Annons:

Godkänd chartersommar trots sol

Midsommarkylan räddade charterarrangörerna från reakris. Det är sammanfattningen av den svenska chartersommaren.

Det heta sommarvädret lyckades inte slå undan benen för charter-arrangörerna, som räddades av den rusning efter resor som kylan i juni skapade.  I augusti var dock läget tuffare med lägre sista-minuten-priser än ifjol.
– Det kalla vädret i juni skapade nästan panik. Det blev ett otroligt tryck i försäljningen kring midsommar och redan då sålde vi slut på 85 procent av sommarens volymer, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Även Apollo och Fritidsresor hade en stark försäljning i juni och 9 av 10 resor bokades redan under den kalla perioden kring midsommar.  
– Visst påverkade vädret oss, men eftersom många bokade så tidigt påverkade det bara en liten andel av resorna, den sista delen av kapaciteten, säger Eivor Andersson, Nordenchef för Fritidsresor.
Kajsa Moström, presschef på Apollo, menar att den heta sommaren påverkade arrangörerna mindre än man skulle kunna tro. Försäljningen i juni räddade juliförsäljningen, som är viktig för arrangörernas ekonomiska utfall.  
– Förra sommaren såg bättre ut, men den här sommaren gick försäljningsmässigt ungefär som för två år sedan. Inga extrema svängningar varken upp eller ned, säger Kajsa Moström.

Försäljningen av resor i augusti har dock gått trögare med lägre sistaminutenpriser än ifjol. Detta har samband med skolstart, som alltid får priserna att falla, och det heta vädret i juli.
– Vi klarade oss bättre i juli än ifjol, men på eftersommaren har det varit lite tuffare och sistaminutenpriserna är lägre än augusti i fjol. Självklart påverkas priserna av så fint väder, men eftersom andelen resor som är kvar är liten blir det ingen dramatisk effekt, säger Magdalena Öhrn.
Vinterresorna har inte påverkats nämnvärt av värmen.
– Det är anmärkningsvärt att vi ökat vinterförsäljningen mitt i värmen och har sålt fler vinterresor än samma tid förra året, säger Eivor Andersson.
Kajsa Moström på Apollo menar dock att det är för tidigt att säga hur vädret påverkar vinterförsäljningen.
– Vi hade en kraftig ökning redan vid midsommar för höst- och vinterresor, men sedan har det avstannat lite. Vår stora införsäljningsperiod är första veckorna i september och då visar det sig hur värmen påverkat lusten att resa i vinter.

Kommentarer är stängda.