån skall återbetalar kund.. Dock så kommer denna pandemi att rita om kartan. Resandet som det till dags dato utvecklat sig till, kommer att ändras. Resor inom det egna landet och på annat sätt än med flyg kommer att vara framtidens koncept.
  9. Per: Resebyråföreningen bör istället lägga kraft på att få flygbolag och hotell att betala tillbaka ej utförda tjänster. Att Resebyråföreningen går ut och säger att 9 av 10 resebyråer kommer att gå i konkurs skadar vår bransch framtid och ökar inte argumentet med att boka via en resebyrå, snarare tvärtom. Då bokar nog kunderna hellre på booking.com och betalar vid ankomsten till hotellet. Det finns inget underlag för att 9 av 10 resebyråer kommer att gå i konkurs utan det är en ren gissning från SRF som tyvärr gör att vi resebyråer får dåligt rykte.
  10. Krister: Det har länge varit klart att resebyrån som aktör har strukits för de flesta privatkunder. Och en hel del av företagskunderna. Reality in your face?

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.