Du är chef över 22 000 anställda, hur känns det?
– Fantastiskt. Jag säger ofta att jag lever min dröm. Det här är det bästa jobbet jag någonsin haft. Jag trivs väldigt bra och min förhoppning är att mina 22 000 kollegor gör detsamma. Det är en del av mitt uppdrag.
Vad är din viktigaste uppgift?
– Att göra Thomas Cook till en hållbart och lönsamt företag. Vi ska ha allt fokus på kundupplevelsen. Och det är något som vi jobbar väldigt intensivt med just nu. Om man har lojala kunder som rekommenderar oss som resebolag och återkommer till oss, ja då har vi lyckats. Likaså om vi kan vara med och bidra till att drömmar blir verklighet på semestern och kan tillfredsställa våra kunders behov.
Hur gör ni detta hållbart för miljön?
– Det är viktigare än någonsin att fokusera på hållbarhet och det är också något som våra kundinsikter visar på. Det första stora steg vi tog i denna riktning var när vi släppte vår Animal Welfare Policy 1 januari 2017. Responsen från kunderna var: äntligen gör ni detta. På våra egna koncepthotell gör vi redan mycket för miljön när det kommer till matavfall, förbrukning av plast, minskad vattenanvändning etc. Vi månar om lokala leverantörer och på vissa hotell i Grekland kommer 65 procent av det som vi använder på hotellen från den ö de ligger på. Så måste vi fortsätta att arbeta även framöver. Det förväntar sig kunderna av Thomas Cook och Ving som varumärken.
Vill du ta bort de lokala varumärkena?
– Nej, nej, nej. Vi har en helt annan strategi. Vi har ett huvudvarumärke “Thomas Cook”. Sedan har vi lokala varumärken som Ving och Spies och exempelvis Neckermann här i Tyskland, Holland och Belgien. Vi har introducerat Thomas Cook på en del marknader utanför UK och blivit ganska stora där. Det som förenar oss är det soliga hjärtat. och oavsett varumärke så är kunden alltid vårt fokus.
Ni har 20 miljoner kunder, hur många bokar online?
– Det skiljer sig ganska markant åt mellan marknaderna. I Norden är det cirka 80 procent som bokar via nätet medan de i till exempel Tyskland och Frankrike är under 9 procent. De andra marknaderna ligger någonstans mittemellan. Det är förstås en fördel när kunden kommer via nätet, då får vi direktkontakt och slipper gå via en tredje agent. På nätet har vi också fördelen att vi kan visa upp allt från bilder och filmer på hotell och resmål till att samla viktig information och fakta. Vi investerar mycket pengar för att ha så bra texter, bilder och filmer som möjligt på våra webbar. Vår produkt ska vara så levande som möjligt för kunden som bokar.
I UK, hur många kunder bokar online?
– 46 procent.
Där har ni fortfarande Thomas Cook-butiker och kataloger?
– Ja, vi har många. När jag började 2012 hade vi 1222 butiker. Nu har vi 601. Vi har stängt hälften av våra butiker på sex år och det är såklart en anpassning efter kunderna som i allt större utsträckning bokar online.
I er senaste kvartalsrapport ser jag att Norden är er bästa marknad. Varför?
– Vi har en väletablerad affärsmodell i Norden med både flyg, hotell etc. Vi är dessutom bäst online på vår nordiska marknad. Ledningsgruppen gör ett väldigt bra jobb och medarbetarna är mycket dedikerade. Norden är en juvel.
Tänker kunder på samma sätt i hela Europa, kan ni sälja samma sak till alla?
– När jag började i UK gjorde vi en gigantisk undersökning. Vi frågade 18 000 kunder om deras semester, deras livsstil, vanor och beteende. Detta gjordes på våra tre största marknader, Norden, UK och Tyskland. Det vi kunde se var att den stora skillnaden är om du reser med eller utan barn. Det är en fördom att en britt bara vill resa med britter. Och att tyskarna bara vill umgås med tyskar. Och att nordbor bara vill träffa nordbor. Endast tio procent av våra kunder tycker att det är viktigt och vi fick samma siffror på alla tre marknader. Det handlar om att ha rätt mix, då trivs kunderna.
Hur många dagar är du ombord ett flygplan?
– Skratt. Det är en bra fråga. Den frågan diskuterar jag ofta med min fru. Hon säger att jag är borta tre nätter i veckan. Jag säger två… Det innebär att jag flyger fyra dagar i veckan. Just nu reser jag lite mer. Jag var i Kroatien i måndags, i London i tisdags, just nu är jag i Berlin och på söndag flyger jag till Kina, på fredag kommer jag tillbaka och på torsdag flyger jag till Manchester och på fredag är jag tillbaka i London. Mitt arbete handlar om att vara närvarande och visa upp mitt ansikte för personal, affärspartners och leverantörer.
Vi pratar om Kina. Jag har hört att 100 miljoner kineser har ett pass.
– Stämmer. Siffran växer massivt hela tiden.
Berätta mer.
– När vi började diskutera Kina insåg vi snabbt att Thomas Cook inte kan etablera sig där på egen hand. Det är för mycket regler och det finns exempel på flera bolag som har misslyckats totalt. Därför måste vi ha en stark lokal partner. Vi hittade Fosum. Det är ett stort konglomerat, ungefär som Warren Buffet fast i Kina. De var intresserade av oss och bestämde sig för att gå in med fem procent. Vi bestämde oss därför för att etablera oss i Kina och om det går bra ska Fosum öka sitt delägande till tio procent. Vi började för 18 månader sedan. Efter sex månader hade vi alla licenser, det krävs många… I oktober 2016 var vi på marknaden. Det första året hade vi 20 000 gäster.
Var reste de?
– Till Sydostasien som är den största marknaden för Kina. Många åkte till Marocko, mycket tack vare ett populärt tv-program. Israel var också populärt, liksom Grekland och Turkiet. Några åkte också till Ryssland. Och även Maldiverna har många turister från Kina. Detta var en startup. Nu vill vi ha 200 000 gäster. Vi vill bli tio gånger så stora och är på god väg. Vår målgrupp är den övre medelklassen och det är i det segmentet som vi ska profilera oss. De som reser individuellt med familj eller med några vänner. Men inte de som reser i stora grupper..
Jag tror att hälften av alla turister vill resa charter och få allt serverat och hälften vill boka själva. Vad tror du?
– I början när Expedia och Booking.com kom sade alla att de var det stora hotet. Jag ser dem inte som ett hot. I Norden säljer vi också dynamiska paket med reguljärflyg och flexibla reslängder och inte bara en-eller tvåveckorsresor med charter. Hos oss kan du boka flyget via SAS och hotellet via oss. Vi har samma flexibilitet.
Du svarade inte på frågan.
– Sorry. (Skratt.) Paketresor är fortsatt mycket populära och där växer vi hela tiden. Du kan få en fantastisk paketresa eller bara ett hotell. Vi växer både vad gäller klassiska charterresor och med flexibla reguljärflygspaket. Våra nya hotellkoncept, exempelvis Casa Cook, ska utmana människors bild av en paketresa.
Utan att förolämpa dig. Det finns en grupp människor som vill resa utan prepack. Den andra gruppen vill boka en resa och slippa tänka. Jag tillhör den andra gruppen som inte kan tänka mig att åka charter. Tror du att chartergruppen kommer att fortsätta att växa?
– Jag VET att den växer. Vårt mål är att ha nöjda kunder som vill komma tillbaka till oss och rekommendera oss och våra fantastiska produkter som Sunwing Family Resorts eller Casa Cook. Du kan bara få Casa Cook om du bokar via Ving eller Thomas Cook. Och på så sätt kan vi locka kunder som kanske inte tänkt på oss i första hand annars. Och reser man med barn så kan man exempelvis utnyttja vår unika service Easy Travel där man kan checka in bagaget redan på hotellet och sedan bara ta med sitt handbagage till flygplatsen där man då går direkt till säkerhetskontrollen utan att behöva köa i timmar. Det incheckade bagaget ser man inte förrän man kommer hem. Det är väldigt smidigt och det handlar om att erbjuda bekvämlighet. Det får man inte om man bokat allt på egen hand.
Okej.
– Jag ser att jag inte har övertygat dig.
Skratt.
– Jag vill bjuda in dig till Casa Cook.
Tack. Vi byter ämne. Turkiet är just nu i krig med Syrien, ändå skickar ni en massa turister till Turkiet. Det var samma sak i Egypten. Det är en farlig situation. Vad tycker du?
– Vi är ett resebolag och flyger bara till länder och destinationer som är säkra för våra resenärer. Vårt uppdrag är att lyssna på och ha en dialog med de nationella myndigheterna, det vill säga UD, då de är de säkerhetsmässiga experterna. Så länge inte UD avråder från ett resmål fortsätter vi med våra resor, men om de går ut med en avrådan slutar vi genast att flyga dit. Om något händer ingår det i vårt uppdrag att ta hem folk. Vi har människor på plats som är tränade och beredda att agera om något händer. Och det finns alltid en förberedelse i hela vår koncern för potentiella kriser och en god krisorganisation.
Vi tar ett annat laddat ämne. Bokning av din solstol i förväg. Vissa tycker att detta fruktansvärt, andra tycker det är fantastiskt.
– Så är det alltid…
Ja. Ni har testat detta på vissa hotell. Blir det samma sak på alla?
– Vårt test har bara börjat. Vi kommer att erbjuda denna service på 30 hotell i sommar. Det kommer fortfarande att finnas gratis solstolar till alla, men de som vill kan boka samma stol för hela sin vistelse. Man behöver såklart inte göra det, men kan göra det om man vill. I norra Italien finns det solstolar med parasoller som kostar minst 100 euro. Hos oss kan du boka din favoritsolstol för 25 euro för hela din vistelse. Stannar du en hel säsong kostar det detsamma. Då slipper du lägga din handduk på solstolen.
Vad tror du om blockchain-tekniken, kommer den att revolutionera resebranschen?
– Revolution… jag tittade på denna teknik i Palo Alto nyligen och tror att vi kan förbättra kundupplevelsen och vår kommunikation med blockchain-tekniken. Vi testar detta på vissa av våra hotell nu och har outsourcat det till ett australiensiskt bolag som heter Webchat. Blockchain-tekniken hjälper oss att se vad som är bokat och se vad som faktiskt har levererat. Det görs automatiskt. Vi ser hur detta test funkar och arbetar vidare från det.
Okej, när vi möts här om fem år. Är du fortfarande vd då?
– Skratt, jag vet inte. Som jag sade i början älskar jag mitt jobb. Jag har varit på Thomas Cook sedan 2001. Jag började i Tyskland och flyttade till London och sedan 2014 har jag varit vd.
Jag brukar tänka att en vd ska stanna över minst ett riksdagsval och ett regeringsbyte. Men det verkar vara val ofta i UK….
– Som vd är man med och förändrar. Det räcker inte med två år för att se vad du har gjort och åstadkommit. I sådana här stora företag tar det tid att åstadkomma något. Idealet är att få stanna mer än fem år.
Har jag glömt att fråga något viktigt som alla andra brukar fråga om?
– Var åker jag på semester?
Okej, var åker du på semester?
– På vintern alltid till Schweiz, jag är från Schweiz. Jag har bott 16 år i Tyskland. På sommaren åker jag till Turkiet och Grekland. Vi är som normala turister. Jag har ännu inte varit på Casa Cook, men jag ska ta min familj dit när vi öppnar Casa Cook för familjer.