Papperslös arbetskraft, löner under minimilön och avsaknad av skriftliga anställningskontrakt. Det är några av problemen på hotell som används av Apollo, Fritidsresor och Ving, enligt en rapport från nätverket Schyst resande och Fair Trade Center.
Rapporten ”Ingen solskenshistoria” från Schyst resande och Fair Trade Center granskar arbetsvillkoren för lokalt anställd personal på hotell och underleverantörer i Thailand och Turkiet. De flesta hotell i undersökningen används av charterarrangörerna Apollo, Fritidsresor eller Ving.
I Thailand arbetar var fjärde av de intervjuade migranterna illegalt på hotellen. På åtta av tio granskade hotell finns problem med arbetare som tjänar en lön under lagenlig minimilön. Den lägst betalda arbetaren i studien tjänar motsvarande 30 kronor om dagen.
Hos hotellens underleverantörer är arbetsvillkoren ännu sämre. På ett tvätteri i Phuket, som anlitas av hotell som Ving och Fritidsresor använder, förekommer både tvångsarbete och barnarbete. Arbetarna uppger att arbetsgivaren har beslagtagit deras pass och arbetstillstånd.
– Ving och Fritidsresor informerades redan i juni om situationen på tvätteriet men trots vissa åtgärder från endast Vings sida har arbetsvillkoren inte förbättrats. Risken är stor att liknande kränkningar av mänskliga rättigheter kan pågå på fler resmål, säger Malin Kjellqvist, författare till rapporten och projektledare på Fair Trade Center.
Även i Turkiet finns stora arbetsrättsliga problem. Tre fjärdedelar av arbetarna menar att minimilönen inte räcker för att leva på. Enligt studien känner sig många arbetare inte fria att gå med i en fackförening och är rädda för repressalier från arbetsgivaren om de skulle bli fackliga medlemmar.
Apollo och Fritidsresor har kommenterat rapporten på sina hemsidor. Både researrangörerna välkomnar granskningen men menar att de är små aktörer i sammanhanget. Apollo skriver bland annat: ”Att då ägna tid och resurser att ytterligare en gång granska oss som enskild charterarrangör och vårt arbete med socialt ansvar på resmålen känns inte helt relevant. Att villkoren på resmålen inte styrs av oss och våra kunder är uppenbart. Andelen svenska resenärer i Thailand och Turkiet är så små sett ur ett internationellt perspektiv.”
Fritidsresor instämmer med Apollo: ”En brist i fältstudien är att den helt bortser från 75 procent av resemarknaden. Charterresenärerna står för endast 25 procent av resandet utomlands. Samtidigt är det charterarrangörerna som ställer högst krav på sina underleverantörer.”
Fritidsresor pekar också på svårigheter i kontrollen av underleverantörer: ”Den långa kedjan av underleverantörer gör det omöjligt att som researrangör kunna följa upp, säkerställa, kontrollera alla led. Det saknas såväl lagliga metoder som system.”
På sin hemsida kommenterar Ving bland annat förhållandena i tvätteriet som som rapproten beskriver.
– När det gäller situationen på tvätteriet på Phuket är det självklart inte acceptabelt. Vi har i samråd med Fairtrade agerat på bästa sätt för att inte åsamka arbetarna någon skada. Vi har gjort ett oanmält besök på tvätteriet, som visserligen inte visade några oegentligheter, men som däremot kan sätta press på ledningen på tvätteriet, då vi har sagt att vi ska komma tillbaka och att det är av största vikt för oss att även partners underleverantörer behandlar sina anställda på ett bra sätt.Vi har också kontaktat den organisation på Phuket som genomfört intervjuerna och ska nu med deras hjälp träffa arbetarna på tvätteriet utanför arbetstid för att få mer information om situationen för de anställda.
Ving vänder sig mot att rapporten beskriver att Ving skött hanteringen av tvätteriet dåligt.
– Vi finner detta mycket märkligt då vi i samråd med Fairtrade gjort precis som vi fått råd att göra. Precis som Fair Trade/Schysst resande är även vi på Ving mycket måna om att vi hanterar detta på ett sådant sätt att arbetarna inte kommer till skada, skriver Ving på hemsidan.