Annons:

Christian Clemens lämnar TUI

Avhoppen bland de svenska toppcheferna inom TUI fortsätter. Nu är det klart att Christian Clemens, som i 3,5 år varit chef för TUI Tyskland, lämnar koncernen. Vad han ska göra i framtiden är ett oskrivet kort.

I maj valde TUI:s tidigare vice koncernchef Johan Lundgren att lämna charterjätten TUI efter en omfattande omorganisation inom koncernen. Nu följer Christian Clemens Lundgrens exempel.

Christian Clemens lämnade jobbet som Nordenchef för Fritidsresor 2012 för jobbet som vd för TUI i Tyskland, Österrike och Polen. I våras intervjuade Travel News honom på huvudkontoret i Hannover. Redan då var det klart att han skulle sluta som Tysklandschef under hösten och flytta hem till Sverige av familjeskäl. Men då var ett alternativ att fortsätta arbeta inom TUI europeiska organisation, men med bas från Stockholm.

Men så blir det inte. I stället lämnar Christian Clemens TUI i september, efter semestern nu i augusti.

–        Det tänkbara jobbet inom TUI skulle ha inneburit att mitt team suttit i Tyskland och jag i Sverige, och det betyder mer resor än vd-jobbet i Tyskland, där jag pendlade mellan Hannover och Hamburg, och med mycket möten i London. Det lockade inte, säger Christian Clemens till Travel News från sommarhuset i Cadiz i Spanien.

I stället väntar nu ett års ”garden leave” – då Clemens sitter i karantän och inte ta nytt jobb inom resebranschen. Huruvida han gör comeback i resebranschen efter detta eller väljer en ny bransch återstår att se.

–        Det som triggar mig är utmaningar, sen kan det vara i eller utanför resebranschen. Tysklandsjobbet var en otrolig utmaning för mig där jag jobbade mycket med att förändra företagskulturen. Jag behöver inte heller jobba i ett stort företag där man klättrar i hierarkin. Det kan vara ett litet företag, men där utmaningen är stor.

Vad är du mest nöjd med under dina år i Tyskland?

–        Att de som kommer till TUI Tyskland ser att det blivit ett annat företag, med större öppenhet, mer samarbete där anställda tar eget ansvar och inte väntar på att chefen ska fatta beslut. Tyskt affärsliv är traditionellt väldigt processinriktat, vilket inte fungerar så bra inom serviceindustrin. Vi förbättrade också resultatet med 70 procent, vilket jag också är stolt över.

Läs hela intervjun med Christian Clemens i Hannover här.

Kommentarer är stängda.