Annons:

Premium

Läs allt om nya paketreselagen

Regeringen föreslår en modernare paketreselag anpassad till EU:s direktiv och vårt nya sätt att handla resor. Målet är sänkta kostnader för resebranschen och bättre skydd för konsumenten.

Ett halvdussin utredningar har småpetat i resereglerna sedan 1972. Redan 2005 beställde riksdagen ett nytt resegarantisystem. Olika regeringar har sedan avvaktat EU:s paketresedirektiv som kom 2015. Och den 1 juli i år måste direktivet vara lag i hela EU.

Den nya paktreselagen och resegarantilagen utvidgar kretsen av arrangörer och deras ansvar. Här är några av nyheterna:

# Resegarantilagen öppnas för kollektiva lösningar som sänker både kostnaden för garantier och etableringströskeln.

# Resegarantinämnden avskaffas och Kammarkollegiets roll stärks.

# Kopplade tjänster jämställs med paketresor och ökar kretsen av arrangörer.

# Biluthyrning kombinerat med någon annan turisttjänst betraktas som paketresa.

# Den arrangör som underlättar kopplade researrangemang är skyldig att informera resenären samt ställa säkerhet.

# Arrangören får lagstöd i sin regressrätt vid krav på ersättning av den som orsakat ersättningsskyldigheten.

# Sanktionsavgift ersätter den rättslig prövningen av arrangörer som inte uppfyller lagens krav.

Svenska resebyrå- och arrangörsföreningens (SRF) generalsekreterare Anna Lennhammer är positiv till merparten av förslagen:

– Det viktigaste är att EU-direktivet blir minimikrav i hela EU så att utländska konkurrenter kommer upp till vår nivå på konsumentskydd. Det är också viktigt att det öppnas andra möjligheter att ställa säkerheter. Det är helt orimligt att branschens samlade säkerheter uppgick till sex miljarder kronor under 2016 då det bara betalades ut 13 500 kronor i ersättning.

En öppen lösning för garantier kan leda till betydligt lägre kostnader för reseföretagen, hoppas Anna Lennhammer:

– Vi får se hur det kommer att funka i praktiken. Men dagens kostnad står inte i proportion till riskerna.

Hon är också positiv till att paketresebegreppet utvidgas så att fler aktörer med kopplade arrangemang kan komma att omfattas av kravet på att ställa garanti.

– Däremot tycker jag det är onödigt att utöka tidsgränsen för att ansöka om ersättning från tre till sex månader.

Matilda Norrman, jurist på Konsumentverket, har inte sett så stora problem för konsumenterna med dagens paketreselag:

– Men den talar om broschyrer och kataloger som inte alltid är så aktuella längre. Den nya lagen är mer anpassad till dagens sätt att köpa resor på nätet. Det är bra begreppet paketresa också omfattar hyrbilstjänster och att konsumenten får ökade rättigheter vid kopplade tjänster. Så här långt ser jag inga nackdelar för konsumenterna med det förslag utredningen lagt, men vi får vänta och se hur lagen tillämpas.

De båda lagförslagen, ny paketreselag och ändringar i resegarantilagen, ska nu skickas till lagrådet och beslut i riksdagen väntas före sommaren.

Leif Holmkvist